• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Botvidssons Klockfotografering

botvidsson

Cartier
Startar här med en lite lätt förvirrande guide över hur man fotograferar klockor. Be kind :)
Har förståelse för att folk ligger på olika nivå inom foto men ha förtröstan om det känns lite rörigt, det kommer fler lite mer djupgående och förklarande filmer framöver.

I dagsläget är dessa filmer endast för Klocksnack-folk så för att kunna se filmerna knappa in lösenord: tudor

OBS! länkar till vimeo.com funkar tyvärr ej längre.
För att lära dig mer om hur man fotograferar finns nu min nya kanal på youtube.com/botvidsson


Del 1 - Kamera + objektiv (Direktlänk till Vimeo: http://vimeo.com/botvidsson/klockfoto1)


Del 2 - Dagsljus + LED (Direktlänk till Vimeo: http://vimeo.com/botvidsson/klockfoto2)
 
Senast ändrad:

Icaras

Rolex
Stort tack! Bra jobbat :)

Några frågor...
Ska jag alltid hålla ISO-värdet så lågt som möjligt eftersom det går att få tillräckligt med ljus utifrån och justering av bländare/slutartid?
Vilket program använder du för att se inställningar med mera i realtid via datorn? Ser smidigt ut :)


Kan ju flika in att det kan vara läge att köpa stativ om ni inte redan äger ett ;)
 

TKVF

Panerai
Stort tack! Bra jobbat :)
Ska jag alltid hålla ISO-värdet så lågt som möjligt eftersom det går att få tillräckligt med ljus utifrån och justering av bländare/slutartid?
Vilket program använder du för att se inställningar med mera i realtid via datorn? Ser smidigt ut :)
Generellt skall du alltid ha så lågt ISO som möjligt för att slippa brus.
Programmet man kan se kameran live med är oftast (alltid?) tillverkarens egna program. Nikon har ett eget program, kommer dock inte ihåg nu i huvudet vad det heter. Men kan leta lite, har du en Nikon-kamera?
 

Icaras

Rolex
Generellt skall du alltid ha så lågt ISO som möjligt för att slippa brus.
Programmet man kan se kameran live med är oftast (alltid?) tillverkarens egna program. Nikon har ett eget program, kommer dock inte ihåg nu i huvudet vad det heter. Men kan leta lite, har du en Nikon-kamera?
Då var det som jag tänkte, slutartid spelar egentligen mindre roll om stativ används. Ska se om jag hittar skivan, har för mig det medföljde ett program. Jepp, har en D7000 :)
 

botvidsson

Cartier
Stort tack! Bra jobbat :)

Några frågor...
Ska jag alltid hålla ISO-värdet så lågt som möjligt eftersom det går att få tillräckligt med ljus utifrån och justering av bländare/slutartid?
Vilket program använder du för att se inställningar med mera i realtid via datorn? Ser smidigt ut :)


Kan ju flika in att det kan vara läge att köpa stativ om ni inte redan äger ett ;)

Hallå,

som TKVF och du själv skriver så ska man ju alltid sträva efter ett så lågt ISO-värde som möjligt om man inte är ute efter låg kvalitet och brus i sina bilder. Canon ISO100 och Nikon ISO200.

När man fotograferar i studio med blixtar, som kommer i del 3 eller 4, så bör man alltid använda det lägsta ISO-värdet på kameran eftersom man kan! Blixtarna har väldigt hög effekt-styrka så ISO:t rör man som sagt aldrig.

Då man fotograferar med dagsljus och LED så kan det finnas tillfällen där ett högre ISO krävs. T ex om man vill öka ljusstyrkan på bakgrunden och redan kör med det lägsta bländarvärdet på objektivet och dessutom inte har tillgång till stativ... då kan man ju inte dra ner slutartiden eftersom det blir suddigt. Som du säger, fixa ett stativ :)

Att fotografera via datorn är en kraftig fördel då man ser tydligare vad man håller på med, det är också mycket enklare än vad många tror. En dator har ju de flesta redan och även programmet som följer med kameran. Nikon - Capture NX 2 gratis?, Canon - EOS Utility.

Själv använder jag mig av Adobe Lightroom 5 då jag gillar att för-editera mina bilder där innan de åker in i Photoshop för retuschering.

Ett sista tips är att införskaffa ett tre-vägs-huvud som detta Manfrotto 410. I stället för att flytta runt hela stativet så kan man mikro-justera upp/ner/runt, använder jag precis hela tiden.
 

David

Bödeln
... slutartid spelar egentligen mindre roll om stativ används.

Om du inte vill skapa en effekt som kräver längre slutartid, förstås.

o3i0.jpg
 

vonhall

Rolex
Kul att du lagt ner så lång tid för att göra en guide. Trodde att det skulle komma upp någon punktlista eller liknande. Därför så var det riktigt kul att se vilken välgjord guide som du satte i hop och är djupt tacksam för detta!
Gillade LEDlampan som du hade. En sådan hade suttit gott!
 

TKVF

Panerai
Då var det som jag tänkte, slutartid spelar egentligen mindre roll om stativ används. Ska se om jag hittar skivan, har för mig det medföljde ett program. Jepp, har en D7000 :)
Nikon Camera Control Pro finns ju som är kompatibel med D7000. Har dock inte sett filmerna här ännu.

Sedan ytterligare en sak som kan vara viktigt om man ger sig in på den lite högre skolan att fota. Använd Rå-format. Alltså se till att inte kameran framkallar bilderna till jpeg. Utan gör det själv i datorn. Då har du kontroll på vitbalansen. Det kan vara bra om man fotar i ljusmiljöer där ljuset inte är perfekt, eller varierar mycket från gång till gång.
 

botvidsson

Cartier
Planen, när det finns tid, är att göra en film för varje del kring klockfoto som efterbehandling i RAW-format, retuschering, fota med blixtar, fota bara med solljus, ljusmodifierare, kringutrustning, fota via dator, objektiv, kamerainställningar etc osv... listan kan göras oändlig. Jag anpassar filmerna efter kommentarerna som kommer in också.

Och tack för trevlig respons!
 

botvidsson

Cartier
Sorry för de konstiga länkarna i andra posten som dök upp av någon anledning som jag inte begriper. Klicka inte på dem då de inte går till något vettigt, jo en, Manfrotto-länken.

(Undrar varför man inte kan editera sina inlägg här på klocksnack... o_O)
 

Icaras

Rolex
Tack fungerar fint med Lightroom 5!

Sen förresten, har du något tips på ett prisvärt stativ under 1000-lappen? Har ett stativ från 70-talet som är väldigt skrangligt och sedan ett stativ för t ex bord men huset + objektiv är för tungt så stackaren välter :cigar:

Väntar nu med spänning efter nästa del ;)
 

botvidsson

Cartier
Tack fungerar fint med Lightroom 5!

Sen förresten, har du något tips på ett prisvärt stativ under 1000-lappen? Har ett stativ från 70-talet som är väldigt skrangligt och sedan ett stativ för t ex bord men huset + objektiv är för tungt så stackaren välter :cigar:

Väntar nu med spänning efter nästa del ;)

Det där med stativ är lite lurigt. Kan man slänga in mycket pengar är det enkelt men att hitta ett bra stativ runt 1000-lappen kan vara lite bökigare, speciellt om man ska köpa till ett huvud att sätta kameran på.

Det finns billigare alternativ från t ex Benro där huvud ingår, detta t ex: Benro-stativ
Detta billiga Benro-stativ klarar upp till 4kg vilket borde räcka för en dslr, och kulledshuvudet klarar 6kg vilket också funkar. Har inte själv testat Benros prylar så det bästa är att gå till butik och testa.

Trevägshuvud eller kulledshuvud är ett måste för att kunna vinkla kameran fritt.

Manfrottos billigare stativ kan även de vara ett alternativ, men tänk på att kolla maxbelastning så du får ett stabilt stativ.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
botvidsson
Detta uppskattas verkligen! För en som har detta som en nyfunnen hobby får man försöka vara lite MacGyver och kanske köra med skedar och alufolie ;)

Förstår att det för dig blir lite som att räkna ett två tre att göra en guide likt denna men för oss "vanliga" är detta ett sjukt trevligt sätt att lära sig lite nytt. Ser fram emot nästa del :) Och hoppas på att det kommer en liten del där vi som inte har ledljus osv. får lite tips och tricks på ljussättning eller andra alt. som kan få en bild att lysa upp :)

Tack för att du tagit dig tid :)
 

botvidsson

Cartier
botvidsson
Detta uppskattas verkligen! För en som har detta som en nyfunnen hobby får man försöka vara lite MacGyver och kanske köra med skedar och alufolie ;)

Förstår att det för dig blir lite som att räkna ett två tre att göra en guide likt denna men för oss "vanliga" är detta ett sjukt trevligt sätt att lära sig lite nytt. Ser fram emot nästa del :) Och hoppas på att det kommer en liten del där vi som inte har ledljus osv. får lite tips och tricks på ljussättning eller andra alt. som kan få en bild att lysa upp :)

Tack för att du tagit dig tid :)


Kul att du gillar't!

Får se vad som kommer härnäst, ska klura lite...
 

David

Bödeln
Vet du vad jag skulle uppskatta? En guide för att få allt delar av makrokompositionen raka och symmetriska, om man så önskar. Jag upptäcker alltid i efterhand att något är snett, förskjutet eller oproportionellt.
 

botvidsson

Cartier
Vet du vad jag skulle uppskatta? En guide för att få allt delar av makrokompositionen raka och symmetriska, om man så önskar. Jag upptäcker alltid i efterhand att något är snett, förskjutet eller oproportionellt.

Hm, kan det ha med att göra att du fotograferar med vidvinkel-objektiv? Kör man med för för få millimetrar så blir bilden förvriden i kanterna. Vad har du för objektiv? Har du någon exempel-bild?
 

David

Bödeln
Hm, kan det ha med att göra att du fotograferar med vidvinkel-objektiv? Kör man med för för få millimetrar så blir bilden förvriden i kanterna. Vad har du för objektiv? Har du någon exempel-bild?

Jag tänker mer på något så enkelt som uppställning av motiv och kamera, inte på effekter som beror på objektivet. :)

Exempel: klockan lutar ut åt vänster. Fult.

121214-311-Lume.jpg
 

botvidsson

Cartier
Jag tänker mer på något så enkelt som uppställning av motiv och kamera, inte på effekter som beror på objektivet. :)

Exempel: klockan lutar ut åt vänster. Fult.

Aha, okej då är jag med.

Tipset är att ha kameran på stativ och titta i sökaren och samtidigt vrida klockan i rätt vinkel, alltså, så den är exakt rakt fram.
I din bild så fotar du liiiite för långt till höger. Annars tycker jag nog att du fått den rakt, lutar ytterst lite åt vänster, det är väldigt lätt att åtgärda dock i vilket bild-editeringsprogram som helst.

Jag drog in din bild i Lightroom, och vred den pytte åt höger. Tror ändå som jag skrev att problemet är att du inte ät rakt framifrån och det blir svårt att fixa i efterhand, läs: omöjligt. :(

Drog lite snabbt i färgerna också, hoppas du inte misstycker. En variant bara, inget annat menat. ;)

Grym klocka, otroligt snygg och bra lume-bild dessutom.

david_panerai.jpg
 
Topp