• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra/dåliga urverk?

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Jag har ganska nyligen börjat intressera mig för klockor. Och är nu lite nyfiken på vad vad som skiljer ett bra urverk från ett dåligt enligt er?
Edit.
Jag utgår ifrån att alla håller tiden när de är nya.
 
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
Kul att du har börjat intressera dig, detta är en ypperlig hobby! För mig är ett bra urverk ett som:
-Håller tiden bra (givetvis)
-Bra gångreserv
-Har användbara funktioner, tänker främst på att sekundvisaren stannar när man ställer tiden.

Att utgå ifrån att alla verk håller tiden när de är nya är en sanning med modifikation. Jag har haft klockor med ETA-verk som går 10-15 sekunder för snabbt per dag, samma dag som man packade upp klockan ur lådan. Sen finns det andra klockor med dyrare verk (ofta "in-house") som håller tiden inom COSC från dag 1.

Min erfarenhet efter 1 1/2 år är att ett "billigt" ETA-verk (ca 6000kr) inte är lika bra som exempelvis verk från Omega eller Rolex. Omegas 8500-verk exempelvis (in-house, beroende på vem man frågar...) går endast +1 sekund per dag i min klocka. Samtidigt har den en gångreserv på ca 60 timmar jämfört med ETA:s 40-42 timmar.

Med det sagt behöver man inte köpa en Rolex eller Omega för att få ett bra verk, det finns garanterat någon på KS som har bra tips på andra alternativ.
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Jag slog till på en Longines flagship automatic som första riktiga klocka. I den sitter ett l619.2 verk. Jag har bara haft den några dagar, men den verkar hålla tiden på sekunden hittills. Och en gångreserv på ca 40 timmar duger gått när man inte har så många klockor att välja på. Någon som vet hur l619.2 står sig i längden?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag slog till på en Longines flagship automatic som första riktiga klocka. I den sitter ett l619.2 verk. Jag har bara haft den några dagar, men den verkar hålla tiden på sekunden hittills. Och en gångreserv på ca 40 timmar duger gått när man inte har så många klockor att välja på. Någon som vet hur l619.2 står sig i längden?

Är nästan säker på att Longines l619.2 är ett ETA 2892/A2.
 

Icaras

Rolex
Jag slog till på en Longines flagship automatic som första riktiga klocka. I den sitter ett l619.2 verk. Jag har bara haft den några dagar, men den verkar hålla tiden på sekunden hittills. Och en gångreserv på ca 40 timmar duger gått när man inte har så många klockor att välja på. Någon som vet hur l619.2 står sig i längden?
I619.2 är väl ett modifierat ETA 2892(/A2). Alltså samma bas som Omegas 1120 (senare cal. 2500).

Info:
http://www.chronometrie.com/eta2892/eta2892.html
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Kul att du har börjat intressera dig, detta är en ypperlig hobby! För mig är ett bra urverk ett som:
-Har användbara funktioner, tänker främst på att sekundvisaren stannar när man ställer tiden.

Nu skrev du förvisso "för mig är..", men huruvida hacking finns eller inte är inte alls ett mått på hur pass bra ett urverk är. Du dissade just en drös urverk från Patek, Vacheron, m.fl m.fl...
 

MånsT

Rolex
Nu skrev du förvisso "för mig är..", men huruvida hacking finns eller inte är inte alls ett mått på hur pass bra ett urverk är. Du dissade just en drös urverk från Patek, Vacheron, m.fl m.fl...
Jaså? Det visste jag inte. Som sagt, för mig är hackningen väldigt användbar, menade då på mina "vardagsklockor". Med det sagt dissar jag inte PP eller VC, hade jag haft en hade jag nog kunnat stå ut med avsaknaden :p
 

Skeeter

Panerai
Förutom bristen på hack och rasslande rotor så slår ingen av mina klockor oavsett prisklass en gammal noname dinka med Miyota 8015 verk när det gäller tidshållning. Utan att göra någon vetenskaplig mätning annat än att jämföra den mot quartz ur så driver den mindre än en sekund per månad när den sitter i winder, underdog som slår till och slår hårt :)

Annars så tycker jag att om man bortser från tidshållning (som ändå inte går att jämföra mot quartz) så ligger mycket i den taktila känslan vid uppdrag och inställning, känns det bra så är det bra helt enkelt.
 

Norris

Breitling
Jag tänker att ett verk av en tillverkare som går perfekt kan vara ren tur från deras sida. Det måste väl till att alla eller nästan alla verk går lika och dessutom rätt för att dom ska få kallas bra?
 

MånsT

Rolex
Jag tänker att ett verk av en tillverkare som går perfekt kan vara ren tur från deras sida. Det måste väl till att alla eller nästan alla verk går lika och dessutom rätt för att dom ska få kallas bra?
Njäe, det är knappast tur att alla Rolex-verk går ypperligt bra någon gång under dess liv.
 

MånsT

Rolex
Hmm möjligt. Läste någonstans att det var så man skulle göra om man ville få stopp på sekundvisaren.
Ja, jag vet inte riktigt. Hade en klocka utan hackning nyligen och provade hålla fast sekundvisaren. Visst, den stannade men ryckte lite, som om den "ville" fortsätta. Kändes inte helt 100 men om det var skadligt eller inte kan jag inte svara på.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Ja, jag vet inte riktigt. Hade en klocka utan hackning nyligen och provade hålla fast sekundvisaren. Visst, den stannade men ryckte lite, som om den "ville" fortsätta. Kändes inte helt 100 men om det var skadligt eller inte kan jag inte svara på.
Kanske är bra att jag inte har ställt tiden på sekunden på sistone :)
 
Topp