• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra medel för att tvätta tavlor

McGyver

Rolex
Taveltvätt är ett gissel och en chansning var gång!
Exemplet med Omegatavlan jag tvättade innan i denna tråd är nog inte det bästa men i det fallet skulle allt Radium på tavlan bort och det fick bära eller brista.
Här är ett exempel som gick bättre:
Före
141159554237758500_resized.jpg

Efter
141159530462593400_resized.jpg

Tänk på att även om t.ex. Rodico används så kan lack/tryck lyfta och/eller tavlan bli missfärgad - med med båda metoderna, -Jobba långsamt och försiktigt och om möjligt, testa på en del av tavlan som inte syns! (täcks av englasring eller boett)
 
Jag skulle avråda starkt att tvätta tavlor alls. Även all form av rodico utom den hårda blåa. (Använd framförallt inte den ljusgröna, den samlar på dig mycket olja och damm som blandas in i materialet och agerar som en svamp, vilket den blåa inte gör.)
Man ska också endast använda en liten spets rodico, inte en stor klump. Släng gärna denna bit efter användning och se till att ha gummihandskar/ finger cots då fett och salter från fingrarna förs över omedelbart.

Bästa att plocka bort damm är dessa:
IMG_6773.JPG


De är gjorda av hårdplast och har en speciell typ av fett & oljefri silikon som är extremt klibbig men inte lämnar några märken.

Dessa rengörs efter varje användning genom att rulla dem på en platta som tar upp all smuts. Den ser ut såhär:

IMG_6774.JPG



Utöver detta är tryckluft bra, förutsatt att den är helt ren. (Hemmabyggen eller saker för byggarbete duger inte då de ofta har dammpartiklar i luften.)
 

Psykel

Patek
Jag skulle avråda starkt att tvätta tavlor alls. Även all form av rodico utom den hårda blåa. (Använd framförallt inte den ljusgröna, den samlar på dig mycket olja och damm som blandas in i materialet och agerar som en svamp, vilket den blåa inte gör.)
Man ska också endast använda en liten spets rodico, inte en stor klump. Släng gärna denna bit efter användning och se till att ha gummihandskar/ finger cots då fett och salter från fingrarna förs över omedelbart.

Bästa att plocka bort damm är dessa:
IMG_6773.JPG


De är gjorda av hårdplast och har en speciell typ av fett & oljefri silikon som är extremt klibbig men inte lämnar några märken.

Dessa rengörs efter varje användning genom att rulla dem på en platta som tar upp all smuts. Den ser ut såhär:

IMG_6774.JPG



Utöver detta är tryckluft bra, förutsatt att den är helt ren. (Hemmabyggen eller saker för byggarbete duger inte då de ofta har dammpartiklar i luften.)
Litar på dig! Får testa såna pinnar, tack för infon! Har en såndär liten blåsbälg redan, som funkar helt okej på löst damm.
 

simonmanollo

Breitling
Jag skulle avråda starkt att tvätta tavlor alls. Även all form av rodico utom den hårda blåa. (Använd framförallt inte den ljusgröna, den samlar på dig mycket olja och damm som blandas in i materialet och agerar som en svamp, vilket den blåa inte gör.)
Man ska också endast använda en liten spets rodico, inte en stor klump. Släng gärna denna bit efter användning och se till att ha gummihandskar/ finger cots då fett och salter från fingrarna förs över omedelbart.

Bästa att plocka bort damm är dessa:
IMG_6773.JPG


De är gjorda av hårdplast och har en speciell typ av fett & oljefri silikon som är extremt klibbig men inte lämnar några märken.

Dessa rengörs efter varje användning genom att rulla dem på en platta som tar upp all smuts. Den ser ut såhär:

IMG_6774.JPG



Utöver detta är tryckluft bra, förutsatt att den är helt ren. (Hemmabyggen eller saker för byggarbete duger inte då de ofta har dammpartiklar i luften.)
Vart kan man handla den?
 

rogart-63

Patek
Nix, de där har någon slags bomullstuss längst ut som inte dammar. Den fungerar bra om man doppar i bensin och använder försiktigt på visare eller index som inte är målade.
Såna har jag testat . Funkar bra med är inte särskilt billiga. Å andra sidan vilka Bergeon prylar är det. Sett nåt liknande som pinnarna nånstans. Som ska vara grymt bra. Kommer inte ihåg vart jag läste det dock.
Blå rodico på beställning. Lesson learned. Den verkar vara lite hårdare? Läst att det ska inte spela nån roll . Men tror mycket väl att det kan vara så. Blanka tavlor brukar inte vara några problem. Men matta typ Omega dynamic eller visa dykare är ett HV .
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nu blev jag lite fundersam/förvirrad angående Rodico. Vilken är bäst att använda för att plocka skräp på tavlan? Den traditionella (blå-grön/turkos i mina ögon)
upload_2017-8-31_10-23-59.png
eller premium (grå i mina ögon)
upload_2017-8-31_10-24-22.png
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag använder också bara turkos (även om den tydligen är kategoriskt dålig enligt vissa) men tänkte testa premium.
 
Topp