simonmanollo
Breitling
hallå där tänkte kolla om någon har ngt bra medel för att tvätta klocktavlor ??
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om du menar armbandsurstavlor så nej, såvida du inte är beredd att ta risken att förstöra den alldeles. Vissa tavlor kan klara nån droppe ljummet vatten (men gnugga inte) och andra inte alls. Avstå.hallå där tänkte kolla om någon har ngt bra medel för att tvätta klocktavlor ??
Ta bort smuts som lagt sig mellan glass o tavlanHur menar du. För att ta bort lack eller smuts. Finns några våghalsar som löst upp i diskmedel och vatten . Men det är riskigt. Jag använder nästan alltid Rodico. Sen får patina sitta kvar.
Nej man vågar ju inte förstöra en äldre klocka som e värd en del! Har inte tänkt att göra det. Tänkte mer om de finns ngn viss speciel medel som man har till att tvätta tavlan med!Om du menar armbandsurstavlor så nej, såvida du inte är beredd att ta risken att förstöra den alldeles. Vissa tavlor kan klara nån droppe ljummet vatten (men gnugga inte) och andra inte alls. Avstå.
Lös smuts ovanpå lacken går väl att ta bort men ofta sitter det i lacken eller har fastnat i den och det brukar inte gå väl då, iaf inte för mig de gånger jag provatNej man vågar ju inte förstöra en äldre klocka som e värd en del! Har inte tänkt att göra det. Tänkte mer om de finns ngn viss speciel medel som man har till att tvätta tavlan med!
Har sett med egna ögon personer som använt klorreningsmedel men endast några dropar på öron tops! Med bra resultat! Men min fråga var finns det något specifikt medel för just det!?Lös smuts ovanpå lacken går väl att ta bort men ofta sitter det i lacken eller har fastnat i den och det brukar inte gå väl då, iaf inte för mig de gånger jag provat.
Vart kan man handla det?Rodico som har nämnts men även det är en risk framförallt på vissa svarta tavlor som är "kletiga".
![]()
Det enda riktigt säkra är en så kallad "Dust Blower" men den funkar naturligtvis enbart på löst sittande smuts.
![]()
Det är möjligt du tycker du sett men du kan inte räkna med att alla tavlor är lika och jag tvivlar på att ytlacken klarar det smutsen inte klarar på gamla vintage. De flesta tvättade tavlor ser för jäkliga ut. Kanske tycker den som tvättat det ser bra ut, vad vet jag.Har sett med egna ögon personer som använt klorreningsmedel men endast några dropar på öron tops! Med bra resultat! Men min fråga var finns det något specifikt medel för just det!?
Dessutom svårt att förutsäga hur tavlorna kommer klara tidens tand utan sitt skyddande lager lack. De tavlor som jag sett göras rena med ok (jag föredrar själv en ärligt patinerad tavla före en rengjord), har varit tavlor med cellulosabaserad lack och tvättats med destilerat vatten, en liten droppe yes diskmedel och en stor pensel med mjuk borst (naturborst). Detta efter att tavlan fått ligga i ett par timmar i destvatten/diskmedlet. Försiktigt borstande på ytan kan ta bort lacken, men det finns alltid en risk att logo/text försvinner med i tvättandet.Det är möjligt du tycker du sett men du kan inte räkna med att alla tavlor är lika och jag tvivlar på att ytlacken klarar det smutsen inte klarar på gamla vintage. De flesta tvättade tavlor ser för jäkliga ut. Kanske tycker den som tvättat det ser bra ut, vad vet jag.
Svaret på frågan är absolut Nej, det finns inget effektivt medel till taveltvätt som inte är extremt riskabelt för gammal tavellack.
SpDet är möjligt du tycker du sett men du kan inte räkna med att alla tavlor är lika och jag tvivlar på att ytlacken klarar det smutsen inte klarar på gamla vintage. De flesta tvättade tavlor ser för jäkliga ut. Kanske tycker den som tvättat det ser bra ut, vad vet jag.
Svaret på frågan är absolut Nej, det finns inget effektivt medel till taveltvätt som inte är extremt riskabelt för gammal tavellack.
Edit; Vad var det för vintagetavla som pallade klorrengöringsmedel? Låter helt galet.
Det är möjligt du tycker du sett men du kan inte räkna med att alla tavlor är lika och jag tvivlar på att ytlacken klarar det smutsen inte klarar på gamla vintage. De flesta tvättade tavlor ser för jäkliga ut. Kanske tycker den som tvättat det ser bra ut, vad vet jag.
Edit; Vad var det för vintagetavla som pallade klorrengöringsmedel? Låter helt galet.
Oj de gjorde ont o se trycket borta på en så fin klocka!!!Dessutom svårt att förutsäga hur tavlorna kommer klara tidens tand utan sitt skyddande lager lack. De tavlor som jag sett göras rena med ok (jag föredrar själv en ärligt patinerad tavla före en rengjord), har varit tavlor med cellulosabaserad lack och tvättats med destilerat vatten, en liten droppe yes diskmedel och en stor pensel med mjuk borst (naturborst). Detta efter att tavlan fått ligga i ett par timmar i destvatten/diskmedlet. Försiktigt borstande på ytan kan ta bort lacken, men det finns alltid en risk att logo/text försvinner med i tvättandet.
@McGyver har visat ett par gånger hur resultatet kan bli.
https://klocksnack.se/threads/omegafix.17086/page-3
![]()
![]()
Tyvärr försvann ju även trycket denna gången.
Ja jag håller med, fast jag kan inte säga att klockan du visade var så mycket roligare.Oj de gjorde ont o se trycket borta på en så fin klocka!!!
Samma person som ogärna åtar sig jobbet kanske eftersom det lika ofta går åt skogen och kunden bör vara väl införstådd med det? Det där kallar inte jag för tvättning , det är strippad lack, eventuellt med ny pålagd klarlack. Det är inte detsamma som att tvätta, det är omlackning. Det finns noll kontroll på om baslacken med text stannar kvar eller ej, vilda chansningar varje gång![]()
![]()
Sp
Hur kan du förklara det här då??? Samma klocka lämnade in på ett ställe i Sthlm men fick ej veta vad han tvättar med de enda han sa var att det var hans egna häxblandning!
Det är inget som ändrats på den klockan förutom att orginal färgerna kommit fram! Och all smuts e vekJa jag håller med, fast jag kan inte säga att klockan du visade var så mycket roligare.
Jo det är det. Klarlacken är borta. Att baslacken finns kvar är en slump. Var och en får avgöra hur det ser ut...Det är inget som ändrats på den klockan förutom att orginal färgerna kommit fram! Och all smuts e vek
Samma person som ogärna åtar sig jobbet kanske eftersom det lika ofta går åt skogen och kunden bör vara väl införstådd med det? Det där kallar inte jag för tvättning , det är strippad lack, eventuellt med ny pålagd klarlack. Det är inte detsamma som att tvätta, det är omlackning. Det finns noll kontroll på om baslacken med text stannar kvar eller ej, vilda chansningar varje gång
Tänkte oxå på det!!!! Vet inte riktigt!!!!! Att man får svar att det är en egen häxblandning var inte lika roligtJo det är det. Klarlacken är borta. Att baslacken finns kvar är en slump. Var och en får avgöra hur det ser ut...
Något verkar iaf ha tillkommit efter tvätten?Nej den e inte omlackerad!
Du kan ju fråga mcgyver då de var han som jobbat på den klockanNågot verkar iaf ha tillkommit?
![]()
![]()
Sedan är lysmassan på tavlan borttvättad, boetten ser lite tunnare ut? Kan iofs vara en synvilla...
Mcgyver som lekt med denna klockan.Något verkar iaf ha tillkommit efter tvätten?
![]()
![]()
Sedan är lysmassan på tavlan borttvättad, boetten ser lite tunnare ut? Kan iofs vara en synvilla...
Ok, kan det säkert vara. Tyckte du skrev att du det var någon herre i Stockholm som inte ville berätta sin blandning? Jag har redan taggat mcgyver i den här tråden och vad jag vet har han rekommenderat Yes och destvatten i andra trådar här på forumet.Du kan ju fråga mcgyver då de var han som jobbat på den klockan
Ja men de e ju endå rätt så kul att du taggar just honom! När du tycks vara så säker på att den är omlackerad!Ok, kan det säkert vara. Tyckte du skrev att du det var någon herre i Stockholm som inte ville berätta sin blandning? Jag har redan taggat mcgyver i den här tråden och vad jag vet har han rekommenderat Yes och destvatten i andra trådar här på forumet.
Själv gillar jag inte tvättade tavlor och polerade boetter, med undantag för fulpolerade boetter som slipas och återfår sina forna kanter/borstning.
Tror du blandar ihop omlackad och ommålad, jag har inte påstått någonting förutom att jag tycker hårkorset ser ut att vara påbättrat.Ja men de e ju endå rätt så kul att du taggar just honom! När du tycks vara så säker på att den är omlackerad!
Jag förstår.Ok, kan det säkert vara. Tyckte du skrev att du det var någon herre i Stockholm som inte ville berätta sin blandning? Jag har redan taggat mcgyver i den här tråden och vad jag vet har han rekommenderat Yes och destvatten i andra trådar här på forumet.
Själv gillar jag inte tvättade tavlor och polerade boetter, med undantag för fulpolerade boetter som slipas och återfår sina forna kanter/borstning.
stämmer.När man tvättar tavlor tar man bort klarlacken och bör då lägga på ny. Men som @URsinne redan förklarat är det en rejäl chansning ifall trycket sitter kvar eller ej.
Ja det måste jag ha gjort!! Så min fråga som jag egentligen bara fått ett svar på är Medlet RodicosTror du blandar ihop omlackad och ommålad.
Jag har tittat på Cousins tidigare. Måste man vara företag för att handla där?Allt som har med klockmek att göra brukar jag köp hos cousinsuk.com eller eBay