• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bulova?

Crayon

Basic
Hur är läget med Bulova? Är det bra eller inte? Jar alltid trott det är bra klockor men läste på flashback nån tråd om att de inte är speciellt bra.
'

De har stor bredd på sina modeller, vissa tycker jag är hemska och andra tycker jag är fullträffar. Nya "Bulova snorkel" verkar ascool till ett bra pris.

Hur är läget med Bulova? Är det bra eller inte? Jar alltid trott det är bra klockor men läste på flashback nån tråd om att de inte är speciellt bra.
'
Ägs av Citizen med deras kvalitet.
Nyligen flyttat tillbaka huvudkontoret till New York för att anknyta till sin historia.
Grymma kvartsverk med jätteprecision och flytande visare till i sammanhanget kaffepengar.

Jag äger en Bulova Precisionist kronograf och är väldigt nöjd med den.
Gångavvikelsen lär vara under 10 sekunder per år, jag ställer mina övriga klockor efter den (när det behövs)
Här är den till vänster i bild, och en sak till..... Den är tung tung tung :) 269 gram stål.

image.jpg

Skulle också vilja veta.
Råkade se några Bulova nyligen och blev ganska förvånad och faktiskt imponerad. Stod och stirrade på dem och fattade inte att hur de kunde vara så fina in i minsta detalj men billiga. Och varför är det ingen som pratar om deras teknologi med svekande sekundvisare, fast batteridrivet.
Vad är haken? Kan någon upplysa mig?

'

• Like
Reactions: Zee
+ för Accutronen ( med stämgaffelur) och 666ft snorkeln
- finns några modeller som flirtar lite väl mycket med andra märkens design.
Kan tänka mig en Accutron vad tiden lider, blev slagen på mållinjen i en auktion för något halvår sedan men nu har jag annat i kikaren.

Finns det nån som kan Bulova här? Det är efterlängtat att få veta mer!
https://en.wikipedia.org/wiki/Bulova :)

Tillverkare som gått från respekterad till att bli mindre omtyckta av "entusiaster" men börjar sakta komma igång igen med hjälp av deras nya CEO. Läs igenom Wikin så kan du bilda en bra uppfattning. Gissar på att det bara var märket Bulova som Citizen köpte och iom det så tappades mycket av historiken.
Förstår inte heller riktigt hur de kan ha så fina och detaljrika klockor i helt ok kvalité till såpass låga priser. Precisionist-verken är ju hyr mysiga som helst. Har sagt det flera gånger tidigare, 57600bph är ganska unikt. Speciellt om det sitter i klockor som kostar runt tusenlappen och bara diffar <10 sek/år.

Sedan ser ju en del groteska ut... Men Claremont är en stilren pjäs (har en själv) och retro-modellerna som presenterades på Basel 2014 är riktigt trevliga.

Stämgaffelverket från Bulova satt ju bland annat i både satelliter och på första resan till månen, det hade blivit första "månklockan" om dom bara lyckats göra klockan dammsäker.

Finns en riktigt bra post här av @DrSbaitso
https://klocksnack.se/threads/jakten-på-den-perfekta-klockan-del-4-bulova-accutron.25538/

Senast ändrad:
Ja, mycket intressant. Jag kommer definitivt att hålla koll på den. Skulle vara intressant att veta vattentäthet också.

Riktigt snygga pushers. Försöker leta reda på vilken typ av urverk som satt i originalet men hittar inte.
Heeeeelt galet att det estimerade priset inför auktionen var $50.000, men att slutpriset landade på $1.600.000!

IMG_7281.JPG

De säljer väl Bulova på Klockmäster i Globen? Får bli ett besök där i morgon och se om de har fått någon info, och kanske lägga en förhandsbeställning.
Även Klockmäster i Farsta centrum har Bulova. Ägde själv en sådan (Precisionist 98B172) ett tag (inköpt på nätet för en bråkdel av priserna här i Sverige) men hade den i typ ett år innan jag sålde den. Tröttnade på den, då den saknar alarm och riktig belysning.

Har sneglat på en Bulova Precisionist kronograf, men är väl lite avvaktande just pga. tyngden, för övrigt tycker jag den ser riktigt bra ut till juste peng!
Går det jaga klockan utomlands för billigare peng? Är det lönt..?
Var är lämpligt jaga då ?

Någon som har koll på om dom nyare accutronverken surrar/låter som dom gamla ? Accutron 2 kanske är en helt annan konstruktion utan stämgaffel ?

Tillbaka
Topp