Nu låter jag som en bitter gammal gubbe men det är lätt att bli cynisk efter en sån här process. Du får stå ut med det
Men min bild är att 500k räcker till sin höjd till "småpytsarna" som man inte kunde ha koll på i början. Nu är det här Stockholmspriser men det är ju inte gratis ute i landet heller. Några exempel:
Bygglovet: 70k
Vägavgift pga ny detaljplan 300k (min favorit!)
Utsättning 10k
Kontrollansvarig 20k
Indexuppräkning hus 10k
Anslutning el 25k
Anslutning vatten 75k
Extra avlopp i källaren pga högre grund än vad som ingick: 15k
Asfaltering 75k
Gräsmatta 20k
Pantbrev XXk
SEN tillkommer tomten, grundarbetet och huset...
Sen ska du ha altaner, balkonger, stensättningar, trappor, belysning efter inflytt...
Angående husköpet betalade vi 15% vid avtal, 80% vid husleverans och 100% vid slutbesiktning. Markarbetet betalades i 4 omgångar. För övrigt är byggkreditiv klart dyrare än vanliga huslån och ganska få hos bankerna är bekväma att göra dem. Det tar alltså lite tid att hitta rätt gubbe (det är aldrig några unga som kan de sakerna) men sen är det smidigt.
edit: Min granne har en helt platt tomt. Hans grund (termogrund) kostade 750k och då har han inga tillval alls i själva grundarbetet. Min blev betydligt dyrare men så lutar min tomt 45 grader och det är ett garage insprängt under huset. Vilket iofs betydde att jag inte behövde bygga ett bredvid så det ser jag inte riktigt som en kostnad på det sättet.