• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bygga nytt hus

Vi hade ingen möjlighet att gräva, bygga projektleda själva.

Därför blev att leja ut det i totalentrepenad lösningen för oss.

Vår entreprenör höll på mer eller mindre dagligen i 3-4 v med bland annat en 23tons grävare, att göra det jobbet själv hade väl tagit 8v... Finplanering av tomt kanske kanske är mer görbart själv.

Vi hade ingen möjlighet att gräva, bygga projektleda själva.

Därför blev att leja ut det i totalentrepenad lösningen för oss.

Vår entreprenör höll på mer eller mindre dagligen i 3-4 v med bland annat en 23tons grävare, att göra det jobbet själv hade väl tagit 8v... Finplanering av tomt kanske kanske är mer görbart själv.
Liknande historia för oss. De började i mitten av juli och huset levererades sista aug. Röjning av 40 träd, bortforsling av dessa, sprängning 3m i bakkant av hus 9x12 meter, bygge av 15m väg. Det skulle tagit ett halvår själv och grävaren är bara en del av den utrustning man behöver.
Som sagt, är det en platt leråker man bygger på blir ju allt så mycket lättare.

Sjuka priser alltså! :woot:
97076D4C-BB60-4238-8C71-3F5151C6B1BB.jpeg
30976428-C35B-43C6-B737-EC1B192DB269.jpeg

Nu har jag själv inte byggt mitt eget hus, men jag kan komma med en infallsvinkel iaf.

Jag har monterat 76st led-downlights i taket på övervåningen, samt ledspottar i alla fönster och dörrsmygar. Det kostade ca 6500:- totalt.

Malmbergs md-99 för 39:-/styck på kampanj hos grossist, har md-120 i fönstersmygar och pipelife RKUB flexrör ca 300 meter. Sen tillkommer ett par led-drivers och en liten kapsling. Är inte elektriker men arbetar med el och installationen är korrekt utförd.
Det är ju skillnad på spottar och spottar.
Malmbergs hade jag aldrig satt upp om jag så ens fick dem gratis.
Men det är ju jag det :) klart det finns pengar att spara..
Men sen tror jag en stor del i priset @MaziK skrev är arbetskostnad.

Ni som har byggt nytt, vad kostar allt som har med huset att göra i ett snitt per månad nu när det är klart?
Det beror ju alldeles på hur man räknar. En sak som många hustillverkare skyter om är hur mycket mindre de kostar att värma upp. Jag vettisjutton alltså om jag tror på det. Förut hade jag ett 145kvm hus uppvärmt byggt -86 med direktverkande element och värmepump (luft/luft). Det kostade under vintermånaderna runt 3500kr att värma upp/mån. Mitt nya hus som förvisso är något större men det kostar ändå aldrig mindre än 2000-2500kr att värma upp under kalla vintermånader. Där känner jag mig en smula blåst.
Det som dock definitivt sjunker är ju kostnaderna för att byta ut trasiga saker. I mitt gamla hus exempelvis började ett takfönster läcka - det kostade 82.000kr att byta ut inklusive de två ruttna takstolarna. Det hoppas man ju slippa framöver så att säga.

Min boendekostnad med dagens ränteläge ligger väldigt nära MaziKs.
Om jag räknar min byggnadskostnad i förhållande till marknadsvärdet så kan det dock mycket väl bli 0 ett bra tag framöver. Det är dock ett väldigt opportunistiskt sätt att räkna så det är inget jag utgår från riktigt.

Det är ju skillnad på spottar och spottar.
Malmbergs hade jag aldrig satt upp om jag så ens fick dem gratis.
Men det är ju jag det :) klart det finns pengar att spara..
Men sen tror jag en stor del i priset @MaziK skrev är arbetskostnad.

Trist då md99an är riktigt trevlig, och jag vet inte speciellt många andra på 3000k som passar i en 67mm multidosa med ett vettigt RA?

Jag har satt lätt 1000st i olika installationer och alla har alltid funkat, så kvaliteten verkar inte heller vara dålig. Vad får dig att välja bort Malmbergs spottar?

Trist då md99an är riktigt trevlig, och jag vet inte speciellt många andra på 3000k som passar i en 67mm multidosa med ett vettigt RA?

Jag har satt lätt 1000st i olika installationer och alla har alltid funkat, så kvaliteten verkar inte heller vara dålig. Vad får dig att välja bort Malmbergs spottar?
Är väl inte spottarna i sig (då jag aldrig monterat några sådana) utan snarare Malmbergs som tillverkare jag väljer bort.
Budget-tillverkare med kvalitet därefter, prova jämför en strömbrytare eller ett vägguttag med motsvarande från Schneider.
Du monterar den sistnämnda på halva tiden, samt sparar X antal svordomar :)

Men visst, schneider är nog minst dubbelt så dyrt också!

Är väl inte spottarna i sig (då jag aldrig monterat några sådana) utan snarare Malmbergs som tillverkare jag väljer bort.
Budget-tillverkare med kvalitet därefter, prova jämför en strömbrytare eller ett vägguttag med motsvarande från Schneider.
Du monterar den sistnämnda på halva tiden, samt sparar X antal svordomar :)

Men visst, schneider är nog minst dubbelt så dyrt också!

Så är det helt klart. Just på led-spottar är det dock lite annorlunda, där skulle jag säga att Malmbergs ligger i framkant. Övrigt sortiment är dock riktigt kasst, det håller jag med dig om.

Så är det helt klart. Just på led-spottar är det dock lite annorlunda, där skulle jag säga att Malmbergs ligger i framkant. Övrigt sortiment är dock riktigt kasst, det håller jag med dig om.
Förstå mig rätt,är verkligen inte ute efter att klanka ner på dina spottar :)
Men för mig som jobbar med det varje dag finns det massor av tid att spara på att montera ”dyrare och bättre” grejer. (Lätt för mig att säga när kunden betalar ;)) men sanningen är ju den att tiden kostar ofta mer, det blir nästan aldrig billigare när kunden köpt material billigt på nätet..

Malmbergs är i mina ögon prylar som säljs på byggmax till hemmapularen (trots att mycket är behörighetskrävande för att installeras,ironiskt va?:) )

Edit: sorry för lite väl OT nu kanske..

Nu låter jag som en bitter gammal gubbe men det är lätt att bli cynisk efter en sån här process. Du får stå ut med det ;) Men min bild är att 500k räcker till sin höjd till "småpytsarna" som man inte kunde ha koll på i början. Nu är det här Stockholmspriser men det är ju inte gratis ute i landet heller. Några exempel:
Bygglovet: 70k
Vägavgift pga ny detaljplan 300k (min favorit!)
Utsättning 10k
Kontrollansvarig 20k
Indexuppräkning hus 10k
Anslutning el 25k
Anslutning vatten 75k
Extra avlopp i källaren pga högre grund än vad som ingick: 15k
Asfaltering 75k
Gräsmatta 20k
Pantbrev XXk

SEN tillkommer tomten, grundarbetet och huset...
Sen ska du ha altaner, balkonger, stensättningar, trappor, belysning efter inflytt...

Angående husköpet betalade vi 15% vid avtal, 80% vid husleverans och 100% vid slutbesiktning. Markarbetet betalades i 4 omgångar. För övrigt är byggkreditiv klart dyrare än vanliga huslån och ganska få hos bankerna är bekväma att göra dem. Det tar alltså lite tid att hitta rätt gubbe (det är aldrig några unga som kan de sakerna) men sen är det smidigt.

edit: Min granne har en helt platt tomt. Hans grund (termogrund) kostade 750k och då har han inga tillval alls i själva grundarbetet. Min blev betydligt dyrare men så lutar min tomt 45 grader och det är ett garage insprängt under huset. Vilket iofs betydde att jag inte behövde bygga ett bredvid så det ser jag inte riktigt som en kostnad på det sättet.

Stort tack för info och att du delar med dig, hade ett rätt givande samtal på de förändringar vi ville göra på själva huset. Tog med allt vi ville ha så får vi plocka bort om vi går vidare.

Fick även en kalkyl på "allt", för att jämföra med en liten kommun i Värmland så var det inte någon jätteskillnad.
Bygglov: 35k
Vägavgift: Kommunal väg
Utsättning: Glömde att fråga och står inget om det i kalkylen
KA: 16k
Anslutning El: 28k
Anslutning kommunalt VA: 205k(!)
Fiber: 15k
Byggström och färg till hus: 40k
Lagfart: 15k
Ev. pålning: 150k
+ Pantbrev, räntor, gräsmatta, sidobyggnad, altan, buskar osv

Stort tack för info och att du delar med dig, hade ett rätt givande samtal på de förändringar vi ville göra på själva huset. Tog med allt vi ville ha så får vi plocka bort om vi går vidare.

Fick även en kalkyl på "allt", för att jämföra med en liten kommun i Värmland så var det inte någon jätteskillnad.
Bygglov: 35k
Vägavgift: Kommunal väg
Utsättning: Glömde att fråga och står inget om det i kalkylen
KA: 16k
Anslutning El: 28k
Anslutning kommunalt VA: 205k(!)
Fiber: 15k
Byggström och färg till hus: 40k
Lagfart: 15k
Ev. pålning: 150k
+ Pantbrev, räntor, gräsmatta, sidobyggnad, altan, buskar osv
Du ser. Pengarna drar iväg snabbt. Men det blir inte sällan ändå billigare än att köpa ett motsvarande hus på plats.

Men det blir inte sällan ändå billigare än att köpa ett motsvarande hus på plats.

Nej precis, de husen som ligger i kommunen och är hyfsat nybyggda ligger på samma pengar eller mer. Det är ändå bra "andrahandsvärde" i kommunen då den är ganska attraktiv att bo i så banken kan nog bli nöjd.

Dags att sparka liv i tråden igen! Hur gick det med bygget? :)

Hur som helst är stunden kommen för oss att börja botanisera bland alla hus och planritningar som finns där ute. Det man snabbt inser är att de planlösningar som presenteras hos de flesta tillverkarna inte riktigt passar den breda massan utan det görs en hel del justeringar, så istället för att vi ska uppfinna hjulet igen vore det väldigt intressant att ta del av hur ni har planlagt era hus.

Vi är två vuxna, två barn (2år & 6mån). Bor idag i radhus på 210kvm. Källare, entréplan och ovanvåning. Kan konstatera att trappor inte ligger högt upp på listan så vi är i huvudsak intresserade av ett 1-plans hus.

Har kikat på H-hus, knäckta hus samt vinkelhus och gillar idén med att sy ihop kök, matplats och v-rum och i det bästa av världar får barnen en del att härja i med sovrum och allrum i en del och att vi vuxna har ett eget krypin.
Framför allt är det planlösningar vi är intresserade av att se men såklart också den färdiga produkten och lite input på om det blev som ni tänkt er.

Bra takhöjd i de sociala ytorna och större glasade partier mot syd/sydväst från de sociala ytorna är vad vi kommer att sträva efter.

Sen kommer vi till den jobbigaste delen och det är såklart vad det får kosta. Nyckelfärdig produkt är vad vi söker och har nu efter tomtköpet cirka 3,5m att röra oss med. Så hit us up med era bästa tips och om det inte är känsligt, vad kostade kalaset för er.

1,5- & 2-plan kan inte uteslutas om det visar sig att det är där vi hittar mest pang för pengarna.

Har offert från Eksjöhus på 3,6m för ett 2-plan och ett 1-plan från Myresjöhus på 3,7m. Har i detta skede gjort varken några justeringar eller tillval så det lär ju dra iväg en hel del :) haha...

Lägger med några exempelbilder på intressanta planlösningar som en utgångspunkt.

Tack på förhand och trevlig helg
🙂

Planlösning1.jpeg
Planlösning2.jpeg
Planlösning3.jpeg

Framför allt är det planlösningar vi är intresserade av att se men såklart också den färdiga produkten och lite input på om det blev som ni tänkt er.

Bra takhöjd i de sociala ytorna och större glasade partier mot syd/sydväst från de sociala ytorna är vad vi kommer att sträva efter.
Jag har också lite mindre barn. Stora rum till dem är rent slöseri, de hänger bara i vardagsrummet och köket ändå med sina grejer. Fram till de är typ 12-13 är stora rum till barn rätt bortkastat. De sover där bara. Det skulle jag absolut ändrat på idag om jag gjorde om.
Sen kommer vi till den jobbigaste delen och det är såklart vad det får kosta. Nyckelfärdig produkt är vad vi söker och har nu efter tomtköpet cirka 3,5m att röra oss med. Så hit us up med era bästa tips och om det inte är känsligt, vad kostade kalaset för er.

Har offert från Eksjöhus på 3,6m för ett 2-plan och ett 1-plan från Myresjöhus på 3,7m. Har i detta skede gjort varken några justeringar eller tillval så det lär ju dra iväg en hel del :) haha...
Tråkmånssvar deluxe här men om du har 3.5 mkr att röra dig med får det inte stå mer än 3.0mkr på offeren. För tro inte att du är i närheten av klar för de pengarna. För de pengarna får du ett hus utslängt på en lerhög. Sen ska du göra iordning tomten, bygga altaner, trappor, utomhusbelysning, grusgånger, gräskanter, rullgräs mm mm. Vi har lagt ut cirka 600.000kr sedan "nyckelfärdigt" och då har jag gjort allt själv....

Senast ändrad:
Har läst igenom tråden och jag vill rekommendera att göra en del själva och inte köpa nyckelfärdigt om man har möjlighet till det. Man kan spara en hel del pengar på det men det kan även innefatta problem såklart. Man får väga bekvämlighet kontra kostnad helt enkelt.

Tillbaka
Topp