• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bil

vonhall

Rolex
Passat - trevlig bil i teorin men lacken lossnar inifrån på bara 2-3 år. Du kan utan större problem hitta Passater med galvsläpp stora som femkronor mitt på dörrarna. Det ser kort sagt förj*** ut. Lägg till att DSG-lådorna rasar på löpande band och verkstäder befolkas av otrevliga gubbar så blir det inte så kul i verkligheten.

Är det inte bara DSG7 lådorna som har varit kassa?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
De står för absoluta majoriteten av skadorna men DSG6 är tyvärr inte särskilt driftsäker den heller. Mycket stadstrafik och/eller mycket körning med släp sliter mycket på dem.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har kört 2st Passat sedan 2009, vilket även kompisar och kollegor gjort. Ingen av oss har någonsin haft problem med Dsg lådorna. Jag har haft extremt lite problem med mina överhuvudtaget och jag tycker även att snacket om högt vägljud är lite överdrivet. Måste dock tillägga att jag kör sedan. Det har pratas mycket om lådorna men enligt en kompis som jobbade på VAG så är det procentuellt ganska få som haft problem (dsg6). Jag kan absolut rekommendera Passat då jag tycker att de är rejäla och robusta. Nu lämnar jag VAG för Bmw, om de jävlarna kunde leverera bilen någon gång! Den skulle komma nästa vecka och förra veckan ringde jag säljaren för att kontrollera. Försenad till v3! Jag tror att jag hade tagit en stroke med mindre besvikelse.
 

Johanw

Cartier
Saab 9-5. Kan inte få mer bil för pengarna idag. Och sjuk bra utrymme. När jag valde ny firmabil så provade vi även Passat och V70 men med tre bilstolsbarn var det bara Saaben som klarade tre stolar på bredden bak.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Saab 9-5. Kan inte få mer bil för pengarna idag. Och sjuk bra utrymme. När jag valde ny firmabil så provade vi även Passat och V70 men med tre bilstolsbarn var det bara Saaben som klarade tre stolar på bredden bak.


Håller med, men, bensinmotorerna är omoderna vilket medför en bensinförbrukning som inte ens BMWs V8 överstiger. Överlag annars en bra bil sett till pengarna. Vad har du för årsm? Sista året som kombin gjordes?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Runt litern är inga problem att åka Saab på om man inte bara kör kortsträckor och med gasen planterad i golvet. Åtminstone inte de äldre T5 motorerna. T7 har jag aldrig haft någon men de ska ju vara snålare.
Nåt som drar upp förbrukningen rejält är automatlådorna dock. Omoderna slirande saker, den fyrpetade är förstås sämst men den femväxlade är bara något bättre. Min brors 9-5 Aero Aut -05 drog 1.2 vid "normal körning" och runt 1.4 om den kördes hårdare.

1dl högre förbrukning dock bara är 108kr i månaden extra vid 1500 mil per år...
 

Johanw

Cartier
Håller med, men, bensinmotorerna är omoderna vilket medför en bensinförbrukning som inte ens BMWs V8 överstiger. Överlag annars en bra bil sett till pengarna. Vad har du för årsm? Sista året som kombin gjordes?


2008:a. 2,3 Biopower automat. Utplockat ny som tjänstebil och sen utlöst av mig för att köra som tjänstebil med privatbilsersättning. Detta för att slippa köra Renault som då var vårt tjänstebilsalternativ. Så inte svårt val.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
2008:a. 2,3 Biopower automat. Utplockat ny som tjänstebil och sen utlöst av mig för att köra som tjänstebil med privatbilsersättning. Detta för att slippa köra Renault som då var vårt tjänstebilsalternativ. Så inte svårt val.

Aha, ok :)
Hade själv en -07 2.0t BipPower. Stolarna och komforten var fantastiskt bra men bränsleekonomin var inget vidare, trots etanolen, fast jag är inte särskilt snäll på gasen heller. Förstår dock ditt val att fortsätta med Saaben kontra Renaulten :)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
2008:a. 2,3 Biopower automat. Utplockat ny som tjänstebil och sen utlöst av mig för att köra som tjänstebil med privatbilsersättning. Detta för att slippa köra Renault som då var vårt tjänstebilsalternativ. Så inte svårt val.


Köpte en 2007 2,3 BP SC i förra veckan.
Lite småskavanker som åtgärdas för tillfället. Men grymt skön bil för småpengar.
Att 2,3an på etanol och Steg1 går riktigt bra gör inte saken sämre. Denna bil kommer rulla under 1000 mil/år så kostnaden för soppa spelar mindre roll.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag körde en Skoda Octavia RS -07 i 2 år. Vägljudet var påtagligt minst sagt (19" hjul också), men å andra sidan så fick man så fruktansvärt mycket bil för pengarna. Detta gäller både motor, utrustning och körkänsla. Dessutom så var det lätt att hålla förbrukningen på 0.75/milen blandad körning trots 2.0TFSI med chip (270hk, 440nm).

Var med farsan när han kollade på Superben. Jag satte mig i förarsätet och ställde in stolen bekvämt (jag är 189 cm lång), gick sedan ur och satte mig i baksätet och kunde inte göra annat än att skratta. Det benutrymmet är helt galet. Bra mycket bättre än exempelvis V70.

Det jag vill säga är helt enkelt att Skoda är bra mycket bil för pengarna. Att det lever kvar att det skulle vara "skitbilar" är bara ren okunskap hos folk som aldrig kört en modern Skoda!
 

NickG

Cartier
Trodde alla män prioriterade bilen före familjen, man skall inte skaffa fler barn än vad som får plats i sin drömbil, det är förklaringen till de som aldrig hade några barn, de drömde nämligen om en tvåsitsig bil.

Men om du nu skall envisas och inte göra dig av med något utav barnen så skulle jag starkt rekommendera Saab 9-5 Sportcombi 2.3t Biopower, stor som ett hus och riktigt rolig att köra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det jag vill säga är helt enkelt att Skoda är bra mycket bil för pengarna. Att det lever kvar att det skulle vara "skitbilar" är bara ren okunskap hos folk som aldrig kört en modern Skoda!


Det är det väl dock ingen i den här tråden som påstått? Jag står dock fast vid att Superb i princip bara är stor i längsled i baksätet. Bredden är mindre än många andra mellanklassare och bagageutrymmet är förhållandevis kort.

Angående Skodaägare finns dock en egenskap jag inte är så förtjust i nämligen att många går häver ur sig "Höhö, min bil är minsann en Audi men jag har betalat hälften så mycket". Eh, nej det är det verkligen inte. Du har däremot en bil som består av äldre VAG delar och en bil blir inte samma bara för att startnyckeln är lika. Inget fel i det men den självgoda attityden hos vissa klarar jag inte av. (Detta är inte personligt till någon i tråden).
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Det är det väl dock ingen i den här tråden som påstått? Jag står dock fast vid att Superb i princip bara är stor i längsled i baksätet. Bredden är mindre än många andra mellanklassare och bagageutrymmet är förhållandevis kort.

Angående Skodaägare finns dock en egenskap jag inte är så förtjust i nämligen att många går häver ur sig "Höhö, min bil är minsann en Audi men jag har betalat hälften så mycket". Eh, nej det är det verkligen inte. Du har däremot en bil som består av äldre VAG delar och en bil blir inte samma bara för att startnyckeln är lika. Inget fel i det men den självgoda attityden hos vissa klarar jag inte av. (Detta är inte personligt till någon i tråden).
Jag har inte heller påstått att någon i TRÅDEN har sagt det, inte sant? :) Det jag pratar om är en generalisering när det kommer till folk jag pratat bilar med. Det var ju många i min vänskapskrets som hade den åsikten tills jag gav dem chansen att provköra min bil. Jag kan berätta att samtliga ändrade åsikt efteråt.

Jag pratar bara om benutrymme, inte bredd eller bagage. Du kan mycket väl ha rätt i det du säger, inget jag tänkte på :)
Angående Skoda-ägare så har jag aldrig stött på någon sådan som trott att han kör en Audi för Skoda-pengar.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hade själv en Octavia RS II -07 kombi med V-tech steg 2 för några år sedan. Var otroligt nöjd. Körde den under 3000mil och hade inte ett enda problem. 270hk och 70mil enkel väg till Molde på 0,56/mil. Hemvägen via Atlanterveien var det helt annorlunda dock. Strax över litern :D Otroligt roligt med R-däck :)
 

par

Patek
2-Faktor
Passat - trevlig bil i teorin men lacken lossnar inifrån på bara 2-3 år. Du kan utan större problem hitta Passater med galvsläpp stora som femkronor mitt på dörrarna. Det ser kort sagt förj*** ut. Lägg till att DSG-lådorna rasar på löpande band och verkstäder befolkas av otrevliga gubbar så blir det inte så kul i verkligheten.

Superb - en bil som framstår större än den är. Den är rymlig i baksätet men i princip bara där. Bilen är byggd på Volkswagen Golf och är smalare än de flesta mellanklassare. Bagaget är mindre än Passat. Samma DSGproblem som Passat men lacken verkar intressant nog klart bättre.

V70 - skräddarsydd för svensk barnfamilj. Bra på allt utom att svänga. Det är en totalt död körupplevelse. Perfekt för ointresserade förare. Bra likviditet i marknaden, enkel att sälja om du sätter priset rätt. Dieslarna är snåla, bensinfemman det inte. Ska du ha diesel, köp de femcylindriga, servicekostnaderna på PSA fyrorna gör att de blir dyrare i drift totalt sett.

V60 - har ägt 2st. Fick en chock första gången jag körde dem, det är den första Volvo som är kul att köra! Innerutrymmet är bättre än man tror men bagageutrymmet handikappas ordentligt av den sluttande luckan. Lättsåld begagnat.

Avensis - i mina ögon totalt överreklamerad. Har haft en 2.2d som var utrustad med en massa dyra tillbehör men bilen framstod ändå som en Corolla från 1988 invändigt. Det är plastigt, fult och allmänt otrevligt invändigt. Skinnklädseln ser ut att vara gjord av samma material som arméns gummistövlar. Automatlådan var inkompetent och slirade hela tiden vilket gjorde att förbrukningen sköt i höjden. Motorn knattrade som glassbilen.
En tidsresa bakåt i tiden minst sagt. Svårsåld begagnat.

BMW 5-serie - utmärkt bil på de flesta sätt men Touringen har ett antal typfel som drar ner intrycket. Kablarna till bakluckan går av (kostar 10 tusen att laga), luftfjädringens kompressor går sönder (kostar också 10 tusen att laga) och panoramataket läcker (kostar 7-8 tusen att laga). Hittar du en där ovanstående är åtgärdat är den ett bra köp. Överraskande billig att serva (inga kamremmar eller partikelfilter som ska bytas).



Vad jag vet så sitter det visst partikelfilter på bmw som byts. Annars hård sammanfattning:) Glastak och luftfjädring är nog sällsynt att springa på.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jag har alltid prioriterat så smidig bil som möjligt med så hög effekt som möjligt, bra chassie och bromsar.
Under småbarnsåren för mina döttrar fick jag förklara mina bilval dagligen för omgivningen:)
Det går att välja bilbarnsstolar och barnvagnar som är mindre till formatet, not the other way around (dvs skaffa en bil som passar de översizade stolarna och barnvagnarna).
Jag är 1,97, kör idag BMW 120d -13.. funkar utmärkt med benutrymme och takhöjd etc.
Många av de "utrymmeskrav" vi tycker att vi har skulle jag hävda inte är reella:)

Lycka till i jakten!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad jag vet så sitter det visst partikelfilter på bmw som byts. Annars hård sammanfattning:) Glastak och luftfjädring är nog sällsynt att springa på.


Bara på rätt gamla modeller vid det här laget. Efter facelift på 5-serie E60 försvann bytesfiltren. Då är vi alltså 2008>. De filtren hade dock en livslängd på ungefär 20.000 mil. Dvs inga PSA 10000 milabyten direkt...

Samtliga 5-serie Touring har luftfjädring bak. Det finns inga andra varianter.

Angående Skoda-ägare så har jag aldrig stött på någon sådan som trott att han kör en Audi för Skoda-pengar.


Jag var tyvärr släkt med en ett tag (ingift). Han åkte Octavia från 1998 nånstans. Om det fanns några audidelar i den bilen härstammade de från 1983 för det var ingen kul bil på något sätt. Bullrig, ful, tråkigt designad invändigt och utvändigt. Det enda Audi-släktskap jag verkligen hittade var startnyckeln och 1.6 motorn. Möjligt att det fanns några delar till under skalet men helheten var så långt från Audi man kan komma.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bara på rätt gamla modeller vid det här laget. Efter facelift på 5-serie E60 försvann bytesfiltren. Då är vi alltså 2008>. De filtren hade dock en livslängd på ungefär 20.000 mil. Dvs inga PSA 10000 milabyten direkt...

Samtliga 5-serie Touring har luftfjädring bak. Det finns inga andra varianter.




Jag var tyvärr släkt med en ett tag (ingift). Han åkte Octavia från 1998 nånstans. Om det fanns några audidelar i den bilen härstammade de från 1983 för det var ingen kul bil på något sätt. Bullrig, ful, tråkigt designad invändigt och utvändigt. Det enda Audi-släktskap jag verkligen hittade var startnyckeln och 1.6 motorn. Möjligt att det fanns några delar till under skalet men helheten var så långt från Audi man kan komma.


Den ingifte verkar vara ett stolpskott av rang så vad finns det att irritera sig över :) ?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Behåll V50 och köp takbox. Köp TRE rollar...

Jag köpte takbox i veckan :D

Calix Nordic Loader, slimmad som tusan, 280mm hög tillsammans med whispbar gör att den endast ligger 2cm från taket :)
Calix_Nordic_Loader_11_VMFalun.jpg
 

leicaphile

Panerai
Håller med, men, bensinmotorerna är omoderna vilket medför en bensinförbrukning som inte ens BMWs V8 överstiger. Överlag annars en bra bil sett till pengarna. Vad har du för årsm? Sista året som kombin gjordes?


Mja, de drar inte så jäkla mycket. Min Aero runt 0.85 eller så, 0.9 om jag kör runt mer i stan.
 

Johanw

Cartier
Under småbarnsåren för mina döttrar fick jag förklara mina bilval dagligen för omgivningen:)
Det går att välja bilbarnsstolar och barnvagnar som är mindre till formatet, not the other way around (dvs skaffa en bil som passar de översizade stolarna och barnvagnarna).

Allt går. Vårt första barn hade vi min gamla Peugeot 205 Cab. Där pratar vi utmaning att få in en fet vagn i skuffen.
Och en ref.bild så ni slipper visualisera hur liten den är.

e03ab9c74c.jpg
 

Tapiren

Cartier
Lycka till, hoppas du blir nöjd. Jag gillar Toyota, jag har haft tre Land Cruiser och en Yaris, och jag har svårt att se vad som kunde gjort mig mer nöjd.
 
  • Like
Reactions: P-A
Nu har vi bytt bil.
Det blev en Toyota Avensis -13, 3150mil.
Bra utrymme, 8 år/15000mil garanti.
Dragkrok och vinterdäck slängde han med.
Då bytte vi in v50n.

Intressant, upplever du Avensisen som betydligt rymligare än V50? sitter också med en V50 vi (jag) så smått funderar på att byta ut den då vi väntar tillökning, dock bara första.
 

P-A

Sir Spamalot
Intressant, upplever du Avensisen som betydligt rymligare än V50? sitter också med en V50 vi (jag) så smått funderar på att byta ut den då vi väntar tillökning, dock bara första.

Absolut. Både i bredd och längd.
Jag har två barn. En i framåtvänd stol bakom förare utan problem att sitta som förare och en bakåtvänd på passagerarplats fram och då kan vi ändå sitta väldigt bra i baksätet.
Vi är ändå relativt långa då jag är 192cm samt att frun är 182cm.
Sen så tycker jag att det är bättre lastutrymme.
 
Topp