• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Byta bil

Oj ja det låter ju bra, intressant att din fru är av samma längd som jag, min dam mäter endast ca: 1,55 över marken så då borde det finnas gott om plats för oss, särskilt med endast en stol.
 
  • Like
Reactions: P-A

Choppe

Rolex
2-Faktor
När vi fick vårt första barn 2012 så körde vi en Golf GTD-11. Inga problem då med kupéstorleken men en traditionell Brio Happy var precis vad som fick plats. Lyckligtvis så bytte vi till en Passat Variant strax efter vilket jag tyckte var en ypperlig bil för ändamålet. I dag kör vi en Golf Sportscombi vilket jag måste säga är en alldeles utmärkt bil storleksmässigt, desutom bra mycket billigare än en Passat. Visst skiljer det lite i känslan kanske men jag har svårt att motivera prisskillnaden.
Hade även en V60 mellan Passaten och Gold Sportscombin men jag fastnade aldrig riktigt för den. Relativt smal vid inlastning i bagageluckan samt litet bagageutrymme. Dock bra kvalitetskänsla.

Snart dags för ny bil och jag är villrådig. Kan bli fortsatt en Sportscombi alternativt en Audi A4 (som jag är rädd för att jag kommer att uppleva för liten i bagageutrymmet. Har för övrigt ett barn till på gång.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som jag har nämnt i annan tråd... Mazda3 med takbox fungerade bra med första barnen. Sedan när #2 kom så byttes det till Skoda Superb Kombi - nästan lite väl lyxigt med utrymme.

Men sen när #3 kom så fanns det inte mycket som slog Superben vad det gäller utrymme - bortsett från minibussar. Äldsta barnen satt på kudde bak, #2 i bakåtvänd stol bak, #3 bakåtvänd i framsätet, en vuxen i mitten bak (lite tajt om höften men det går), och en vuxen som kör. I bagaget så får man in dubbelvagnen och ett gäng matkassar.

Mer barn än så skaffar jag inte för jag vill inte köra minibuss... :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Som jag har nämnt i annan tråd... Mazda3 med takbox fungerade bra med första barnen. Sedan när #2 kom så byttes det till Skoda Superb Kombi - nästan lite väl lyxigt med utrymme.

Men sen när #3 kom så fanns det inte mycket som slog Superben vad det gäller utrymme - bortsett från minibussar. Äldsta barnen satt på kudde bak, #2 i bakåtvänd stol bak, #3 bakåtvänd i framsätet, en vuxen i mitten bak (lite tajt om höften men det går), och en vuxen som kör. I bagaget så får man in dubbelvagnen och ett gäng matkassar.

Mer barn än så skaffar jag inte för jag vill inte köra minibuss... :)

Tror att jag skall överväga Superb Combin. Den är väl rätt rymlig längdmässigt vilket många bilar inte är trots sin storlek.
Som det är nu så kan inte någon som är över 164 cm sitta bekvämt i passagerarstolen fram då Britax Hi-Tech II är placerad rakt bakom den. Längdmässigt är ofta det största problemet med bakåtvänd barnstol.

Hmmm, intressant.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tror att jag skall överväga Superb Combin. Den är väl rätt rymlig längdmässigt vilket många bilar inte är trots sin storlek.
Som det är nu så kan inte någon som är över 164 cm sitta bekvämt i passagerarstolen fram då Britax Hi-Tech II är placerad rakt bakom den. Längdmässigt är ofta det största problemet med bakåtvänd barnstol.

Hmmm, intressant.
Passagerarsätet fram vet jag inget om rymligheten för jag har aldrig suttit där :) Men med bakåtvänd Britax fram och vuxen bakom i baksätet (182 cm) så finns det gott om plats. Även bakom föraren. Jag hade nästan föredragit om de tog bort 10-15cm av benutrymmet bak och gjorde om det till bagageutrymme istället.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har en Britax Max Way Bakom passagerarstolen i min e klass och det är trångt i framsätet även där, över 160 så blir det trångt i fram.
Då är ändå Mercan rymlig, sen handlar det mycket om vinkeln på stolen samt hur långt bak i sätet man placerar den.

Man ska ju inte ha för mycket lutning när barnet blir större.

Jag gillar att ligga ner när jag kör nästa men stolen lutad bakåt, det stör mina passagerare i bak en hel del..
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag har en Britax Max Way Bakom passagerarstolen i min e klass och det är trångt i framsätet även där, över 160 så blir det trångt i fram.
Då är ändå Mercan rymlig, sen handlar det mycket om vinkeln på stolen samt hur långt bak i sätet man placerar den.

Man ska ju inte ha för mycket lutning när barnet blir större.

Jag gillar att ligga ner när jag kör nästa men stolen lutad bakåt, det stör mina passagerare i bak en hel del..
Du får skylla på diskbråck eller någonting.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Passagerarsätet fram vet jag inget om rymligheten för jag har aldrig suttit där :) Men med bakåtvänd Britax fram och vuxen bakom i baksätet (182 cm) så finns det gott om plats. Även bakom föraren. Jag hade nästan föredragit om de tog bort 10-15cm av benutrymmet bak och gjorde om det till bagageutrymme istället.
Jag gillar vad jag hör!
Jag är nöjd om jag får in liggvagnen på längden vilket inte var fallet med V60:n.

Ska konsumenttesta innan jag byter bil.
 

Helvetia

Cartier
Bumpar denna då det är skarpt läge för mig att köpa nu (velat i månader). Slog nästan till på en nästan ny octavia-kombi med snåldiesel (automat). Bangade ur i slutändan pga dsg-lådans kända problem.

Nu är huvudalternativ antingen en v60 d2 automat eller en 320d med mer mil och ett par år mer på nacken. Känns vettigast med volvon men motorn är ju inte direkt pigg.

Vad säger panelen?
 

aosehus

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag köpte nyligen en ny v60 d2 automat. Har bara kört hundra mil eller sådär, men jag är mycket nöjd så här långt. Verkligen ingen raket, men som vanlig familjebil tycker jag inte man behöver mer. Förbrukningen verkar ligga lite högre än vad Volvo uppger, men det kanske rättar till sig lite efter fler mil.
 
Jag köpte nyligen en ny v60 d2 automat. Har bara kört hundra mil eller sådär, men jag är mycket nöjd så här långt. Verkligen ingen raket, men som vanlig familjebil tycker jag inte man behöver mer. Förbrukningen verkar ligga lite högre än vad Volvo uppger, men det kanske rättar till sig lite efter fler mil.

Tror nog det är en kanonbil. Har kört lite olika Volvo som hyrbil i jobbet senaste tiden och tycker de är otroligt trevliga att köra. Visst jag har inte jämfört med att ratta nya BMW eller dyl men ändå är mkt positivt överraskad!

Vad gäller förbrukning brukar det ha en tendens att sjunka lite med tiden om den är ny.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna då det är skarpt läge för mig att köpa nu (velat i månader). Slog nästan till på en nästan ny octavia-kombi med snåldiesel (automat). Bangade ur i slutändan pga dsg-lådans kända problem.

Nu är huvudalternativ antingen en v60 d2 automat eller en 320d med mer mil och ett par år mer på nacken. Känns vettigast med volvon men motorn är ju inte direkt pigg.

Vad säger panelen?

Jag hade en V60 D2 men manuell. Bra utrustning och komfortabel. Dock så upplevde jag den vara i minsta laget då man skulle baxa in en liggvagn, packning etc. Annars så gillade jag den.
 

MrJon

Cartier
Alltså, det här med rasad DSGlådor. Finns det något konkret att läsa om det? Har bara hört en massa löst snack om det men aldrig fått några vettiga siffror. Om det är som alfgren säger här ovanför lär det vara otroligt få svenska bilar som råkat ut för det på sistone.
 
Topp