• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Byta bil

Jag som kikar lite på en XC90 just för att slippa buss. Skatten var jag beredd på, men kan jag naivt hoppas att Volvo åtgärdat sina problem med framvagnsdetaljsproblem till -16?

Nya XC90 är helt annorlunda konstruerad så där vet vi inte än hur det håller ihop. Förhoppningsvis bättre.

Gamla XC90 är i princip en V70 på styltor vilket helt enkelt gör att delarna slits snabbt. Bilen är tyngre och högre men komponenterna är till merparten samma som i V70.

Har faktiskt inget vettigt argument varför Touaregen blev bortvald. Frågade sambon som kort svarade att den var obekväm o klumpig och kändes inte rätt.. Så inga vettiga argument. Vi slötittar mest då det inte är akut med ny bil än. Först till sensommar höst som det ev blir aktuellt. Så vi är i starten av vår bilspaning.

Har faktiskt inget vettigt argument varför Touaregen blev bortvald. Frågade sambon som kort svarade att den var obekväm o klumpig och kändes inte rätt.. Så inga vettiga argument. Vi slötittar mest då det inte är akut med ny bil än. Först till sensommar höst som det ev blir aktuellt. Så vi är i starten av vår bilspaning.

Personligen skulle jag välja nya XC90.. Har dock inte provkört den nya eller så, men den lär vara grym.
Har ägt både Touareg och XC90.. Men den modellen av Touareg som finns idag slår ju dagens XC90 i alla fall, på de flesta plan förutom stolarna och bagageutrymme.

Vi ska eventuellt ta emot en knatte till i sommar eller höst, det innebär 3 bilbarnstolar (1,5 åring, 4 och 5 åring) en tonåring, två vuxna och 25 kg hund. Det kommer kräva sin bil och ett rejält bagageutrymme. Idag har vi som stor bil en Hyundai i40 med taxbox. Det är knappt vi får plats. Funderar ibland på att sätta tonåringen i boxen.. billigare så. :D

Vi ska eventuellt ta emot en knatte till i sommar eller höst, det innebär 3 bilbarnstolar (1,5 åring, 4 och 5 åring) en tonåring, två vuxna och 25 kg hund. Det kommer kräva sin bil och ett rejält bagageutrymme. Idag har vi som stor bil en Hyundai i40 med taxbox. Det är knappt vi får plats. Funderar ibland på att sätta tonåringen i boxen.. billigare så. :D

Nu kommer du att garva som fan, men, jag skulle vilja råda er att faktiskt provköra en VW Multivan. Jag tror faktiskt inte att ni kommer ha speciellt mycket dåligt att säga och jag tror faktiskt att ni till och med kommer att fundera på varför ni inte tänkt tanken tidigare. Aldrig några som helst logistik problem, man åker bra, bra stolar, sitter högt och har bra uppsikt, bra motor och drivlina, pigg trots storlek, ni åker på 0,8 långkörning med dieseln :)

volkswagen-multivan-alltrack-concept-a-torquey-german-camper-van-we-want-2014-geneva-auto-show-photo-576835-s-original-1.jpg

1362845853_1.jpg

Volkswagen-Multivan-Alltrack-Concept-5.jpg

Har bara provsuttit nya XC90 lite kort men det intrycket jag fick va fantastiskt positivt när det gällde interiören. Definitivt i klass med tyskarna. Hur den beter sig på vägen återstår att se, är lite skeptisk till en fyra i en så stor bil men downsizing är framtiden säger ju alla...

Nu kommer du att garva som fan, men, jag skulle vilja råda er att faktiskt provköra en VW Multivan. Jag tror faktiskt inte att ni kommer ha speciellt mycket dåligt att säga och jag tror faktiskt att ni till och med kommer att fundera på varför ni inte tänkt tanken tidigare. Aldrig några som helst logistik problem, man åker bra, bra stolar, sitter högt och har bra uppsikt, bra motor och drivlina, pigg trots storlek, ni åker på 0,8 långkörning med dieseln :)

Fina bilar men aj så dyra de blir i lite "finare" utförande. Känns som de kostar 500.000:- plus om de inte ska upplevas som en skåpbil?

Du har rätt... :hilarious:
Flashback till min mamma och hennes hippiebuss. :stop: Jag har lite svårt att komma övr den tröskeln. Förnuftet säger såklart att jag bör ta klivet från suv till van, men det går helt enkelt inte. De är så vansinnigt fula. Ibland vinner ytligheten, men å andra sidan har jag inte suttit i en folkabuss på 20 år, det kan ha hänt en del på den tiden...

Du har rätt... :hilarious:
Flashback till min mamma och hennes hippiebuss. :stop: Jag har lite svårt att komma övr den tröskeln. Förnuftet säger såklart att jag bör ta klivet från suv till van, men det går helt enkelt inte. De är så vansinnigt fula. Ibland vinner ytligheten, men å andra sidan har jag inte suttit i en folkabuss på 20 år, det kan ha hänt en del på den tiden...

Jag tror du får hoppa upp på hästen igen :)

Varför egentligen, hålla på o kompromissa och köpa en bil där du som nu, kommer behöva takbox och kanske gärna en släpvagn också för att känna att ni faktiskt får plats med allt och alla när ni ska iväg. Tänk att du nästan kan ställa dig upp, gå bak i bilen, slänga ut en festis ur kylen till ungarna.. Alla får varsina stolar, ingen sitter som en liten pressad sardin på mitten platsen. Har du tur kan du få roterande stolar fram och ett litet bord du kan fälla upp ur golvet och bjuppa på family feast ;)

Sen har du ett fantastiskt lastutrymme och lyfter ni ur en stol som ni faktiskt inte kommer att behöva, så har hunden sin egna plats tillsammans med er alla inne i bilen :)

Vi har kikat lite på bilar som gått max 3000 eller som är 1 år gamla max. Priset sjunker ganska ska häftigt då har vi sett..

Jag tror du får hoppa upp på hästen igen :)

Varför egentligen, hålla på o kompromissa och köpa en bil där du som nu, kommer behöva takbox och kanske gärna en släpvagn också för att känna att ni faktiskt får plats med allt och alla när ni ska iväg. Tänk att du nästan kan ställa dig upp, gå bak i bilen, slänga ut en festis ur kylen till ungarna.. Alla får varsina stolar, ingen sitter som en liten pressad sardin på mitten platsen. Har du tur kan du få roterande stolar fram och ett litet bord du kan fälla upp ur golvet och bjuppa på family feast ;)

Sen har du ett fantastiskt lastutrymme och lyfter ni ur en stol som ni faktiskt inte kommer att behöva, så har hunden sin egna plats tillsammans med er alla inne i bilen :)

Haha... nja.. jag får boka KBT o se om det hjälper tills det är dags. Just nu är jag mer inne på att sätta tonåringen i takboxen framför festisparty i van. ;)

volkswagen-multivan-alltrack-concept-a-torquey-german-camper-van-we-want-2014-geneva-auto-show-photo-576835-s-original-1.jpg

1362845853_1.jpg

Familjebuss är manligt och en dröm jag närt länge.

1362845853_1.jpg

Den är grym !
Vi har en fet 4 motion på jobbet, åker kungligt i den oavsett väglag.

Kört min Q7a sen i somras. Motor och väghållning är helt fantastisk, speciellt med tanke på hur stor bilen är. Personligen tycker jag att det är en av dom snyggaste suvarna där ute. Att det sen sticker i ögonen på folk när man kör en fullstor suv är inte mitt problem.

Dröjer väl kanske inte länge tills dess att tonåringen finner er lite väl tråkiga och slutar hänga med ;)

Gjorde ett smart drag o slängde in henne på intensivkörkortskurs i somras plus att hon kör oftast vår lilla Seat cordoba, så henne ser vi snart inte så mycket av. Men när vi kör som mest (alla skollov) så har vi nästan alltid minst 2 syskonbarn (fjortisar) som hakar på oss. Så 7 säten behövs. Men van.. jag ska bearbeta det.
Men visst, den svarta pjäsen var grym, men gissningsvis långt utanför tänkbar budget?

Kört min Q7a sen i somras. Motor och väghållning är helt fantastisk, speciellt med tanke på hur stor bilen är. Personligen tycker jag att det är en av dom snyggaste suvarna där ute. Att det sen sticker i ögonen på folk när man kör en fullstor suv är inte mitt problem.

Det är väl den som är stor som en hel ledbuss?

Tillbaka
Topp