• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Carl Edmond !? Kinnaman och Foppa!

Bandhornen är väl designunika iaf? Eller finns den varianten redan hos någon annan? Annars rätt ospännande.

Tråkigt, det är verkligen som annan användare nämnde kokbok 2013. Alla som läst om DW och tror att de ska kunna göra samma resa?
"Titta på Tysander, han köpte in klockor från Kina och nu är det största klockföretaget i vääääärlden."

Verkar ju vara många stora namn som gått in i detta företaget..
Men frågan är om dom inte ska kicka designern direkt och börja om på nytt ?
g3451-kb21.jpg

images-1.jpg

r3651-b18.jpg

images-2.jpg

foppa sa i artikeln "kände starkt att jag vill vara med som en del i den här trion och ta något svenskt ut i världen"

Klockmaster borde skämmas lite som säljer deras nomos homager!

Undra om foppa själv bär en carl ?

Måste tillägga att nomos visserligen inte äger stilen eftersom dom själva har snott den från en gammal lange modell rakt av och sen har stowa sin antea som släpptes före kriget om jag inte är helt ute och cyklar

Verkar ju vara många stora namn som gått in i detta företaget..
Men frågan är om dom inte ska kicka designern direkt och börja om på nytt ?
g3451-kb21.jpg

images-1.jpg

r3651-b18.jpg

images-2.jpg

foppa sa i artikeln "kände starkt att jag vill vara med som en del i den här trion och ta något svenskt ut i världen"

Klockmaster borde skämmas lite som säljer deras nomos homager!

Undra om foppa själv bär en carl ?

Måste tillägga att nomos visserligen inte äger stilen eftersom dom själva har snott den från en gammal lange modell rakt av och sen har stowa sin antea som släpptes före kriget om jag inte är helt ute och cyklar
Finns mycket som är ännu närmare, men det är klart vad inspirationen kom ifrån iaf. Man ser också att det är en designer som ritat klockorna då de är rätt harmoniska, det är en design som ser ut att fungera. Lite udda dock att man vänt bandhornen bak och fram.

Håller med ovan postare. Inte alls fy skam, plus gillar att dom valt att ge ut en kvadratisk version. Sen hade det varit lite kul att få veta vilket verk som används.

Hmm borde de inte haft ”brygga” på de nedersta bandhornen med ? Eller är det bara jag som stör mig lite på det ?

Håller med ovan postare. Inte alls fy skam, plus gillar att dom valt att ge ut en kvadratisk version. Sen hade det varit lite kul att få veta vilket verk som används.

Hmm borde de inte haft ”brygga” på de nedersta bandhornen med ? Eller är det bara jag som stör mig lite på det ?
Det står på hemsidan för respektive modell att det är nåt Rondaverk. Tror dock inte det var mer specifikt än så. Inte det jag är ute efter hos en klocka utseendemässigt men jag ogillar den inte.

Tråkigt med alla nya klockmärken att det enbart är ekonomiska som lockar. Ytterst sällan genuin kunskap och passion.

Även om det är dyrt/svårt är det mycket coolare med märken som har inhouseverk, eller åtminstone en verkstad där man sätter egen touch osv.

Märket i fråga var ingen höjjdare f.ö. Kan säkert kränga mycket dock.

Vad är DW-skräp och var går gränsen till vad som är ok?
Gränsen är nådd om man inte har Tourbillon...:):nailbiting:
Nej helt seriöst så tycker jag att motiv och drivkraft bakom projekt som dessa avspeglar sig i bedömningen och väger in i gränsdragningen. Ett sämre ur med passion hellre än ett bättre utan..

Det står på hemsidan för respektive modell att det är nåt Rondaverk. Tror dock inte det var mer specifikt än så. Inte det jag är ute efter hos en klocka utseendemässigt men jag ogillar den inte.

Åhå, kikade på hemsidan men missade tydligen den informationen. Tack för klargörandet :)

Undra hur mycket tillverkning som ligger bakom? Är det bara designen man står för och är sedan kommer allt klappat och klart med låda och manual ur en fabrik?

Jag fattar inte KS-andan. Så fort det dyker upp ett nytt startup märke så slår man ner på det med fulla muggar (inte om det startas av en KS-medlem såklart). De absolut flesta nya klockmärkena som dyker upp med något med Sweden tryckt på klockan är till 99% kinaklockor som någon plockat ihop av "särskilt noga utvalda komponenter för att ge dig en klocka av oöverträffad kvalitet som du kommer vara stolt över att kunna ge till efterföljande generationer utan att behöva betala en förmögenhet för" ur en alibaba-kinakatalog och säljer för några tusingar till intet ont anande svennar utan djupare kunskap. Detta sker för att EN person, Tysander, lyckats sälja klockor med en vinstmarginal på 1000% efter det att en hype har skapats. Här har vi en klocka, som iallafall jag tycker ser helt okej ut och inte tycker är en Nomos-ripoff, som designats av en erkänd designer, har någorlunda komponenter under huven och drivs av någon som verkar vara en driven entreprenör som har ett genuint intresse för klockor.

Jag tycker att den ser helt okej ut, verkar vara ett seriöst upplägg, skoj att det kommer två modeller som är 34mm resp 40mm i herrstorlekarna och inte bara nya dasslock a'la Invicta, Kinnaman kommer att vara en ypperlig märkesambassadör iallafall utomlands. Jag önskar dem lycka till och jag blev iallafall sugen på den lilla fyrkantiga varianten.

Ingen som vet om herr Ali råkar finnas på KS? Hade varit skoj att höra honom själv berätta lite om klockan. Skulle det vara så att han faktiskt är medlem på KS och en aktiv sådan så vågar jag nog satsa min högra pungkula på att åsikterna på forumet kommer att ändras till betydligt mer positiva.

Jag fattar inte KS-andan. Så fort det dyker upp ett nytt startup märke så slår man ner på det med fulla muggar (inte om det startas av en KS-medlem såklart). De absolut flesta nya klockmärkena som dyker upp med något med Sweden tryckt på klockan är till 99% kinaklockor som någon plockat ihop av "särskilt noga utvalda komponenter för att ge dig en klocka av oöverträffad kvalitet som du kommer vara stolt över att kunna ge till efterföljande generationer utan att behöva betala en förmögenhet för" ur en alibaba-kinakatalog och säljer för några tusingar till intet ont anande svennar utan djupare kunskap. Detta sker för att EN person, Tysander, lyckats sälja klockor med en vinstmarginal på 1000% efter det att en hype har skapats. Här har vi en klocka, som iallafall jag tycker ser helt okej ut och inte tycker är en Nomos-ripoff, som designats av en erkänd designer, har någorlunda komponenter under huven och drivs av någon som verkar vara en driven entreprenör som har ett genuint intresse för klockor.

Jag tycker att den ser helt okej ut, verkar vara ett seriöst upplägg, skoj att det kommer två modeller som är 34mm resp 40mm i herrstorlekarna och inte bara nya dasslock a'la Invicta, Kinnaman kommer att vara en ypperlig märkesambassadör iallafall utomlands. Jag önskar dem lycka till och jag blev iallafall sugen på den lilla fyrkantiga varianten.

Ingen som vet om herr Ali råkar finnas på KS? Hade varit skoj att höra honom själv berätta lite om klockan. Skulle det vara så att han faktiskt är medlem på KS och en aktiv sådan så vågar jag nog satsa min högra pungkula på att åsikterna på forumet kommer att ändras till betydligt mer positiva.
Tror tyvärr anledningen till denna fientlighet är okunnighet och avundsjuka. Har kommit fram många kul klockor på kort tid om man gallrar ut de generiska fulklockorna.

Såg detta idag i sport avdelning på Expressen .
Aldrig hört talas om att Joel Kinnaman släppt klockor!
Vad tros om kvalitet och framgång för detta?
https://www.expressen.se/sport/hockey/foppas-nya-investering-med-hollywoodstjarnan/

https://www.klockmaster.se/klockor/carl-edmond
Kvalitén är svårt att säga något om. Någon nämnde Ronda verk. Kan säkert sälja, har man redan en fot inne på Klockmäster är man på god väg...
Snygg design och roligt med fyrkantigt. Känns lite trist utan komplikationer och åtminstone 5atm. Ingen klocka jag kommer investera i, men har helt klart sett värre.

Kvalitén är svårt att säga något om. Någon nämnde Ronda verk. Kan säkert sälja, har man redan en fot inne på Klockmäster är man på god väg...
Snygg design och roligt med fyrkantigt. Känns lite trist utan komplikationer och åtminstone 5atm. Ingen klocka jag kommer investera i, men har helt klart sett värre.
Jo det kan jag hålla med om. 5-10atm och brygga över båda bandhornen så hade jag nog köpt en på studs iallafall :)

Ja jo...MEN
Döper man ett nystartat klockföretag till carl edmond så kanske inte vision är det första jag kommer att tänka på..

Tillochmed daniel wellington låter mer exotiakt och spännande..å de e inte varjedag jag är dw-positiv!

Saxat ur artikeln :

– Jag vill göra min egen resa, jag är inte ute efter att kolla på vad andra gör, och det är så jag alltid har varit, säge Ali Nouri.

Någon måste ali eller designern ha kollat på...utan indexen så hade det varit nära på en rak kopia på av en nomos...

– Men vill man göra någonting nytt då behövs en vision, ett mål, och en planering. Du måste vara annorlunda idag för att lyckas, är du som alla andra så kommer du aldrig överleva. Det finns för många som är för lika. Du måste göra någonting som sticker ut, speciellt i en bransch med klockor där det finns ett nytt varumärke varje dag.

Än en gång kommer fina ord och uttryck som "göra någonting nytt"
"
vision"
"
du måste vara annorlunda idag för att lyckas"
"
I en bransch med klockor där det finns ett nytt varumärke varje dag"
"
Det finns för många som är för lika "
Den sista är min favorit...
OM han vill vara unik..vf lånar han så mycket design från nomos och stowa ?

Ärligttalat...
ett rätt tradigt märke där ägarn försöker vara unik men vars produkter lånar lite väl mycket för att vara något nytt och unikt

Basel 2019 se upp för här kommer carl edmond

Tillbaka
Topp