Jo, visst finns det men jag tror inte att de gör sina klockor för att tjäna en massa pengar. Vill man tjäna maximalt gör man som DW och CE: Säljer något billigt dyrt och anspelar på lyx vilket får många som inte är entusiaster att slå till.
Ser inga som helst problem med att tjäna pengar men jag tycker att man kan göra det på olika sätt. Ett är det jag beskriver ovan och det andra är att som tex PP bygga fantastiska klockor under lång tid och sedan ta riktigt bra betalt för dem.
Den exakta vinstmarginalen är inte så lätt att räkna ut och jag är inte så bekant med hur det ser ut i tillverkningsindustrin men om jag får gissa skulle jag gissa att Rolex gör minst 100% när de säljer till AD och att de i sin tur gör 40-50% beroende på modell (40-50% finns det information om på nätet). Här får någon gärna kliva in om de känner till tex PP, Rolex och APs marginaler.
SOBB gjordes för att visa hur en RM skulle se ut om Hublot gjorde den och det är inget de hymlar med. Se det som en fattigmans RM
Jag anser inte att någon blir lurad, då har jag varit otydligt och ber om ursäkt för det.
Det jag ställer mig tveksam till är hur man säljare en produkt och varför man gör det.