• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Carl Edmond !? Kinnaman och Foppa!

Ja jo...MEN
Döper man ett nystartat klockföretag till carl edmond så kanske inte vision är det första jag kommer att tänka på..

Tillochmed daniel wellington låter mer exotiakt och spännande..å de e inte varjedag jag är dw-positiv!

Saxat ur artikeln :

– Jag vill göra min egen resa, jag är inte ute efter att kolla på vad andra gör, och det är så jag alltid har varit, säge Ali Nouri.

Någon måste ali eller designern ha kollat på...utan indexen så hade det varit nära på en rak kopia på av en nomos...

– Men vill man göra någonting nytt då behövs en vision, ett mål, och en planering. Du måste vara annorlunda idag för att lyckas, är du som alla andra så kommer du aldrig överleva. Det finns för många som är för lika. Du måste göra någonting som sticker ut, speciellt i en bransch med klockor där det finns ett nytt varumärke varje dag.

Än en gång kommer fina ord och uttryck som "göra någonting nytt"
"
vision"
"
du måste vara annorlunda idag för att lyckas"
"
I en bransch med klockor där det finns ett nytt varumärke varje dag"
"
Det finns för många som är för lika "
Den sista är min favorit...
OM han vill vara unik..vf lånar han så mycket design från nomos och stowa ?


Ärligttalat...
ett rätt tradigt märke där ägarn försöker vara unik men vars produkter lånar lite väl mycket för att vara något nytt och unikt


Basel 2019 se upp för här kommer carl edmond
De var på Basel redan 2017.
 
Det oförglömliga namnet avslöjar Ali kommer från en semester 2013-2014 på Seychellerna.
– Vi hade en poolskötare på hotellet som var en riktigt trevlig kille, och han hette Edmond. Jag gillade namnet, som betyder glädje på gammal franska, säger Ali.

eller

Ett slumpartat möte på andra sidan jordklotet gav upphov till hela idén till Daniel Wellington. Under den här resan lärde vår grundare Filip Tysander känna en spännande brittisk gentleman med en oklanderlig och lättsam stil.
 
Kvalitén är svårt att säga något om. Någon nämnde Ronda verk. Kan säkert sälja, har man redan en fot inne på Klockmäster är man på god väg...
Snygg design och roligt med fyrkantigt. Känns lite trist utan komplikationer och åtminstone 5atm. Ingen klocka jag kommer investera i, men har helt klart sett värre.
Sen kan man nog tänka att målgruppen kanske inte är större delen av KS utan massan :)
Sen kommer dom nog göra bra pengar med Joel och co, kvalitet och fullt genomtänkt är ju inte ett kriterium för att generera bra sales
Men jag hör vad du säger givetvis :)
 
Ja jo...MEN
Döper man ett nystartat klockföretag till carl edmond så kanske inte vision är det första jag kommer att tänka på..

Tillochmed daniel wellington låter mer exotiakt och spännande..å de e inte varjedag jag är dw-positiv!

Saxat ur artikeln :

– Jag vill göra min egen resa, jag är inte ute efter att kolla på vad andra gör, och det är så jag alltid har varit, säge Ali Nouri.

Någon måste ali eller designern ha kollat på...utan indexen så hade det varit nära på en rak kopia på av en nomos...

– Men vill man göra någonting nytt då behövs en vision, ett mål, och en planering. Du måste vara annorlunda idag för att lyckas, är du som alla andra så kommer du aldrig överleva. Det finns för många som är för lika. Du måste göra någonting som sticker ut, speciellt i en bransch med klockor där det finns ett nytt varumärke varje dag.

Än en gång kommer fina ord och uttryck som "göra någonting nytt"
"
vision"
"
du måste vara annorlunda idag för att lyckas"
"
I en bransch med klockor där det finns ett nytt varumärke varje dag"
"
Det finns för många som är för lika "
Den sista är min favorit...
OM han vill vara unik..vf lånar han så mycket design från nomos och stowa ?


Ärligttalat...
ett rätt tradigt märke där ägarn försöker vara unik men vars produkter lånar lite väl mycket för att vara något nytt och unikt


Basel 2019 se upp för här kommer carl edmond

Trist att han missade biten med "Inspirerad av den svenska skärgården" och "En hyllning till den fantastiska gentlemannen jag träffade på en pub ute på landet i England, denna herre hette Carl Edmond" :p Skämt åsido, märket har varit med ett tag och det finns tillräckligt mycket eget tycker jag i designen för att man skall kunna kalla det för eget. Om man kollar på Eric Girouds egna hemsida har han en ganska gedigen katalog med jobb för UG, VC, Tissot, Mido och Caran d'Ache. Har man kommit så långt är man nog tämligen försiktig med att planka för mycket när man ritar klockor.

*EDIT* Han missade inte namnbiten tydligen :(
 
Det oförglömliga namnet avslöjar Ali kommer från en semester 2013-2014 på Seychellerna.
– Vi hade en poolskötare på hotellet som var en riktigt trevlig kille, och han hette Edmond. Jag gillade namnet, som betyder glädje på gammal franska, säger Ali.

eller

Ett slumpartat möte på andra sidan jordklotet gav upphov till hela idén till Daniel Wellington. Under den här resan lärde vår grundare Filip Tysander känna en spännande brittisk gentleman med en oklanderlig och lättsam stil.
Ja det var ju något han kanske inte borde outat om han vill ha lite respekt i klockvärlden. Där sjönk han två pinhål på stegen för min del, men jag tycker fortfarande klockan är snygg :)
 
Träffade på Foppa på en mässa förra året, är nu i efterhand rätt säker på att han hade en sån här klocka på sig då. Jag försökte såklart snegla på klockan, men fick ingen igenkänning då.
 
Lågbudgetklockor med quarts-verk tillverkade i Kina (vilket döljd snygt genom att bara skriva om Sverige och Schweiz) och företagsnamn efter en person som antingen är fiktiv eller inte har något med märket att göra, samt att det enbart görs för att tjäna pengar.
Bedöm uren utefter deras kvalitet ist för löst fluff? Varför köper du uren du gör? För att de råkar vara tillverkade i rätt land och att de är namngivna efter några gubbar från förr? Vad jag vet är alla, eller nästan alla, urtillverkare vinstdrivande företag?
 
Bedöm uren utefter deras kvalitet ist för löst fluff? Varför köper du uren du gör? För att de råkar vara tillverkade i rätt land och att de är namngivna efter några gubbar från förr? Vad jag vet är alla, eller nästan alla, urtillverkare vinstdrivande företag?
Skjut några skott mot hyllade märken som bara lever på varumärket ;)

Med risk för att det ska ses som OT. Jag menar typ; att vissa märken slappt lever på sina starka varumärken medan nya måste bevisa sig genom antingen marknadsföring eller kvalitet. I många fall är både kvalitet och marknadsföring slapp.
 
Senast ändrad:
Bör tillägga att jag även gillar att dom valt ”small second”. På ett kvartsur är det ett utmärkt sätt att minska tanken att det just är en kvarts då ”tick-tack” bli mindre påtaglig.

Sen kan man ju iof göra some DW och skippa visaren helt men jag föredrar en sekundvisare av något slag iaf.
 
Inte min kopp te när det gäller design, men jag tror designen sticker ut tillräckligt samt att de har bra ambassadörer för att kunna sälja bra. Sen är det alltid bra med konkurrens och utbud för oss konsumenter så av den anledningen tummen upp från mig.
 
Bedöm uren utefter deras kvalitet ist för löst fluff? Varför köper du uren du gör? För att de råkar vara tillverkade i rätt land och att de är namngivna efter några gubbar från förr? Vad jag vet är alla, eller nästan alla, urtillverkare vinstdrivande företag?
Marknadsföringen går ut på att få lättlurade människor att tro att Carl Edmond har något med kvalitet att göra. Det är så mycket floskler i deras texter att det blir närmast genant.

Carl Edmond har lika mycket med klockentusiasm att göra som DW, Michael Kors och Gant. De skapar billiga modeller folk bär ett år eller två innan de slängs.
 
Träffade både Ali och Eric på Basel -17 och jag tycker båda är ashärliga. Att Eric Giroud är en otroligt duktig designer är det ju inget snack om (varit med och tagit fram MB&F HM7). Gör man klockor i 2-3k spannet blir det nog väldigt svårt att göra något som är "helt nytt", min personliga åsikt är att dom gör det bra.
Sen tycker jag att deras copy/content såsom boken "live your life to the fullest deluxe maximum bla bla" är sjukt lökig, men det har ju inte så mycket med klockan eller grundarna att göra =)
 
Marknadsföringen går ut på att få lättlurade människor att tro att Carl Edmond har något med kvalitet att göra. Det är så mycket floskler i deras texter att det blir närmast genant.

Carl Edmond har lika mycket med klockentusiasm att göra som DW, Michael Kors och Gant. De skapar billiga modeller folk bär ett år eller två innan de slängs.
Tråkigt du inte kunde ta detta seriöst.
 
Men det är ju det som är grejen. Hur ska jag kunna ta ännu ett DW-wannabe-märke seriöst? Lågprismodeller sminkade med floskler är inte seriöst.
Det är där du tappar det. Dessa ur har väldigt lite med DW att göra. En seriös produkt framtagen från grunden. Att du inte ser skillnaden är bara att beklaga. Pris har lite med hur seriöst något är.
 
Det är ju ändå en design som man skulle kunna tänka sig att bära, de har ju haft den goda smaken att inspireras av rätt varumärke, även om jag tycker att det är något för mycket homage för min smak. Känns som ett okej billigt klockmärke ändå.

Vad jag dock rakt av inte gillar är namnet Carl Edmond. Vem är Carl Edmond? Låter som ett påhittat personnamn, töntigt. Bolm är ju exempelvis ett namn som känns betydligt fräschare och roligare.

3 års garanti är ju snyggt också.
 
Senast ändrad:
Det är där du tappar det. Dessa ur har väldigt lite med DW att göra. En seriös produkt framtagen från grunden. Att du inte ser skillnaden är bara att beklaga. Pris har lite med hur seriöst något är.
Jag tycker tvärtom att de har väldigt mycket med DW att göra. Ingen egen design (trots att man skyltar med en schweizisk designer), kändisar som frontar klockan, man försöker associera sig med lyx osv.

Jag kan inte se hur detta har något med seriös klocktillverkning att göra. För mig handlar det mer om affärsmän som sneglat på DW, som så många andra, och vill tjäna pengar. De kunde lika gärna ha sålt skor, kaffemaskiner eller studsmattor.
 
Jag tycker tvärtom att de har väldigt mycket med DW att göra. Ingen egen design (trots att man skyltar med en schweizisk designer), kändisar som frontar klockan, man försöker associera sig med lyx osv.

Jag kan inte se hur detta har något med seriös klocktillverkning att göra. För mig handlar det mer om affärsmän som sneglat på DW, som så många andra, och vill tjäna pengar. De kunde lika gärna ha sålt skor, kaffemaskiner eller studsmattor.
Mao kan man inte göra en seriös klocka i prisklassen, synd. Du drar inga paralleller till Hublots AP/RM-resa?
 
Jag tycker tvärtom att de har väldigt mycket med DW att göra. Ingen egen design (trots att man skyltar med en schweizisk designer), kändisar som frontar klockan, man försöker associera sig med lyx osv.

Jag kan inte se hur detta har något med seriös klocktillverkning att göra. För mig handlar det mer om affärsmän som sneglat på DW, som så många andra, och vill tjäna pengar. De kunde lika gärna ha sålt skor, kaffemaskiner eller studsmattor.
Kändisar? Rolex, Omega, Rado, Seiko har alla kändisar som ambassadörer för märket, personer som på ett eller annat sätt får betalt för sitt arbete och anknyta sitt namn till en klocka eller klockmodell. När det gäller den här klockan och om det är Kinnaman och Foppa du syftar på så har de ju satsat sina pengar i märket, inte märket som satsar pengar i dem eller?
 
Kändisar? Rolex, Omega, Rado, Seiko har alla kändisar som ambassadörer för märket, personer som på ett eller annat sätt får betalt för sitt arbete och anknyta sitt namn till en klocka eller klockmodell. När det gäller den här klockan och om det är Kinnaman och Foppa du syftar på så har de ju satsat sina pengar i märket, inte märket som satsar pengar i dem eller?
Självklart vet jag att kändisar gör reklam för etablerade märken men det trodde jag var uppenbart. Skillnaden är att tex Rolex är ett lyxmärke och de kan med gott samvete sälja sina klockor med prat om om Schweiz och lyx. Det kan inte CE.

Om Joel och Foppa varit genuint intresserade i klockor hade de knappast satsat sina pengar i CE. Jag är övertygad om att de gör det av en enda orsak och det är att maximera vinsten. Det finns ingen entusiasm för klockor bakom.
 
Mao kan man inte göra en seriös klocka i prisklassen, synd. Du drar inga paralleller till Hublots AP/RM-resa?
Det beror ju som sagt på hur man definierar seriöst. Marginalerna lär bli otroligt små om man ska producera något som håller i åtskilliga år för runt 2.000:-

Vet inte riktigt vad du avser för resa men då jag läst en del om Hublots historia, som finns med i min episka paketöppning av SOBB, så ser jag inte en enda likhet med CE.
 
Det beror ju som sagt på hur man definierar seriöst. Marginalerna lär bli otroligt små om man ska producera något som håller i åtskilliga år för runt 2.000:-

Vet inte riktigt vad du avser för resa men då jag läst en del om Hublots historia, som finns med i min episka paketöppning av SOBB, så ser jag inte en enda likhet med CE.
Finns inga seriösa klockor i prisklassen upp till 3k enligt dig alltså? Jag kan nämna ganska många. Några av mina favoriter är Vostok med mängder av historia och skall man kika på nya märken har jag en Tisell som smiskar många mekaniska lyxklockor vad gäller exakthet och klockor som DW när det gäller kvalitet hundrafalt.

Sen verkar du inte gilla det där med att man skall gå med vinst. Jag är hemskt ledsen men en klump med 200g guld kostar inte halv miljon och inte heller där har du en lite personlig urmakare som sitter med just din klocka i ett år och tillverkar den för hand enbart med hjälp av många generationers kunskap. Bara för att klargöra så har jag inget emot Rolex, tvärtom, men de tillverkar väl en miljon klockor plus om året. Så om du tror att du betalar ett skäligt pris för arbetsinsatsen där så skulle det innebära att i princip hela Schweiz sitter och tillverka klockor förhand för Rolex. Jag undrar vad vinstmarginalen är på din Hublot? De om några försöker ju sälja genom att sätta sina klockor på rätt handleder gratis för att få den gemena befolkningen att köpa dem, detta i brist på egen horologisk historia. Än en gång, jag har inget direkt emot Hublot heller, men jag skulle hellre lägga dem pengarna på något med lite mer historiskt krut bakom sitt varumärke.

Sen när det gäller stulen design så tycker jag inte att Carl Edmond har snott mer från Nomos än vad Hublot har snott från RM.

Summan av kardemumman, om du nu anser att man blir lurad om man köper en Carl Edmond pga av stulen design, hög vinstmarginal, tveksam historik och mördande reklam med kändisar, då blir jag hellre lurad på 2395kr än på 100-200000kr eller vad nu en Hublot "SOBB" kan tänkas kosta.
 
Senast ändrad:
Det beror ju som sagt på hur man definierar seriöst. Marginalerna lär bli otroligt små om man ska producera något som håller i åtskilliga år för runt 2.000:-

Vet inte riktigt vad du avser för resa men då jag läst en del om Hublots historia, som finns med i min episka paketöppning av SOBB, så ser jag inte en enda likhet med CE.
Nej, man ser det man vill se. Vi får lämna det med att vi har en väldigt annorlunda syn på vad som är vad och hur man bedömer kvalitet.
 
Finns inga seriösa klockor i prisklassen upp till 3k enligt dig alltså? Jag kan nämna ganska många. Några av mina favoriter är Vostok med mängder av historia och skall man kika på nya märken har jag en Tisell som smiskar många mekaniska lyxklockor vad gäller exakthet och klockor som DW när det gäller kvalitet hundrafalt.
Jo, visst finns det men jag tror inte att de gör sina klockor för att tjäna en massa pengar. Vill man tjäna maximalt gör man som DW och CE: Säljer något billigt dyrt och anspelar på lyx vilket får många som inte är entusiaster att slå till.

Sen verkar du inte gilla det där med att man skall gå med vinst. Jag är hemskt ledsen men en klump med 200g guld kostar inte halv miljon och inte heller där har du en lite personlig urmakare som sitter med just din klocka i ett år och tillverkar den för hand enbart med hjälp av många generationers kunskap. Bara för att klargöra så har jag inget emot Rolex, tvärtom, men de tillverkar väl en miljon klockor plus om året. Så om du tror att du betalar ett skäligt pris för arbetsinsatsen där så skulle det innebära att i princip hela Schweiz sitter och tillverka klockor förhand för Rolex. Jag undrar vad vinstmarginalen är på din Hublot? De om några försöker ju sälja genom att sätta sina klockor på rätt handleder gratis för att få den gemena befolkningen att köpa dem, detta i brist på egen horologisk historia. Än en gång, jag har inget direkt emot Hublot heller, men jag skulle hellre lägga dem pengarna på något med lite mer historiskt krut bakom sitt varumärke.
Ser inga som helst problem med att tjäna pengar men jag tycker att man kan göra det på olika sätt. Ett är det jag beskriver ovan och det andra är att som tex PP bygga fantastiska klockor under lång tid och sedan ta riktigt bra betalt för dem.

Den exakta vinstmarginalen är inte så lätt att räkna ut och jag är inte så bekant med hur det ser ut i tillverkningsindustrin men om jag får gissa skulle jag gissa att Rolex gör minst 100% när de säljer till AD och att de i sin tur gör 40-50% beroende på modell (40-50% finns det information om på nätet). Här får någon gärna kliva in om de känner till tex PP, Rolex och APs marginaler.

Sen när det gäller stulen design så tycker jag inte att Carl Edmond har snott mer från Nomos än vad Hublot har snott från RM.
SOBB gjordes för att visa hur en RM skulle se ut om Hublot gjorde den och det är inget de hymlar med. Se det som en fattigmans RM :)

Summan av kardemumman, om du nu anser att man blir lurad om man köper en Carl Edmond pga av stulen design, hög vinstmarginal, tveksam historik och mördande reklam med kändisar, då blir jag hellre lurad på 2395kr än på 100-200000kr eller vad nu en Hublot "SOBB" kan tänkas kosta.
Jag anser inte att någon blir lurad, då har jag varit otydligt och ber om ursäkt för det.
Det jag ställer mig tveksam till är hur man säljare en produkt och varför man gör det.
 
Jo, visst finns det men jag tror inte att de gör sina klockor för att tjäna en massa pengar. Vill man tjäna maximalt gör man som DW och CE: Säljer något billigt dyrt och anspelar på lyx vilket får många som inte är entusiaster att slå till.

Ser inga som helst problem med att tjäna pengar men jag tycker att man kan göra det på olika sätt. Ett är det jag beskriver ovan och det andra är att som tex PP bygga fantastiska klockor under lång tid och sedan ta riktigt bra betalt för dem.

Den exakta vinstmarginalen är inte så lätt att räkna ut och jag är inte så bekant med hur det ser ut i tillverkningsindustrin men om jag får gissa skulle jag gissa att Rolex gör minst 100% när de säljer till AD och att de i sin tur gör 40-50% beroende på modell (40-50% finns det information om på nätet). Här får någon gärna kliva in om de känner till tex PP, Rolex och APs marginaler.

SOBB gjordes för att visa hur en RM skulle se ut om Hublot gjorde den och det är inget de hymlar med. Se det som en fattigmans RM :)

Jag anser inte att någon blir lurad, då har jag varit otydligt och ber om ursäkt för det.
Det jag ställer mig tveksam till är hur man säljare en produkt och varför man gör det.

*EDIT* Hublot hymlar inte heller med att de snodde en hel del från AP när Biver gick över eller? RO och Bigbang är ju ganska lika :p

Man säljer en produkt för att tjäna pengar och säljer gör man med reklam. Detta gäller i princip alla märken, jag har svårt att tänka mig att någon försöker sälja klockor bara för "utbilda" konsumenterna och inte tjäna pengar på det, om någon tillverkare påstår att de inte säljer klockor för att tjäna pengar så ljuger de med allra största sannolikhet. Märken som drar det till sin spets är t.ex. Carl Edmond, Daniel Wellington och Hublot (Ja det är tre märken som tjänar pengar på samma sätt, reklam, kändisar och antagligen höga vinstmarginaler men i olika prissegment. DW low-end, CE lite över och Hublot Highend). Jag tycker klockan känns rimligt prissatt i relation till vad man får även om det finns klockor som ger mer klocka för pengarna för samma pris, men med det sagt finns det klockmärken som tar orimligt mycket betalt också och dessa tycker inte jag att man skall stödja. Intressanta Svenska exempel på detta som tittat förbi på den senaste tiden är ju allas våra favoriter Tusenö, Epoch, Kompass och en ziljon märken ytterligare med fantasipriser. Jag personligen tycker inte att det är någon större skillnad på denna klockan och forumfavoriten Bolm (ja jag gillar Bolm). De spelar i samma liga även om Bolmen är något dyrare, båda görs säkert i Kina (Hongkong för Bolm var det va?), den ena har ett japansk automatisk standardurverk, den andra har ett Schweiziskt standard kvartsverk, båda försöker att sticka ut med sin design. Skillnaden är väl att det ena är en forumprofil och den andra en entreprenör som står bakom och att den ena är designad av grundaren själv (Vilket är tufft om det lyckas som i det här fallet) och den andra av en erkänd klockdesigner (Vilken sätter sitt eget namn och varumärke på spel genom att hoppa på ett startup). Jag tycker iallafall att märken behandlas olika beroende på vilka personer som står bakom, Alf, Knut Gadd och Bolm som finns på forumet blir mycket snabbare accepterade än något märke som inte finns på forumet fastän produkterna är snarlika.
 
Senast ändrad:
*EDIT* Hublot hymlar inte heller med att de snodde en hel del från AP när Biver gick över eller? RO och Bigbang är ju ganska lika :p
Finns en bra video där Biver går igenom skillnaderna.

Man säljer en produkt för att tjäna pengar och säljer gör man med reklam. Detta gäller i princip alla märken, jag har svårt att tänka mig att någon försöker sälja klockor bara för "utbilda" konsumenterna och inte tjäna pengar på det, om någon tillverkare påstår att de inte säljer klockor för att tjäna pengar så ljuger de med allra största sannolikhet. Märken som drar det till sin spets är t.ex. Carl Edmond, Daniel Wellington och Hublot (Ja det är tre märken som tjänar pengar på samma sätt, reklam, kändisar och antagligen höga vinstmarginaler men i olika prissegment. DW low-end, CE lite över och Hublot Highend). Jag tycker klockan känns rimligt prissatt i relation till vad man får även om det finns klockor som ger mer klocka för pengarna för samma pris, men med det sagt finns det klockmärken som tar orimligt mycket betalt också och dessa tycker inte jag att man skall stödja. Intressanta Svenska exempel på detta som tittat förbi på den senaste tiden är ju allas våra favoriter Tusenö, Epoch, Kompass och en ziljon märken ytterligare med fantasipriser. Jag personligen tycker inte att det är någon större skillnad på denna klockan och forumfavoriten Bolm (ja jag gillar Bolm). De spelar i samma liga även om Bolmen är något dyrare, båda görs säkert i Kina (Hongkong för Bolm var det va?), den ena har ett japansk automatisk standardurverk, den andra har ett Schweiziskt standard kvartsverk, båda försöker att sticka ut med sin design. Skillnaden är väl att det ena är en forumprofil och den andra en entreprenör som står bakom och att den ena är designad av grundaren själv (Vilket är tufft om det lyckas som i det här fallet) och den andra av en erkänd klockdesigner (Vilken sätter sitt eget namn och varumärke på spel genom att hoppa på ett startup). Jag tycker iallafall att märken behandlas olika beroende på vilka personer som står bakom, Alf, Knut Gadd och Bolm som finns på forumet blir mycket snabbare accepterade än något märke som inte finns på forumet fastän produkterna är snarlika.
Det är ju det som är lite av min poäng. Det är folket bakom och anledningen till att de gör det som gör ett märke seriöst för mig. Självklart vill alla tjäna så mycket pengar som möjligt.

Hade Bolm varit en lågpriskopia på något annat så hade de förhoppningsvis sågats vid fotknölarna av forumet. Men nu gör de istället något prisvärt med en relativt unik design och en funktion (soltimmar) som sticker ut. Det är för mig betydligt mer seriöst än CE.
 
Finns en bra video där Biver går igenom skillnaderna.

Det är ju det som är lite av min poäng. Det är folket bakom och anledningen till att de gör det som gör ett märke seriöst för mig. Självklart vill alla tjäna så mycket pengar som möjligt.

Hade Bolm varit en lågpriskopia på något annat så hade de förhoppningsvis sågats vid fotknölarna av forumet. Men nu gör de istället något prisvärt med en relativt unik design och en funktion (soltimmar) som sticker ut. Det är för mig betydligt mer seriöst än CE.

Videon har jag sett, den hade funkat mellan en CE Granit och en Nomos Tetra också, så är poängen du vill göra att Granit inte är mer av en kopia av Tetra än vad Bigbang är av RO?

Det finns en massalurendrejeri när det gäller ny mikromärken och startups, och hade CE kostat 5 eller 10tusen vilket det minst hade gjort om det stod Kompass eller Epoch på tavlan så hade jag jämfört dem med de märken som sågats av vid fotknölarna här på forumet. Min poäng är att här verkar inte klockan ha speciellt stor betydelse utan mer vem som står bakom märket. Jag tror t.o.m. att Aurum och Bolm håller med mig.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp