Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Trevlig helg cartierkompisar!
![]()
Länken på Santos kan man ju inte polera på vettigt vis, så just Santos borde vara opolerade rätt ofta? Jag personligen tar för övrigt hellre en lätt polerad klocka framför en supersliten. Om poleringen görs bra kan man ju behålla originalfomerna väl.
Fin! Säg till om du någongång vill sälja! Saknar Cartier i lådan![]()
Galbee XL
Testade i butik
Ca 17 cm handled
![]()
![]()
Tack själv!Stort tack för jämförelse och fina bilder.
Vad står det i kronan som man ser igenom safiren på LCn?
Usel är den.Santosen ser lite ut som ett offer av ofrivillig steroidinjicering. Har den inte lite förlorat sin själ? Kanske är jag för hård och måste acceptera att det är 2019 där allt har mer wrist presence men känslan är att proportionerna är lite off.
Santosen ser lite ut som ett offer av ofrivillig steroidinjicering. Har den inte lite förlorat sin själ? Kanske är jag för hård och måste acceptera att det är 2019 där allt har mer wrist presence men känslan är att proportionerna är lite off.
För bred. Lite lager på lager på breddenSantosen ser lite ut som ett offer av ofrivillig steroidinjicering. Har den inte lite förlorat sin själ? Kanske är jag för hård och måste acceptera att det är 2019 där allt har mer wrist presence men känslan är att proportionerna är lite off.
Skilda boetter o länk. Carree skarpare kanter, Galbee lite rundare.Vad är egentligen skillnaden på Santos carree och gabilee?
Carree = automat, datum kl 3, äldre länken
Gabilee = kvarts, datum kl 6 och nyare länken med dolt lås?
Carree har platta/plana länkbitar medan Galbee har böjda. Galbee betyder tydligen även böjd. Carree är lite maskulinare i sitt formspråk. Sedan finns Galbee även som automat, men de är inte så vanliga.Vad är egentligen skillnaden på Santos carree och gabilee?
Tack, ser/ känner man skillnad på boetten?Skilda boetter o länk. Carree skarpare kanter, Galbee lite rundare.
Tack, jo var det jag menade med ”äldre” och ”nyare” länkenCarree har platta/plana länkbitar medan Galbee har böjda. Galbee betyder tydligen även böjd. Carree är lite maskulinare i sitt formspråk. Sedan finns Galbee även som automat, men de är inte så vanliga.
Ja, allt skiljer mellan modellerna. Galbee har även böjd glasring, Carree plan. Carree finns med blanka lacktavlan om man gillar sådant. Jag gillar första Carree-länken men tror alla bärs rätt likvärdiga. De med dolt lås saknar dock mikrojustering.Tack, ser/ känner man skillnad på boetten?
Tack, jo var det jag menade med ”äldre” och ”nyare” länken
Carees länk skönare / bärs bättre då?
Tack då tror jag att jag kommit fram till att jah föredrar carree mer, även fast de är väldigt likaJa, allt skiljer mellan modellerna. Galbee har även böjd glasring, Carree plan. Carree finns med blanka lacktavlan om man gillar sådant. Jag gillar första Carree-länken men tror alla bärs rätt likvärdiga. De med dolt lås saknar dock mikrojustering.
Vad är egentligen skillnaden på Santos carree och gabilee?
Tack då tror jag att jag kommit fram till att jah föredrar carree mer, även fast de är väldigt lika![]()
@hejsam
Galbee är tunnare (åtminstone i Quartz) och boetten böjd. Finns med både den äldre länken med exponerat lås och den senare med dolt. Jag föll för Galbee pga den mer smäckra boetten. Hoppas boettens former framgår lite på bilderna nedan.
![]()
![]()
![]()
En bra genomgång av santos historia och skillnader på modeller (den till höger i ovan bild benämns ”Carre” och är den första som släpptes -78.
https://www.fratellowatches.com/santos-de-cartier-star-leaving-stage/
Föredrar den lite kantigare Careen samt mekaniskt verk, men båda är riktigt braÄsch, heja galbee!
Bjuder på en några minuter gammal bild!
![]()
Föredrar den lite kantigare Careen samt mekaniskt verk, men båda är riktigt bra
Långt bättre än de moderna modellerna som Cartier tyvärr förstört.
Skulle vara intressant och se försäljningssiffrorna från nu/ kontra försäljningen av de äldre galbée. De nya kan OMÖJLIGT sälja bättre?
Snyggt! Det blir väl sannolikt precis motsvarande version. Tvåton, klassiska tavlan och inte dolt lås.
Snyggt! Jag vill också ha en SantosFör övrigt (för er som såg min tidigare post), så bestämde jag mig för att slopa tenta-plugget ikväll, får kriga lördag och söndag istället, tenta måndag nämligen..
![]()
![]()
Haha, jag förstår det!Snyggt! Jag vill också ha en Santos![]()