Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser att den ligger ute på köp och sälj. Något nytt på gång?Trevlig start på helgen mina herrar!
![]()
Inget nytt på ingång, har andra högre ekonomiska prioriteringar och då gäller det att jag får sälja en för att köpa nytt. Inte kul att jaga med oladdat vapenSer att den ligger ute på köp och sälj. Något nytt på gång?
Hehe vilken styggelse
Var och skulle korta länken på min Santos, vilket de (Klockmäster) skulle ha 500 kr för
Tog min klocka och sa att jag återkommer.
Är det ett vanligt pris? Blir en sväng till Gastons Ur i Partille istället
Har för mig att Nymans tar 250 kr.Var och skulle korta länken på min Santos, vilket de (Klockmäster) skulle ha 500 kr för
Var och skulle korta länken på min Santos, vilket de (Klockmäster) skulle ha 500 kr för
Bo Berggren Stockholm ville ha 900 spänn för att byta läderband på syrrans vintage Omega. När hon suckade så gjorde dem det för 500. Det är riktigt sjukt pris...
Hoppas att man fick med ett extra band på köpet....Bo Berggren Stockholm ville ha 900 spänn för att byta läderband på syrrans vintage Omega. När hon suckade så gjorde dem det för 500. Det är riktigt sjukt pris...
Riktigt glad i denna och nya bandet
![]()
Det finns dom som tar det priset. Det finns flera gråta ut-trådar om priserna.Var och skulle korta länken på min Santos, vilket de (Klockmäster) skulle ha 500 kr för
Tack! Nej. Har det också men detta från @Fredrik (Swe) håller högre klass. Ett av de bästa band jag haft!Fräckt! Är det Molequin?![]()
Minns speciellt ”500 kronor för att dra åt en skruv” tråden. Blev 100 sidor minstDet finns dom som tar det priset. Det finns flera gråta ut-trådar om priserna.
Tack! Nej. Har det också men detta från @Fredrik (Swe) håller högre klass. Ett av de bästa band jag haft!
Tack! Är riktigt nöjdÅh fasen. Ser riktigt bra ut!
Grattis! Ser jättefin ut (även om jag föredrar de äldre)Igår fick min Tank Basculante en kompis; en i mitt tycke väldigt fin Santos Galbee i tvåton. Toppenklocka
![]()
![]()
![]()
![]()
Helt enig om att det är sjukt pris... Men, jag förstår det också... Ska deras urmakare hålla på och byta band stup i kvarten istället för att göra riktigt jobb måste man nog ta betalt. Visst 500 är mycket det håller jag med om, men samtidigt typ inget för dem, samtidigt som de tar risker att de till exempel råkar repa ett bandhorn och sedan blir utspottade och krävda på stora ersättningar eller merarbete. Helt enkelt förstår jag att det inte är värt att ta några risker för några hundralappar. Sedan kan man tycka att det bara är amatörer som repar bandhorn etc, men jag hade inte varit beredd att ta någon risk alls när det typ inte finns någon uppsida. Då hade jag hellre gjort det gratis men varit tydlig med att risken är på ägaren, samtidigt som det såklart inte heller funkar om hela KS ska köa för bandbyten...Bo Berggren Stockholm ville ha 900 spänn för att byta läderband på syrrans vintage Omega. När hon suckade så gjorde dem det för 500. Det är riktigt sjukt pris...
Helt enig om att det är sjukt pris... Men, jag förstår det också... Ska deras urmakare hålla på och byta band stup i kvarten istället för att göra riktigt jobb måste man nog ta betalt. Visst 500 är mycket det håller jag med om, men samtidigt typ inget för dem, samtidigt som de tar risker att de till exempel råkar repa ett bandhorn och sedan blir utspottade och krävda på stora ersättningar eller merarbete. Helt enkelt förstår jag att det inte är värt att ta några risker för några hundralappar. Sedan kan man tycka att det bara är amatörer som repar bandhorn etc, men jag hade inte varit beredd att ta någon risk alls när det typ inte finns någon uppsida. Då hade jag hellre gjort det gratis men varit tydlig med att risken är på ägaren, samtidigt som det såklart inte heller funkar om hela KS ska köa för bandbyten...Helt enkelt rätt tråkig sits, vilket väl också blir rätt tydligt här - att de inte vill byta band, för då säger man såklart inte 900kr först.
Det hände ju nyligen att någon AD blev utspottad på KS och ägaren ville ha en gratis polering (om jag inte minns fel), för att det blivit repor på undersidan av bandhornen. Sedan visade det väl sig att det inte var repor från bandbytet, utan från ändlänkarna, men ändå blir poängen tydlig. De kanske sätter en liten repa i ett bandhorn vid ett byte på 100, alltså 1/400 bandhorn, men det dåliga ryktet lär ju vida överstiga intjäningen av 100 bandbyten, samtidigt som 1/400 egentligen är en försvinnande liten risk för varje enskild individ.
Edit: Jag har såklart ingen som helst aning om hur stor sannolikheten för repa är, men det var bara ett räkneexempel (som våra politiker brukar säga...) för att belysa deras rätt taskiga sits gällande bandbyten.
Visste inte att det var en känslig fråga för dig. Jag anser att du missar en stor del av poängen men som du säger är det nog bäst vi lämnar detta här.Kan man inte byta band/korta länk i "sömnen" som urmakare borde man kanske tänka på vad för yrke man sysslar med / öva mer hemma.
Man går till en urmakare för att få detta fixat då man anser dem vara "experter" på detta och bör sig vara basic i urmakarens kunskaper. Självfallet ska de ha betalt, men det får ju stå sig i relation till arbetet.
Som flera var inne på kan nog denna diskussion göras flera sidor lång, jag tycker oavsett ekonomisk situation, att betala 500:- för att korta länk eller 900:- för bandbyte är bra krydd.
Att korta en länk är simplare för en urmakare än för en skräddare att lägga upp ett par jeans. End of discussion.
Gör du aldrig fel/misstag på ditt jobb?Kan man inte byta band/korta länk i "sömnen" som urmakare borde man kanske tänka på vad för yrke man sysslar med / öva mer hemma.
Man går till en urmakare för att få detta fixat då man anser dem vara "experter" på detta och bör sig vara basic i urmakarens kunskaper. Självfallet ska de ha betalt, men det får ju stå sig i relation till arbetet.
Som flera var inne på kan nog denna diskussion göras flera sidor lång, jag tycker oavsett ekonomisk situation, att betala 500:- för att korta länk eller 900:- för bandbyte är bra krydd.
Att korta en länk är simplare för en urmakare än för en skräddare att lägga upp ett par jeans. End of discussion.
Visste inte att det var en känslig fråga för dig. Jag anser att du missar en stor del av poängen men som du säger är det nog bäst vi lämnar detta här.
Gör du aldrig fel/misstag på ditt jobb?
Ok. 150kr. Vad innebär det i faktisk ersättning efter skatter och kostnader? Nästan inget är väl svaret. Jag hade inte bett mina urmakare göra bandbyten för nästan inga pengar om jag hade butik/verkstad.Det är ingen känslig fråga. Förstår bara inte inställningen att man ska betala utifrån att det kan gå åt skogen?! Att man ska kalla det en risk att byta en länk för en urmakare... kom igen.
Har väl hänt, jobbar dock sällan med utgångspunkt att det jag gör KAN gå åt skogen.
Hursomhelst, vi är delade här. Jag tycker att byta länk/band är basic för en urmakare och bör ligga på 150-300kr för ett 3-5min jobb.