• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Den såg ut vara i ett fint skick. Du som har bra koll, hur stort tror du den bärs? Jag har en JLC Large small sek. Den är i likande mått men denna är tunnare om jag är med på noterna.
Denna lär sitta klart mycket bättre än en reverso i samma storlek. Sedan beror det mer på vad man gillar och inte.

Ingen på forumet som har en Baignoire Allongée i rosé? Tycker dem är riktigt fina och framförallt inte en klocka man ser på var och varannan handled

D25A21ED-7293-4D1D-8B79-227B8575348F.jpeg

EA06A2A7-213F-463A-94AE-381484188BFC.jpeg

Nu när trenden på klockstorlekarna har vänt och fler vill ha mindre ur så kommer den nog dyka upp. Den är inte så liten i och för sig men dom smala banden drar ner storleken på den en del.

Hur bärs 45mm egentligen? Tycker det låter så stort. Typ som en sub i längd. Är kvartsarn mindre?

Längden är nog ok, beror på profilen. Har inte testat denna dock men skulle säga att den blir lite stor för mig. Batteriversionen är mindre men minns inte måtten.

Finns en kvartsare, ref 1720 om jag minns rätt som är 23 x 41 mm och 7 mm hög. Den storleken känns rätt för min 17 cm handled.

Nu när trenden på klockstorlekarna har vänt och fler vill ha mindre ur så kommer den nog dyka upp. Den är inte så liten i och för sig men dom smala banden drar ner storleken på den en del.
Tycker det pratats länge på att trenden vänder till mindre ur. Ändå kommer bara större och större för varje år... tex Rolex som släpper 43mm.

Tycker det pratats länge på att trenden vänder till mindre ur. Ändå kommer bara större och större för varje år... tex Rolex som släpper 43mm.
Om man målar med den bredare penseln och generaliserar lite håller jag med. För många av de mindre klockorna, typ 36 mm, som släppts de senaste åren så är målgruppen minst lika mycket, om inte mer, kvinnor som gillar lite större mer maskulina klockor. Om inte den förhållandevis stora målgruppen hade funnits så är jag inte säker på att modellen hade släppts i en mindre storlek. Sedan finns det en handfull släpp där storleken är mindre för man tagit en historisk modell och gjort den lika stor som ursprunget. Dessa är ju ofta limiterade och ingår inte i standardsortimentet.

Jag tillhör de som kör moderna Cartiers. Har inget emot de äldre men uppskattar även flera av de nyare. Denna har jag haft snart ett år nu och är fortfarande förtjust.
752CEB41-087B-4FD9-BD95-129524F0A2F6.jpeg
Kul val, personligen har jag extremt svårt för bandet och speciellt vid boetten. Du har inte reagerat på att sömmen börjar så lång ner och de två stygnen som sitter över kanten?

Kul val, personligen har jag extremt svårt för bandet och speciellt vid boetten. Du har inte reagerat på att sömmen börjar så lång ner och de två stygnen som sitter över kanten?
Intressant iakttagelse, något jag faktiskt aldrig tänkt på. Kan hända att jag kommer se det nu när du påpekat det men jag tror inte det kommer störa mig så mycket. Jag tror förklaringen till stygnens placering är att bandet ska rymma en anpassad fästpunkt till boetten. Jag antar att modulen tar sån plats inne i bandet att stygnen inte kan sättas närmare kanten, men det är förstås bara en teori. Men för personlig del är jag mycket glad i den här snabbkopplingen att det känns klart värt det. Man får dessutom ett till band (blått vegetabilisk kalv i det här fallet med tunnare eller ingen stoppning) till den här modellen som känns som ett plus!
F02069E4-45ED-4BBD-BC28-BC2F4F1CBB53.jpeg

341346DB-8B3C-4C19-8230-B974CC7C8C4C.jpeg

Senast ändrad:
Intressant iakttagelse, något jag faktiskt aldrig tänkt på. Kan hända att jag kommer se det nu när du påpekat det men jag tror inte det kommer störa mig så mycket. Jag tror förklaringen till att stygnens placering är att bandet ska rymma en anpassad fästpunkt till boetten. Jag antar att modulen tar sån plats inne i bandet att stygnen inte kan sättas närmare kanten, men det är förstås bara en teori. Men för personlig del är jag mycket glad i den här snabbkopplingen att det känns klart värt det. Man får dessutom ett till band (blått vegetabilisk kalv i det här fallet med tunnare eller ingen stoppning) till den här modellen som känns som ett plus!
F02069E4-45ED-4BBD-BC28-BC2F4F1CBB53.jpeg

341346DB-8B3C-4C19-8230-B974CC7C8C4C.jpeg
Kan man bara ha Cartiers band till den?

Kan man bara ha Cartiers band till den?
Ja, jag tror det. Jag har visserligen inte gjort någon djupare efterforskning i frågan, men jag misstänker att tredjepartstillverkare än så länge varit måttligt intresserade av att skapa egna varianter som fungerar att docka med Cartiers boetter. Cartier själva är förstås medvetna om det och erbjuder mycket generöst en hel arsenal av egna band i olika nyanser :D Senast jag bad om en lista från AD fick jag inte mindre än 34 olika varianter listade - och detta endast till medium-modellen som jag har. Färgerna är varierande och rätt roliga tycker jag, dvs inte endast 34 nyanser ljusbrunt till mörkbrunt och svart. Då kostade de 3500 kr/st, vilket förstås är en del pengar för ett band, men ändå inte så extremt farligt med tanke på vad en del andra tillverkare tar för sina.

Tjena,
Har hängt på forumet ett tag och det har nu blivit dags för mitt första inlägg! Har tittat på en must de Cartier tank ett bra tag nu, och är redigt sugen på att klicka hem en. Jag har små handleder (ca 17cm) och föredrar dessutom mindre klockor, så här kommer min fråga. Är det någon som har erfarenhet av den mindre versionen på 20.5x27.5mm och isåfall: är den för liten eller gör den sig elegant? Eller ska man satsa på storleken som är snäppet större?

Tjena,
Har hängt på forumet ett tag och det har nu blivit dags för mitt första inlägg! Har tittat på en must de Cartier tank ett bra tag nu, och är redigt sugen på att klicka hem en. Jag har små handleder (ca 17cm) och föredrar dessutom mindre klockor, så här kommer min fråga. Är det någon som har erfarenhet av den mindre versionen på 20.5x27.5mm och isåfall: är den för liten eller gör den sig elegant? Eller ska man satsa på storleken som är snäppet större?
Välkommen!
Jag har cirka 17-17,5 och skulle absolut satsa på den större, alltså den klassiska herrstorleken (24x31 är det tror jag).

Jag tycker den där är så jävla sweet:woot: Fruktansvärt mångsidig imho. Passar alla kläder och sammanhang. Du har ju inte haft den så länge. Men hur bärs den gentemot dina andra/tidigare premiumklockor?

Svårt att jämföra med annat jag haft. Den är så tunn och lätt i vikt att den är rejält annorlunda för mig.
Hade inte tanke på en innan jag provade och det är nog ett ganska bra betyg.

När jag testade den kände jag direkt att detta är bra och bestämde redan där att slå till på någon variant. Gick och käkade lunch, gick och köpte en :)

Ser framemot att ha den och tror den kan hålla länge i samlingen.

Senast ändrad:
Velat klä ner Tanken ett tag, landade i ett bespoke getläder från @Fredrik (Swe). Väldigt skönt band och funderar redan på att komplettera med ett mörkblått. Fast då nog med stygnen i samma färg som bandet.
IMG_20191026_101111.jpg
IMG_20191026_101552.jpg
IMG_20191026_101126.jpg
IMG_20191026_101119.jpg
Blev grymt! Har länge varit imponerad av de band som @Fredrik (Swe) gör. Köper gärna några längre fram. Ser ut som att du fått till perfekt längd dessutom!

Tillbaka
Topp