• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Här är min ur ett par vinklar. Har den tidigare länken (den som man bara kan plocka isär till viss del) och som saknar de stora fasningarna.
CD499F3D-39B3-46E7-B5C8-3CDE9FEFB110.jpeg

E47D54DF-315E-4779-BF3E-1F0E5600ABE8.jpeg

Här även min gamla med samma typ av länk som @ANALOGUE har
F039F6F3-3B97-4DD4-B425-0214B1CD0E4C.jpeg
Då verkar det ju vara boettskillnad... Den äldsta du har med den gamla länken har ju uppenbart samma kantiga kronskydd som @aleks men den med nyare länken har kronskydd mer lika mina och @evki s. Kan inte bara vara slump? För stor skillnad för att vara slumpmässig skillnad från fabrik? Om mina och @evki s kronskydd såg ut som dina och @aleks har de ju polerat mkt hårt vilket inte känns rimligt med tanke på skick i övrigt (särskilt på @evki s)

Jag tycker för övrigt att hela boetten skiljer sig. Utöver det jag nämnt ser glasringen bredare och plattare ut. Hela klockan ser lixom grövre ut.

Då verkar det ju vara boettskillnad... Den äldsta du har med den gamla länken har ju uppenbart samma kantiga kronskydd som @aleks men den med nyare länken har kronskydd mer lika mina och @evki s. Kan inte bara vara slump? För stor skillnad för att vara slumpmässig skillnad från fabrik? Om mina och @evki s kronskydd såg ut som dina och @aleks har de ju polerat mkt hårt vilket inte känns rimligt med tanke på skick i övrigt (särskilt på @evki s)

Jag tycker för övrigt att hela boetten skiljer sig. Utöver det jag nämnt ser glasringen bredare och plattare ut. Hela klockan ser lixom grövre ut.
Har tyvärr inte haft tid att försöka jämföra, tänkte mest slänga in ett par bilder ut i fall att de skulle addera något till diskussionen. Men ska absolut kika lite när jag har tid. Undra om glasringen inte ser bredare ut pga att den som du säger är planare? Iaf mellan de exemplar jag delade

Det kanske är jag som inte hänger med till fullo men de två bilderna som jag postade visar nästan exakt samma form på kronskyddet trots att årgången på klockorna skiljer sig med nästan 20 år.

Uppmärksammade precis att första generationens Santos-länk och senare har annorlunda utseende även på ovansidan.
Jämför @ANALOGUE 's Santos med en senare länk som har fina fasningar på ovansidan med min och @Luckyluciano 's som saknar detta på första generationens länk

img_20191219_115714-jpg.1309118

878c8fdb-2786-47a5-b29e-d0326b7da2eb-jpeg.921236
20191220_213109-jpg.1310369

Intressant iakttagelse!
En annan som slog mig är att din boett verkar kantigare och biffigare. Det tycker jag var läckert! Jämför kanten där boetten formar sina bandhorn, där boett möter länk och framför allt på kronskydden.
IMG_20191223_062054.jpg

IMG_20191219_115714.jpg

Då min boett kan fått en svag polering lägger jag även till @evki 's underbara ex.
_2024592.JPG
_C077499.JPG
Det är inte bara insidan av länken som skiljer, dvs om den är konvex på insidan eller har ett runt spår. Det är även skillnad på hur låset låser. Jag pratar om låset med spännet med Cartier loggan, det låser på två olika sätt. Det som är till den länken med konvex insida låser med två tappar parallellt med länken likt en Rolex day date. Den med länken med ett runt spår har en tapp som är tvärställd länken. Jag tror ni kan se det på bilderna, i annat fall jämför med min annons på TT Santos med röd tavla.

Hello.
Är relativt ny på Cartier området. Har tittat runt i tråden men inte hittat vad jag söker. Har googlat mkt på santos galbee 2823. Noterat att den finns i två storlekar 32x34 och 32x45

Är det nån som har någon bra jämförelse bild så man kan få uppfattningen om skillnad i storlek på dessa? Eller som haft båda och kan säga något om storlek? Min handled är 18cm ...
Referensen 2823 finns bara i en storlek. Måttet 32x45 är nog när man mätt själv med linjal eller liknande.
Min 2823 på 17 - 17,5 cm handled.

CEEA81A7-A96A-4723-95D0-8E9FE8C72DA1.jpeg

C2C74192-740E-4B48-A1F2-62B1942AB15B.jpeg

73C02186-3725-4394-BDDF-10034E145EF4.jpeg

Jag har en köpesannons sedan innan. Tack för omtanken!

Senast redigerad av en moderator:
Tycker ni denna ser OK ut?

Bilagor

• s-l500.jpg
    s-l500.jpg
    91.8 KB · Visningar: 5
  • s-l1600 (1).jpg
    s-l1600 (1).jpg
    86 KB · Visningar: 5
  • s-l1600 (2).jpg
    s-l1600 (2).jpg
    81.8 KB · Visningar: 3
  • s-l1600 (3).jpg
    s-l1600 (3).jpg
    88.8 KB · Visningar: 3
  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    78.5 KB · Visningar: 4
Glasringen har fått en ganska omild polering. Kratrar på skruvhålen kl 6. Ringen ser lite ojämn ut också men det kan vara ljuset.
Snorbilligt! Jag bjuder 15 :)
Snorbilligt! Jag bjuder 15 :)

Btw, ni tycker inte den ser ut att vara mattpolerad där den ska vara blankpolerade? Kanske var vad du menade @Harry Palmer med "omild polering". Jfr exempelvis denna videon med motsvarande modell:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp