• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jag misstänkte att den damklocka min kompis har var fake. Jag hade inte hört att texten kunde stå någon annan stans än i 7an. Det har ju varit något av en "tell" när det gäller "Mallorca Cartier", att texten saknas... Hon är definitivt ingen som skulle köpa en äkta Cartier så det låg nära till hands att tro att hennes var fake, ja. Jag har inte förhört mig om hur hon fått den i sin ägo, den ligger och skrapas bland ringar och andra bijouterier i en skål, till vardags bär hon en Applewatch. Men nu har jag tack vare att jag frågade lärt mig något nytt. Visste du att det är en damklocka du sålde, eller att urtavlan hör till en damklocka? Inte för att det lär spela någon roll för en nöjd ägare, men det är väl kul att veta?
Fel, dammodellen är 24mm och har inte datumvisning. Men sluta antyda felaktiga saker i flödet nu.

Hur stora handleder? De äldre modellerna hos Cartier och Tank Louis har ju klassiska proportioner. De nya, tex Santos Dumont och Santos på länk har väldigt korta bandhorn. Hade i vilket fall rekommenderat att testa på plats och gett den mindre av de du testar en ärlig chans. Cartier har alltid varit lite mindre och eleganta ur, går man upp i storlek blir det något annat som Cartier inte gjort sig kända för.

Har 18 cm, du har rätt det klassiska och eleganta är ju själva grejen. Ska testa!

Lugna dig nu. Du antydde ju att den var fake pga av microloggans placering, därför jag spelade @par.
Jag antydde varken eller, jag skrev att jag misstänkte att hennes var fake på grund av placeringen. När jag såg att din hade samma placering kommenterade jag det. Du gav ett svar, nemas problemas :) Mellan det att det kom ett annat tydligt svar, ställde Par en fråga som jag besvarade. Efter det valde Par att ha en tråkig attityd. That´s it. Jag (och du) har nu fått veta att texten förekommer på båda ställen, antagligen vanligast på damklockor men även på Dykaren som MKRGG hade. End of story :)

Har 18 cm, du har rätt det klassiska och eleganta är ju själva grejen. Ska testa!
18 cm känns rätt standard, hade rekommenderat de minsta, men kan tänka mig att du vill gå upp en storlek. Tank LC är 23 mm lilla och då egentligen den gamla 29 mm santos på länk. Om du kan tänka dig beg och vill ha större kan du iaf spana in Santos Galbee XL (32 mm) som jag tycker har finare proportioner med längre bandhorn är den nya som finns i butiker. Nästan allt är tycke och smak, men glöm inte bort att man måste vänja sig med de mindre uren. Gärna bära den under en hel vecka i sträck. Svårt dock om man skall handla nytt.

Du kan inte dra några större växlar på Cartiers logik att lägga in text i index. Finns många variationer mellan modeller och modellår. Det är iaf ett mycket dåligt sätt att avgöra om något är fake eller inte. Den octagonal du lade upp är äkta.
Tack för informationen :). Den har tavla med Swiss Made, de flesta jag sett verkar bara ha Swiss märkning. Är det något som förändrades vid något årtal?

Jag antydde varken eller, jag skrev att jag misstänkte att hennes var fake på grund av placeringen. När jag såg att din hade samma placering kommenterade jag det. Du gav ett svar, nemas problemas :) Mellan det att det kom ett annat tydligt svar, ställde Par en fråga som jag besvarade. Efter det valde Par att ha en tråkig attityd. That´s it. Jag (och du) har nu fått veta att texten förekommer på båda ställen, antagligen vanligast på damklockor men även på Dykaren som MKRGG hade. End of story :)
Fast du ställde ju aldrig någon fråga, du bara säger att du misstänker att den är fake. Så jag kan förstå om folk blev ledsna.
"Jag noterar att din Santos har den lilla microtexten i X kl 10. Jag har en kompis som har en dam-modell, Santos octagonal, den har också det, så jag har misstänkt att den är fake..."

Så den bild jag bifogade är på en herrmodell? Finns det något som gör att jag kan se det förutom att du menar att damklockor saknar datum?
denna ser ju väldigt lik ut https://www.chrono24.se/cartier/santos-octagon--id11395733.htm
Äpplen och päron. Jag kommenterade (naturligtvis) Galbée, eftersom det är den jag har, postade bild på och som frågan berör. Octagon kan jag inte som modell och där vet jag inte om det är samma skillnader mellan dam- och herrmodellerna (datum, storlek osv).

Fast du ställde ju aldrig någon fråga, du bara säger att du misstänker att den är fake. Så jag kan förstå om folk blev ledsna.
"Jag noterar att din Santos har den lilla microtexten i X kl 10. Jag har en kompis som har en dam-modell, Santos octagonal, den har också det, så jag har misstänkt att den är fake..."
Det kunde absolut ha varit en tydligt ställd fråga i stället. Läskunnig och förstå vad man läser är inte alltid så lätt att skilja på ett forum. Jag ska försöka vara tydligare :)
Även du använder misstänker, som är nutid, till skillnad ifrån har misstänkt som antyder dåtid. Jag kan ju uppenbart inte haft långtgående misstankar om en klocka som precis postas. ;)

Bara ett exempel på mikrotexten.

15026970-b3zkq83m1bb0a6ti4rq45aak-Zoom.jpg

Äpplen och päron. Jag kommenterade (naturligtvis) Galbée, eftersom det är den jag har, postade bild på och som frågan berör. Octagon kan jag inte som modell och där vet jag inte om det är samma skillnader mellan dam- och herrmodellerna (datum, storlek osv).
Du har ju faktiskt bifogat mitt svar, där jag tydligt nämner hennes klocka. Redan i första kommentaren jag gjorde skrev jag att hon har en Santos Octagonal och jag bifogade en bild på den. Hur du fått det till att det är din klocka jag misstänkte kan bara du svara på. Jag skulle snarare antyda att min första post ifrågasatte om mina misstankar om hennes klocka var felaktiga, just för att din av annan modell hade texten där. Men vi är antagligen lika okunniga om Cartiers små egenheter när det gäller märkning, så istället för att du anklagar mig för att "antyda felaktiga saker i flödet nu" så återgår vi till att njuta av klockor :)

Skrivkunnig och förstå vad man skriver är inte alltid så lätt på forum.
Jag misstänkte att den damklocka min kompis har var fake. Jag hade inte hört att texten kunde stå någon annan stans än i 7an. Det har ju varit något av en "tell" när det gäller "Mallorca Cartier", att texten saknas... Hon är definitivt ingen som skulle köpa en äkta Cartier så det låg nära till hands att tro att hennes var fake, ja. Jag har inte förhört mig om hur hon fått den i sin ägo, den ligger och skrapas bland ringar och andra bijouterier i en skål, till vardags bär hon en Applewatch. Men nu har jag tack vare att jag frågade lärt mig något nytt. Visste du att det är en damklocka du sålde, eller att urtavlan hör till en damklocka? Inte för att det lär spela någon roll för en nöjd ägare, men det är väl kul att veta?

Fel, dammodellen är 24mm och har inte datumvisning. Men sluta antyda felaktiga saker i flödet nu.

Skrivkunnig och förstå vad man skriver är inte alltid så lätt på forum.
Ja? Efter att christian-h berättat att det var så på damklockor (utgår ifrån att det gäller alla modeller) antog jag att han var korrekt informerad. Det skulle ju betytt just det jag skrev. Nu har det med senare poster framkommit annan information.

Ni som har koll. Har börjat kika på en Cartier och har rätt stora handleder, tänker en Santos i stål, klassiska versionen, hur bärs dem egentligen? Nya Midsomer?
Eller en Tank XL. Ska självklart se till att testa, men vore fint med några tips på vägen!
En Santos XL passar säkert perfekt. Den har snygga proportioner.

Visst är det, den andra som jag tror du syftar på heter 100 XL?
Ja det har du rätt i sry! Den måste ju vara ”i mitt tycke” Cartiers mest märkliga klocka. Från att För det mesta göra nätta fina klockor till denna kluns förstår jag mig inte på. Jag har nya Santos L vilket också är en stor modell men tunn och nätt på samma gång. Dock märkte jag att med mina 17cm handleder så tyckte jag efter ett tag att den var för stor så nu blir det till att sälja den för att införskaffa en mindre Cartier, dock inte säker på vilken än. Gillar dom gamla Galbee men har lite svårt för Quartz

Ja? Efter att christian-h berättat att det var så på damklockor (utgår ifrån att det gäller alla modeller) antog jag att han var korrekt informerad. Det skulle ju betytt just det jag skrev. Nu har det med senare poster framkommit annan information.
Jag vet inte om du trollar eller inte. Folk svarar på vad du skriver sen skriver du något helt annat till svar. Jag ville bara visa att du visst skrev det du säger att du inte skrev. Men det gick inte fram. Jaja skit samma, tyckte det bara var kul.

Tillbaka
Topp