• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

FE0776C7-4A6E-4BB8-8701-46B96132B206.jpeg
:hilarious:

Gillar designen ändå. Hade den varit mindre hade den varit rätt grym i min mening!
Edit: Självklart har ju den lilla på 27,5mm samma design, så den finns ju i mindre format... Brainfart!
Framförallt upplever jag att man saknar några mm av den borstade ytan vid långsidorna på större modellen (utanför glasringen). Blir nästan glasring-möter-ytterkant-direkt istället för borstad yta som gör avslutet på långsidorna.

Framförallt upplever jag att man saknar några mm av den borstade ytan vid långsidorna på större modellen (utanför glasringen). Blir nästan glasring-möter-ytterkant-direkt istället för borstad yta som gör avslutet på långsidorna.
Jo, håller med. Det har den mindre modellen också problem med, men den större känns lite mer kvadratisk. Den mindre verkar ha en liiiite mer rektangulär form. Dom gamla är ju dock fortfarande överlägsna.
1733121.png.scale.314.high.santos-dumont-watch-steel.png

Precis så, det rektangulära är så väldigt karaktäristiskt för Dumont såsom för Galbée/Carrée modellerna. Helt klart är de äldre modellerna i en klass för sig, man längtar tills modern design på något sätt utmanar på allvar. :)

Precis så, det rektangulära är så väldigt karaktäristiskt för Dumont såsom för Galbée/Carrée modellerna. Helt klart är de äldre modellerna i en klass för sig, man längtar tills modern design på något sätt utmanar på allvar. :)
Yes, samtidigt gör dom lite slanka bandhornen mycket för Santosmodellerna. Det är väl ett av problemen med dom nya varianterna, som har kortare bandhorn som gör att dom blir lite boxigare. Tror det även bidrar till att det blir nåt lite off med proportionerna kring bandbredden. Antingen kan dom behöva nån millimeter bredare band eller längre bandhorn.

Yes, samtidigt gör dom lite slanka bandhornen mycket för Santosmodellerna. Det är väl ett av problemen med dom nya varianterna, som har kortare bandhorn som gör att dom blir lite boxigare. Tror det även bidrar till att det blir nåt lite off med proportionerna kring bandbredden. Antingen kan dom behöva nån millimeter bredare band eller längre bandhorn.
Så är det nog. Haft precis samma tanke när själv när svängt förbi butik och testat nya Santos modellerna. Det är liksom någonting i proportionerna som "saknas" eller i alla fall inte känns klockrent. Som du skriver kan det säkert förklaras med bandhornens utformning, upplever precis samma sak på Datejust vintage modellerna (ref 16xx-16xxx) jämfört med modellerna som kom för bara några år sedan.

Så är det nog. Haft precis samma tanke när själv när svängt förbi butik och testat nya Santos modellerna. Det är liksom någonting i proportionerna som "saknas" eller i alla fall inte känns klockrent. Som du skriver kan det säkert förklaras med bandhornens utformning, upplever precis samma sak på Datejust vintage modellerna (ref 16xx-16xxx) jämfört med modellerna som kom för bara några år sedan.
"Chunky" är nog nåt som kan beskriva både moderna Santos och Datejust i maxi(?) case.

En fråga till er andra Cartier fans. Ska sälja min Santos L sen 2018 som knappt är använd. Klockan är i hel stål och i mitt tycke mint condition. Vad tkr ni den kan vara värd? Jag tänker mig att 52k är ett riktigt bra oris?
AE3BB840-1D73-4C06-AAD3-AA754154B1DC.jpeg

Letade efter länken, men inser att jag nog var snabb och bedrog mig och blandade ihop den med en annan!
Har ju legat uppe på hemsidan sedan februari, men till just denna auktion!
Mea culpa :)

Och 165.000 kr plus provision blev det tillslut. Imponerande och kul samtidigt som jag tycker det är att ta i. Men det kanske är ett tecken på en förändrad marknad för Cartier.

Letade efter länken, men inser att jag nog var snabb och bedrog mig och blandade ihop den med en annan!
Har ju legat uppe på hemsidan sedan februari, men till just denna auktion!
Mea culpa :)

Och 165.000 kr plus provision blev det tillslut. Imponerande och kul samtidigt som jag tycker det är att ta i. Men det kanske är ett tecken på en förändrad marknad för Cartier.

Nä, Assymetrique är en mycket ovanlig och dyr modell. Dessa har sålts för runt eur 10k de senaste 5 åren.

Hello Cartier lovers!
Har testat några Tanks och Americaine men fastnade inte riktigt. Har 18.5cm handleder så blir lite svårt med för små varianter och XL tycker jag tappar proportioner. Hur som, jag tänkte kika med er vilken Santos-modell ni anser/tror skulle passa bäst ? Är lite snurrigt med alla modeller från 27-35mm modeller. Ska inte kännas mindre än en DJ och gärna TT för att skilja sig markant från min Speedmaster. Gärna äldre modeller 80-90-tal.

Så orimligt sugen på en Cartier!
Tack på förhand

Hello Cartier lovers!
Har testat några Tanks och Americaine men fastnade inte riktigt. Har 18.5cm handleder så blir lite svårt med för små varianter och XL tycker jag tappar proportioner. Hur som, jag tänkte kika med er vilken Santos-modell ni anser/tror skulle passa bäst ? Är lite snurrigt med alla modeller från 27-35mm modeller. Ska inte kännas mindre än en DJ och gärna TT för att skilja sig markant från min Speedmaster. Gärna äldre modeller 80-90-tal.

Så orimligt sugen på en Cartier!
Tack på förhand

Låter som att vi har jämnstora handleder. Jag har haft både Cartier Santos Galbee och Carree i tvåton och tycker storleken är toppen. Dessa är alltså de klassiska modellerna, och inte XL. Citerar mig själv med lite bildinlägg på Carreen nedan. Lycka till!

För två veckor sedan sålde jag min Galbee, som jag tyckte mycket om och burit en hel del. Insåg snart att jag ångrade mig, och jakten på en ny Santos tog fart.

Tidigare idag hämtade jag ut denna Carree i tvåton och jag är nöjd. Förefaller vara i väldigt fint skick, med skarpa kanter, tydliga fasningar och välbevarad ytfinish. Lite smutsig och en del skönhetsfläckar från tidigare användning.

Med klockan kom originalcertifikatet, vilket faktiskt har samma namnteckning som säljaren från vilken jag köpte - vilket gör mig till andra ägaren sedan 16 augusti -84 då den köptes från AD i Tyskland. Detta visste jag inte när jag köpte, vilket såklart gör det extra kul.
BA6F2BE3-F882-411D-80DA-295DA5C4739C.jpeg

A3AE93C6-D82F-4373-AB36-9A03E5E67AF8.jpeg
58A911B7-8EF5-428A-A6E5-B697F05ECA33.jpeg
888ED241-35B6-4ED8-9688-ADCB31D9DB19.jpeg
39A2C17F-6B77-40AB-B2DE-F52A7A641CA8.jpeg

Jag skulle dock behöva få tag i en till två länkbitar till. Slänger därför ut en förfrågan om någon kanske har eller vet någon som har någon bit till övers? Till länken nedan.
F7B2482F-7042-4A1F-A271-C2BCDABD0D14.jpeg

Tillbaka
Topp