Bärs lite koolare bara.Ca 18.5cm handled. Fortfarande nöjd. Tycker den bärs som en 36mm datejust ungefär
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bärs lite koolare bara.Ca 18.5cm handled. Fortfarande nöjd. Tycker den bärs som en 36mm datejust ungefär
Tycker du den bärs större av att den är platt eller mindre pga av att tavlan blir "mindre" (än en LC)?Ni som kollar på små-tanks får inte glömma att Solon upplevs som klart plattare än Tank LC. Detta då ovansidan på Solon är plattare och boettramen runt glaset är bredare. De är mao inte rakt jämförbara även om de är lika.
Kanske börja med en Must de Tank? Dammodellerna brukar gå rätt billigt.Gah, jag är riktigt glad över min lilla datejust men varje gång jag går in i den här tråden får jag ett sånt otroligt Cartier-begär. Det är ju något helt annat som inte går att jämföra med DJ.
Men det känns som ett stort arbete att hitta den där rätta dam-Louis i rätt storlek, skick och pris.. Och tiden går numera till allt annat än klockor.
Men, en sån Ska jag bara ha. Nångång
Nä, ska det va´ ska det va´. ..Annars får det bli en Solo. Det är ju det här med att grotta ned sig i storlekar och lära sig se skick.. Känns som ett heltidsjobb och jag blir svettig bara av att tänka på det. Jaja, jag vet, det är det som ska vara charmen.. Men jag funkar inte så. Det är klockan jag vill ha, inte jakten efter denKanske börja med en Must de Tank? Dammodellerna brukar gå rätt billigt.
Minitanken eller den på 21 mm?Nä, ska det va´ ska det va´. ..Annars får det bli en Solo. Det är ju det här med att grotta ned sig i storlekar och lära sig se skick.. Känns som ett heltidsjobb och jag blir svettig bara av att tänka på det. Jaja, jag vet, det är det som ska vara charmen.. Men jag funkar inte så. Det är klockan jag vill ha, inte jakten efter den
Kan lägga in ett gott ord för Panthère;Gah, jag är riktigt glad över min lilla datejust men varje gång jag går in i den här tråden får jag ett sånt otroligt Cartier-begär. Det är ju något helt annat som inte går att jämföra med DJ.
Men det känns som ett stort arbete att hitta den där rätta dam-Louis i rätt storlek, skick och pris.. Och tiden går numera till allt annat än klockor.
Men, en sån Ska jag bara ha. Nångång
Fanns ju något uttalande om att om man räknade Ballon Bleu som ett eget varumärke hade man varit typ topp 5 i världen? Tror ändå de har en rätt varierad försäljning, men sitter bara här och gissar nu.Flyttar över OT konversation från AP tråden bara för att bli lite klokare på Cartier.
Om jag korrigerar mitt uttalande nedan till att Cartier till 95% är Tank & Santos, skulle jag inte komma åtminstone ganska nära verkligheten då? Vilka modeller är det annars som det talas så mycket om och som är grundpelarna i deras försäljning? @Aurum & @ANALOGUE
essGunnar: "Cartier som klockmärke är ju sen länge 95% Tank".....
......."Nja, kanske bara när man som jag lite slarvigt inkluderar Santos som en variant när jag tänker Tank?"
Aurum: "OT, men Cartier är inte 90% Tank. Santos är tex ingen Tank. Tror inte ens man säljer flest Tanks."
Jag ska ju erkänna att del av min känsla baseras på diskussionerna här. Talas det verkligen mindre Santos/Tank här än vad det görs Royal Oak/RO Offshore i AP tråden? Tveksamt va?Fanns ju något uttalande om att om man räknade Ballon Bleu som ett eget varumärke hade man varit typ topp 5 i världen? Tror ändå de har en rätt varierad försäljning, men sitter bara här och gissar nu.
På Klocksnack är det helt klart mest Tank/Santos. Trodde du syftade på försäljningsvolymer? Är väl lite samma med Rolex? Samma med Tudor? Forumet är ju inte direkt känt för att ha så bred och varierad smak.Jag ska ju erkänna att del av min känsla baseras på diskussionerna här. Talas det verkligen mindre Santos/Tank här än vad det görs Royal Oak/RO Offshore i AP tråden? Tveksamt va?
Jag ska ju erkänna att del av min känsla baseras på diskussionerna här. Talas det verkligen mindre Santos/Tank här än vad det görs Royal Oak/RO Offshore i AP tråden? Tveksamt va?
Det här forumet startar diskussionstrådar om typ Submariner och sen spenderar hundratals människor tid med att lägga upp identiska bilder på identiska klockmodeller. Då och då dyker någon in med ett fint vintageexemplar och ingen bryr sig.På Klocksnack är det helt klart mest Tank/Santos. Trodde du syftade på försäljningsvolymer? Är väl lite samma med Rolex? Samma med Tudor? Forumet är ju inte direkt känt för att ha så bred och varierad smak.
Det här forumet startar diskussionstrådar om typ Submariner och sen spenderar hundratals människor tid med att lägga upp identiska bilder på identiska klockmodeller. Då och då dyker någon in med ett fint vintageexemplar och ingen bryr sig.
Med det sagt, är jämförelsen RO/ROO rimlig med Santos & Tank? Dessa två kommer ju i rätt många olika utföranden t.ex Santos Dumont, Tank Francaise, Tank Americaine osv.
Japp, men var ligger Cartier- & AP-trådarna?Nu snackar du dock om diskussionsdelen. Vintagehörnan mkt mysigare!
Ja men du tog ju upp subJapp, men var ligger Cartier- & AP-trådarna?
Den tråden ligger också i diskussion! Men point takenJa men du tog ju upp sub
Du får nog börja med att specificera vilken som är den lilla Americaine. Tycker 1720 som är typ 22x41 mm är den minsta man kan ha. Tycker det är bredden som avgör vilken storlek man väljer.Någon som har en wristshot på den mindre tank americaine? Kikat en del på solo small, men nu på sistone fastnat för americaine. Har små handleder och därmed svårt att avgöra vilken som egentligen gjort sig bäst. Någon som haft båda som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Oj, my bad. Kikat på den minsta dammodellen(35x19). I och med mina smala handleder kan jag inte ha 40mm+ alls... Så det står alltså mellan den och en tank solo small (31x24,4).Du får nog börja med att specificera vilken som är den lilla Americaine. Tycker 1720 som är typ 22x41 mm är den minsta man kan ha. Tycker det är bredden som avgör vilken storlek man väljer.
Tycker du tänker fel, en avlång tank bör ligga runt 40 mm. Jag trivs med Tank LC på 23 mm men vill inte ha en mindre avlång än 40 mm. Den är även något böjd så den kramar handleden. Av de två du jämför bärs Americaine klart minst. Du måste testa båda två. Den Americaine som finn i butik har dock en böld på baksidan och bärs inte lika fint som 1720.Oj, my bad. Kikat på den minsta dammodellen(35x19). I och med mina smala handleder kan jag inte ha 40mm+ alls... Så det står alltså mellan den och en tank solo small (31x24,4).
Uppskattade solon när jag testade den nyligen. Kunde dock inte testa den minsta americainen då den inte fanns inne. Är rädd att 1720 blir för lång för mig och kanske bör satsa på solo isåfallTycker du tänker fel, en avlång tank bör ligga runt 40 mm. Jag trivs med Tank LC på 23 mm men vill inte ha en mindre avlång än 40 mm. Den är även något böjd så den kramar handleden. Av de två du jämför bärs Americaine klart minst. Du måste testa båda två. Den Americaine som finn i butik har dock en böld på baksidan och bärs inte lika fint som 1720.
Hur stor handled har du? Vad har du mer för klockor du trivs med?Uppskattade solon när jag testade den nyligen. Kunde dock inte testa den minsta americainen då den inte fanns inne. Är rädd att 1720 blir för lång för mig och kanske bör satsa på solo isåfall
16 cm. Trivs bra med min Seiko sarb035, ungefär som 36mm datejust. 40mm+ blir för stort tyvärr...Hur stor handled har du? Vad har du mer för klockor du trivs med?
DJ 36 mm är väl klart över 40 mm lång? Typ 44 mm? Har 155 mm handled så mitt tips är fortfarande 40 mm lång. Blir ju mindre än en DJ på handleden.16 cm. Trivs bra med min Seiko sarb035, ungefär som 36mm datejust. 40mm+ blir för stort tyvärr...
Jo, lug till lug. Är dock rädd att den avlånga formen upplevs större jämfört med en "vanlig" rund form. Har du någon wristshot på din LC?DJ 36 mm är väl klart över 40 mm lång? Typ 44 mm? Har 155 mm handled så mitt tips är fortfarande 40 mm lång. Blir ju mindre än en DJ på handleden.
Ser ingen logik i det resonemanget då den är mycket mindre än en DJ. Americaine är 33 mm utan bandhornen, om man nu tycker det måttet säger något. Har ingen bra bild kvar på den klockan tyvärr. Weinås har däremot och de ligger länkade flera gånger här i tråden.Jo, lug till lug. Är dock rädd att den avlånga formen upplevs större jämfört med en "vanlig" rund form. Har du någon wristshot på din LC?
Inser att jag måste prova americaine helt enkelt. Är nybörjare gällande tank och har därmed noll erfarenhet. Letar efter bilder här i tråden Tack för vägledningen!Ser ingen logik i det resonemanget då den är mycket mindre än en DJ. Americaine är 33 mm utan bandhornen, om man nu tycker det måttet säger något. Har ingen bra bild kvar på den klockan tyvärr. Weinås har däremot och de ligger länkade flera gånger här i tråden.