• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Psykel

Patek
Den gamla (27mm) och den nya (27.5mm) Santos Dumont på samma handled.

_9080238.JPG
IMG_0396.jpeg
Jösses, vilken skillnad!
 

evki

Audemars
2-Faktor
Känns som proportionerna blir så konstiga på nya? Är det för att bandet är för smalt sett till boetten kanske?

Det är några faktorer tror jag: ett smalare band, en bredare glasring som är dessutom vinklad från glaset mot boetten vid typ 30 grader. Samtidigt som siffrorna på tavlan är betydligt större samt att kronan är också stor. Jag kan inte säga att jag inte tycker om den nya, inte alls. Bland alla nya släpp är det ändå ett steg i rätt riktning. Man kan inte förvänta sig att Cartier ska sluta "utveckla" sitt formspråk. Det enda lilla problemet är att Santos var bättre förr, nästan så att ju äldre desto bättre.

_A040470.JPG
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Första posten i den här tråden, befinner mig mest i den del av forumet där det pratas 47mm men kände att det fanns ett litet behov av en mindre klocka, har dock förstått att här anses mitt nyförvärv som gigantisk våra referens ramar äro olika :)
Det blev en Santos 100XL från 2008, otroligt lätt och smidig och sitter grymt bra. Helt enkelt en cool klocka som jag tror jag kommer använda en hel del även om jag inte riktigt vant mig med storleken, men solid och välbyggd.
IMG_20201006_124436_014.jpg
20201006_123418.jpg
20201006_123204.jpg
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Provade denna skönhet i veckan. Solo small rosé.
Det verkar som gult guld är mycket populärare än rosé, men jag gillade denna:
C4151876-F4FB-489D-BA6B-58290ACAEDFE.jpeg
041143EC-D67B-4A04-A281-C0AB17A1A323.jpeg
Rosé är också riktigt bra, var inne på den först. Ser roligare ut på produktbilderna, och bättre band! Tillslut blev det mer klassiska gulguldet.
Är sugen på bruna bandet, 3700 kr går det på att köpa löst fick jag höra förra helgen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Rosé är också riktigt bra, var inne på den först. Ser roligare ut på produktbilderna, och bättre band! Tillslut blev det mer klassiska gulguldet.
Är sugen på bruna bandet, 3700 kr går det på att köpa löst fick jag höra förra helgen.
Ja. Bandet är snyggt. Det svarta glansiga känns väldigt dressat och mer lämpat till extremt uppklätt, typ smoking.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Rosé är också riktigt bra, var inne på den först. Ser roligare ut på produktbilderna, och bättre band! Tillslut blev det mer klassiska gulguldet.
Är sugen på bruna bandet, 3700 kr går det på att köpa löst fick jag höra förra helgen.
Kolla in Camille Fournet, de är / eller iaf har varit Cartiers leverantör av band. Så blir det billigare än 3.7'.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rosé är också riktigt bra, var inne på den först. Ser roligare ut på produktbilderna, och bättre band! Tillslut blev det mer klassiska gulguldet.
Är sugen på bruna bandet, 3700 kr går det på att köpa löst fick jag höra förra helgen.
Är väl inga svåra mått på bandet till den klockan eller? Borde går att hitta finfina band för mindre peng. Sedan kan jag verkligen rekommendera ett mer neutralt band i typ kalv eller get. Jag har riktigt mörkblått på min tank lc och tycker det gör att den passar i fler sammanhang som inte är upplädda.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Är väl inga svåra mått på bandet till den klockan eller? Borde går att hitta finfina band för mindre peng. Sedan kan jag verkligen rekommendera ett mer neutralt band i typ kalv eller get. Jag har riktigt mörkblått på min tank lc och tycker det gör att den passar i fler sammanhang som inte är upplädda.
Nej inget speciellt där, 18x16 och vanligt spänne så enkelt att flytta över. Skulle vilja ha något mörkare brun ton. Får kolla runt lite, men är skeptisk till att köpa band baserat på produktbilder på nätet
 

HM80

Cartier
Första posten i den här tråden, befinner mig mest i den del av forumet där det pratas 47mm men kände att det fanns ett litet behov av en mindre klocka, har dock förstått att här anses mitt nyförvärv som gigantisk våra referens ramar äro olika :)
Det blev en Santos 100XL från 2008, otroligt lätt och smidig och sitter grymt bra. Helt enkelt en cool klocka som jag tror jag kommer använda en hel del även om jag inte riktigt vant mig med storleken, men solid och välbyggd.
IMG_20201006_124436_014.jpg
20201006_123418.jpg
20201006_123204.jpg

Har redan en santos de cartier, men blev sjukt sugen på en 100XL efter att jag såg din. Riktigt fin! Vill ju ha en tank också...fan beslutsångest igen...
 

evki

Audemars
2-Faktor
Vilka är favoriterna hittills? Jag har inte grävt så djupt i Cartierträsket och är mainstream och säger Santos Carree och Tank LC.

Ja, Tank LC är nog oslagbar. Däremot var jag tvungen att köpa tillbaka min Normale - kände att jag saknade den ursprungliga designen. Ja vet att Cartier påstår att Santos var först i 1904 men jag tror det är bara skitsnack - finns inga patent eller bilder på denna mytomspunna klocka så jag räknar Tank Normale som Cartiers första armbandsur i ordets sanna bemärkelse (dvs inte ett konverterat fickur).
 
Topp