Ibland har frågan ställts vad det är för skillnad mellan Tank Solo och Tank Louis Cartier (LC) och då jag köpte dem båda här om dagen, LC till mig och Solo till min bättre hälft, tänkte jag att det kunde vara intressant att presentera lite skillnader här och nu. Man kan även se det som en ursäkt till att visa upp nyköpen med lite paketöppning
Det började för några år sedan då min sambo ville testa en ny klocka på NK. Hon föll pladask för en Tank av Cartier (kommer inte ihåg specifikt vilken), vilket jag absolut inte gjorde. Förstod inte storheten i en liten fyrkantig klocka, men det var också under de stora klockornas dominans i världen så det är troligt att jag blev alltför skärrad av storlekskontrasten mot mina då ganska stora schabrak. Sedan dess har jag haft svårt att släppa tanken (hajar ni? höhö + hihi) och det skulle ta runt fyra år för mig att
1. inse att den är tillräckligt bra för att slå till, och
2. slå till.
Att lurka i den här tråden har förstås bidragit till suget med alla trevliga inlägg. En snygg bild dyker upp och begäret ökar - som den lättpåverkade svagis jag är.
Det fick bli en tur till butiken och plocka ut en LC. Min sambo som hjälpt mig att öppna ögonen fick en Solo som tack. Här min nya LC nedan.
Skillnaderna är flera och jag hoppas kunna täcka de flesta av dem här.
1. Kanske för min del det mest påtagliga är boettformen. LC har rundare ytor längs glaset medan Solons ovansida är platt på höger och vänster sida. Sett från sidan är Solon mer symestrisk medan LC har en baksida som är något större än framsidan
2. Boettlocket är i guld på LC medan den är i stål på Solon (guldmodellen).
3. Urverket i Solon är kvarts som jag tyvärr saknar uppgifter kring. Kanske inte det mest spännande urverket där ute? Medan i denna LC sitter ett manuellt verk Cartier kallar 8971 MC och ska enligt utsago vara tillverkat inhouse.
4. På kronan på Solon sitter en syntetiskt framtagen spinell, medan på LC sitter en safir.
5. De medföljande banden är i ungefär samma färg, men det som sitter på Solon har mindre sköldar än det som sitter på LC.
6. Solons tavla är matt och slät medan LC har guillochering på sin. Dessutom sitter den lilla skriften "Cartier" på olika ställen, kl 7 på LC och 10 på Solo.
Just denna Solo är av typen Small och mäter 31 x 24,4 mm. Denna LC kallas Large av Cartier och är 33,7 x 25,5 mm. Det måttet tillsammans med det rosa guldet tycker jag tyder på att Cartier gjort ett försök att skilja den en aning från den klassiska tanken som är något mindre och i gulguld. Om jag inte läst galet tog de fram den här modellen i samband med tankens 100 årsjubileem 2017 och i mitt tycke är det en intressant modell, även om många nog hävdar att en tank LC ska vara i gulguld och några mm mindre. Det finns också en som kallas XL men den har jag aldrig förstått mig på då urtavlan täcker hela armen på de flesta som bär den.
Efter några dagars användande måste jag säga att jag är nöjd med köpet och jag tror att även sambon är nöjd med sin Solo.
Antalet Cartier i hushållet ökar.