Hej Cartier-tråden i allmänhet och
@Aurum i synnerhet, pingar dig då jag uppskattar din ibland smärtsamma rakhet och tillsynes obegränsade kunskap om märket.
Jag skulle uppskatta er hjälp innan köp av en Tank Solo, skulle kanske, startat en ny tråd, men jag tror att det här är historiskt och förblir en het potatis och är relevant för denna tråden.
Anledningen att jag fallit för modellen är många, dels uppskattar jag historiken och den oavbrutna traditionen med modellen, dels är den ett väldigt bra komplement i samlingen, sen ligger ju modellen i ”instegsklassen” prismässigt och samtidigt är enl mig den mest tilltalande i märkets katalog då den likt få andra klockor har lyckats med att evolvera ett antikt formspråk till en tidlös elegant som samtidigt upplevs modern idag.
Vilken av följande skulle ni valt och varför;
WSTA0028 (”Large”/Quartz) ~22K
Eller;
WSTA0029 (”XL”/Automatic) ~32K
Ska man följa det klassiska ”köp på länk” och komplettera läder, trots att imo länken passar lika bra som läder på en sub, dvs ser bara fel ut.
Var köper man? Verkar gå för ca 20% under list hos gråhandlare och beggade ca 30% under list, och då ser dom ofta ut som nuvarande ägare råkat köra dom i torktumlaren ett par ggr. Dvs går bort då detta inte kommer bli någon direkt beater. Är det generellt väldigt mjukt stål i Cartier eftersom casen ofta ser ut som ytan i ett bregottpaket efter ett mellis på förskolan?
Kan någon bekräfta huruvida den nya WSTA0029 (från ett par år sedan) fått nya in-house verk istället för ETA eller är det bara BS? Om ja, kan det finnas någon konkret fördel med det utöver eventuell prestige?
Förutsättningar; jag har relativt breda handleder, bifogar en bild på min 39mm OP, som alla klockintresserade jag mött insiktivt trott vara en 34, pga proportionerna.
Tack för er hjälp och trevlig helg!