Vad får anses vara rimligt att ge för en i detta skick? 70-75k inklusive avgifterna?Ska bli kul att se vad denna Santos går för på Bukowskis important timepieces 10 nov. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/627/19-cartier-santos
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad får anses vara rimligt att ge för en i detta skick? 70-75k inklusive avgifterna?Ska bli kul att se vad denna Santos går för på Bukowskis important timepieces 10 nov. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/627/19-cartier-santos
Jag fick hem min vermeil igår och jag blev chockad av hur liten den var, men när man väl sätter den på armen känns det bättre, så jävla snygg och elegant!är obekväm med nya KS, är väl bara att klicka på länken. Men det var den här jag menade.
Tror att det kommer gå högre än så men ska bli intressant att följa.Vad får anses vara rimligt att ge för en i detta skick? 70-75k inklusive avgifterna?
Finns ett fåtal på C24 i ok skick som ligger mellan 90-130k. Sålts lite billigare hos klockhandlare (men inte supernyligen vad jag kan se). Intressant att se som sagt!Vad får anses vara rimligt att ge för en i detta skick? 70-75k inklusive avgifterna?
Usch, snordyr! Jag har två stycken Must de Tank som jag gav totalt ca 10.000 mindre för än den där... 2.000 och 3.500, den billigare quartz och den dyrare manuell. Jag skulle aldrig betala så mycket för en Must de Tank. Tveksam till om jag skulle gå över 5.000 om det inte var nyskick och en sällsynt tavla.är obekväm med nya KS, är väl bara att klicka på länken. Men det var den här jag menade.
Tack för input.Usch, snordyr! Jag har två stycken Must de Tank som jag gav totalt ca 10.000 mindre för än den där... 2.000 och 3.500, den billigare quartz och den dyrare manuell. Jag skulle aldrig betala så mycket för en Must de Tank. Tveksam till om jag skulle gå över 5.000 om det inte var nyskick och en sällsynt tavla.
Inte helt ovanligt att dom dyker upp på dom svenska auktionshusen, spana där. Kaplans, Bukowskis osv. Köpte min billiga quartzare på Pantbanken.
Vad får anses vara rimligt att ge för en i detta skick? 70-75k inklusive avgifterna?
Ja det verkar onekligen som en rejäl uppgång på dessa objekt. Tänkte som sagt att Santosen skulle landa på kanske 75k och att en Normale i dugligt skick låg på 40-45.Jag skulle gissa på slutpriset någonstans kring 100k inkl provision, dvs runt 75-80k i slagpris.
Finare klassiska modeller har gått upp i pris markant det senaste året och det verkar inte stanna av. Det blir intressant att följa denna auction nästa söndag.
Ett exempel på en Normale i ok skick:
Ja det verkar onekligen som en rejäl uppgång på dessa objekt. Tänkte som sagt att Santosen skulle landa på kanske 75k och att en Normale i dugligt skick låg på 40-45.
Om man vill hitta en Tank Louis på länk likt den du äger fast quartz, vad bör man ha undanstoppat idag? Alternativt en Tortue på länk? Utgår ifrån att även dessa modeller stuckit iväg rejält prismässigt...
Tack för ett informativt svar. Förstår läget. Då räknar jag med +100k för Santos, 85k för Tank Louis samt 70k för Tortue. Är otroligt svag för samtliga modeller och skulle egentligen troligtvis vara lika larvigt nöjd oavsett vilken jag tillslut införskaffar mig. Och jag håller verkligen med dig beträffande att betala mer pengar för ex med bättre skick lönar sig. Tycker utmaningen har varit att finna de fina exemplaren, men kanske är jag som är dålig på att leta...Ärligt talat är det ganska svårt - till skilland från andra märken finns det för lite slutprisuppgifter att kunna bygga en uppfattning. Jag brukar gå på magkänslan, men för mig är skicket avgörande: ett ex i mycket fint skick är det ok att betala lite mer för eftersom det kommer bli lätt att sälja sedan. Så om du letar en Tank LC på länk skulle jag ladda bössan (typ 85k) och räkna med att jag kanske inte skulle behöva alla skott. Kanske 70k för Tortue. Det är klart man kan fortfarande fynda men då ska du lägga mycket av din (dyrbara?) tid på att surfa runt på olika säljplattformar och auktionshus samtidigt som du ska slå till snabbt om du hittar något. Man hinner inte ens skicka ett mejl till en kompis och fråga vad hen tycker om skicket - yrkeshandlare är snabba som f-n.
De är ju ovanliga på länk, Tank LC och Tortue. Santosen är vanligare, iaf vad jag uppfattat. Ska man däremot ha en helguldscarree och är lite snob får man oftast leta länge eller vara beredd att betala. Tank LC och Tortue är däremot lätta att polera så skick är inte likaviktigt rent generellt sett.Tack för ett informativt svar. Förstår läget. Då räknar jag med +100k för Santos, 85k för Tank Louis samt 70k för Tortue. Är otroligt svag för samtliga modeller och skulle egentligen troligtvis vara lika larvigt nöjd oavsett vilken jag tillslut införskaffar mig. Och jag håller verkligen med dig beträffande att betala mer pengar för ex med bättre skick lönar sig. Tycker utmaningen har varit att finna de fina exemplaren, men kanske är jag som är dålig på att leta...
Tycker helt klart att Carreen är värd varenda krona extra kontra Santosen. Utseendet tilltalar mig bra mycket mer om det är en i fint skick som har sina former kvar. Det skulle isåfall bli min första och enda klocka med armband i solitt guld. Intalar mig själv att den behövs för varma sommardagar.De är ju ovanliga på länk, Tank LC och Tortue. Santosen är vanligare, iaf vad jag uppfattat. Ska man däremot ha en helguldscarree och är lite snob får man oftast leta länge eller vara beredd att betala. Tank LC och Tortue är däremot lätta att polera så skick är inte likaviktigt rent generellt sett.
Ja, det är ändå rätt stor skillnad mellan Carree och Galbee. Facetterna som de plana slipade länkbitarna på Carree skapar tycker jag väldigt mycket om.Tycker helt klart att Carreen är värd varenda krona extra kontra Santosen. Utseendet tilltalar mig bra mycket mer om det är en i fint skick som har sina former kvar. Det skulle isåfall bli min första och enda klocka med armband i solitt guld. Intalar mig själv att den behövs för varma sommardagar.
Har tidigare noterat att det är enklare att hitta Tank Louis på länk i vad jag misstänker är den klassiska damstorleken 20x28? Antar att dessa fåtal millimetrar i jämförelse med 23x30 blir påtagligt när klockan väl sitter på armen?
Ja, det är ändå rätt stor skillnad mellan Carree och Galbee. Facetterna som de plana slipade länkbitarna på Carree skapar tycker jag väldigt mycket om.
Hade inte velat ha en mindre Tank LC än klassiska 23 mm och hade inte heller rekommenderat den till någon annan man. Blir ju stor procentuell skillnad. 23 mm är inte stort.
Verkligen otroligt fin! Lite av en drömSantos Dumont från 1994. Samma fina Cartier cal. 21 (Frederic Piguet) men nu är caset tillverkat och monterat av Cartier själva (förr var det Ebel/ G.Ballet som stod för montering/tillverkning). Urtavlan är inte emaljerad längre utan en så kallad flinque urtavla i solitt silver. Alltid en fröjd att se dessa i fint opolerat skick.
Den är riktigt drömmig!Santos Dumont från 1994. Samma fina Cartier cal. 21 (Frederic Piguet) men nu är caset tillverkat och monterat av Cartier själva (förr var det Ebel/ G.Ballet som stod för montering/tillverkning). Urtavlan är inte emaljerad längre utan en så kallad flinque urtavla i solitt silver. Alltid en fröjd att se dessa i fint opolerat skick.
Sjukt finSantos Dumont från 1994. Samma fina Cartier cal. 21 (Frederic Piguet) men nu är caset tillverkat och monterat av Cartier själva (förr var det Ebel/ G.Ballet som stod för montering/tillverkning). Urtavlan är inte emaljerad längre utan en så kallad flinque urtavla i solitt silver. Alltid en fröjd att se dessa i fint opolerat skick.
@evki
Blev ju bra
Bra är ju en underdrift. Det blev kanon!
lite tajt strap bara men funkar gott tills jag hittar annat att byta med
Fredagsquiz:
Hur vattenskyddad är Santos Carree?
Stod inget i min instruktionsbok, däremot stod det att safirglaset har en anti-reflex-behandling. Däremot ska den innefattas av life-long guaranteeEnligt manualen är Santos Carree vattentätt till 80m så det är verkligen en sportklocka från Cartier.
Japp vänsterhänt så har alltid på högerHar du alltid klockan på högra handleden? Det vänstra brukar vara någon centimeter mindre (om du är högerhant).