Då landade äntligen nyförvärvet under gårdagskvällen och det är blandade känslor. Har sedan
@evki visade upp sin LC på länk i princip dagligen varit på jakt efter en liknande. Min ”samling” har utvecklas till att mer eller mindre endast innehålla Tanks och Reversos, och planen att denna pjäs skulle bli höjdpunkten i klocklådan har blivit mer och mer självklar.
Utmaningen har självfallet varit att hitta ett ex då dessa på länk verkar vara extremt ovanliga? (Till skillnad mot på läder med pläterat spänne som det inte direkt råder brist på). Således kan ni säkerligen föreställa er min glädje när jag äntligen kom över min “grail watch”.
Det första som slår mig är hur förvånansvärt tung klockan känns. Länken är helt klart anpassad för någon med kraftigare handleder men trots detta faktum är klockan det bekvämaste jag varit med om. Inspekterar såklart skicket med bilderna från annonsen färska i minnet och ser till min stora förvåning någonting svart i mitten av tavlan där visarna fäster. Finner även att det gula strecket/missfärgningen längst upp i högra hörnet är mer iögonfallande än jag upplevde när jag såg fotona. Boetten är väl i ok/dugligt skick men ej bättre, vilket jag dock är mer tillfreds med.
Inser att skadan/det svarta vid visarna i mitten på tavlan måste ha tillkommit efter bilderna togs, dvs av urmakaren. Skriver såklart till handlaren (som varit väldigt trevlig och hjälpsam hittills) och frågar om detta. Här visar han dock upp en annan sida då han menar på att man endast ser skadan med lupp och att det är en gammal klocka vilket således innebär små skavanker. Jag förklarar lugnt att skadan ej går att finna på någon av bilderna från annonsen, och att jag därför ej fått vad jag betalat för. Hans svar är att han ej vet huruvida skadan funnits där när fotona togs eller om urmakaren åsamkat detta. Dessutom menar han att detta omöjligen syns utan lupp, och där går våra åsikter isär rejält. Herrn erbjuder åtminstone full retur då han fått extremt många förfrågningar om klockan. Han påpekar även lite lagom oskönt att han tror sig ha prissatt den fel och att herr 23x30 egentligen skulle sålts för betydligt dyrare (nämner 12k Euro).
Nedan följer bilder. JAG tycker helt klart att skadan är iögonfallande. Jämför med både min andra LC och min Normale och anser att man vid en första anblick ser någonting svart där visarna börjar. Vet samtidigt att man lätt kan hänga upp sig och störa sig på någonting man väl har upptäckt. Vad säger ni?
Har ringat in i rött var jag syftar på.
Dessa bilder är från annonsen.
Nu har jag fått sova på saken och jag överväger starkt att sätta över länken på min andra Tank LC (är samma modell), och sedan avyttra denna.
Försökte mig på att sätta länken på min Normale men ack, precis som du misstänkte
@evki så gick det tyvärr ej. Brancardsen var för tjocka/länken var för bred för att passa.
Denna bild är tagen när jag klev upp imorse. Jag älskar verkligen klockan på handleden, men när jag börjar tänka och kikar noggrannare på tavla så känns det än dock tråkigt. Tanken på att skicka tillbaka den är däremot... Nej. Det känns inte som ett alternativ. Jag är redan fast. Rätt beslut bör nog vara att helt enkelt sätta över länken på andra LCn. Resonerar på så sätt att om jag framöver skulle önska en LC i än bättre skick (dvs utan lätt sprider dial) är dessa quartz faktiskt lätta att komma över.