• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Håller med, den är mycket fin den där. Lite sugen på en medium men står i kö på lite annat så man får se vad det blir. Hade en large förut men den kändes för stor men provat medium och storleken är klockren.
Helt ärligt så var det avgörande för vad jag provade datumet. Helt meningslöst om man frågar mig. Var inte övertygad innan jag provade att den här skulle fungera, också lite en anledning till att jag kikade på Dumont.

Men den är mycket spännande på handleden. Nätt och närvarande på samma gång!

D0460993-00EB-4C35-B881-C768443DFC08.jpeg

Den får vila för närvarande så den har kvar den speciella nya känslan till bröllopet, efter det kommer den nog att sitta på oftast!

Är det bara jag som är fjantig när får en liten dålig smak i munnen av att nya vita must har samma vita tavla som LC? Jag vill självklart ha en "billig" tank i vitmetall men kan inte hjälpa att jag vill att tavlan ska skilja sig från en "riktig" LC. Har jag blivit för fin i kanten eller ligger det något i det?

Hörde när jag hade min klocka på service att Cartier inte använder Safirer på klockor i stål. Men jag är nästan säker på att man på äldre klockor i stål har haft safirer på kronan?

SA i butiken sa att det varit så men kändes inte helt påläst då hon även sa även att min Santos från 90 talet är vattentät och det stämmer väll inte?

Hörde när jag hade min klocka på service att Cartier inte använder Safirer på klockor i stål. Men jag är nästan säker på att man på äldre klockor i stål har haft safirer på kronan?

SA i butiken sa att det varit så men kändes inte helt påläst då hon även sa även att min Santos från 90 talet är vattentät och det stämmer väll inte?
Man har syntetiska stenar, inte äkta safirer.

Din Santos från 90 talet är vattentät. I början var det 3atm och sedan blev det 8atm. Vet inte exakt när övergången skedde dock.

Senast ändrad:
Din Santos från 90 talet är vattentätt. I början var det 3atm och sedan blev det 8atm. Vet inte exakt när övergången skedde dock.
Någon som vet mer om hur man avgör vilka santos som är vattentäta? Är på jakt & har försökt googla lite om 8 atm men hittar inget, alla handlare skriver antingen 3 atm eller ingen info alls om wr. 3 atm var nästan en dealbreaker för mig förut men 8 atm och badvänlig låter ju bättre. 😁

Någon som vet mer om hur man avgör vilka santos som är vattentäta? Är på jakt & har försökt googla lite om 8 atm men hittar inget, alla handlare skriver antingen 3 atm eller ingen info alls om wr. 3 atm var nästan en dealbreaker för mig förut men 8 atm och badvänlig låter ju bättre. 😁
Har ställt frågan om när det gick från 3 atm till 8 atm i ett mail till Cartier, återkopplar i tråden så fort jag får svar, ifall någon annan är intresserad. :)

Det är ändå intressant - Carree vs Gallbee! Dessa känns som två vitt väsenskillda klockor. Skapade båda av Cartier, men lämnar hitt skilda intryck (enl. mig givetvis).
Då modellerna inte verkar ha något officiell tidslinje kan en väl tänka att det funnits någon överlappningsfas men att Carree’n fasades ut och Gallbee’n fasades in.
Någon som har bättre koll, eller delar intrycket av att Carree’n ger ett exklusivare intryck/avtryck?

• Like
Reactions: Emm
Har ställt frågan om när det gick från 3 atm till 8 atm i ett mail till Cartier, återkopplar i tråden så fort jag får svar, ifall någon annan är intresserad. :)
Fick följande svar från Cartier:

Thank you for your message and the interest you have expressed in Cartier.

We are delighted to learn of your interest in our creations. In response to your enquiry, may we kindly inform you that Cartier indeed increased the water resistance for some watchmaking creations, however, we are unfortunately unable to confirm the exact year or time frame, as this was many years ago.

In regards to the water resistance, we confirm that 8atm water resistance is enough resistance to shortly swim with. However, we always recommend to remove your watch if you would like to go swimming, in order to reduce any risks. But technically, it is possible for a timepiece with 8atm water resistance.

Should you decide to swim with your timepiece, we advise that you ensure that the crown of the watch is fully pushed against the case and that any push pieces (such as chronograph functions if applicable) are not used under water. This will stop any water entering the watch case.

More importantly, we recommend for all of our watches to be checked regularly which will enable you to determine whether or not it is sufficiently water-resistant. If not, the seals should be replaced. During normal use, we recommend having the seals replaced every 3 years, to guarantee maximum security.

We wish you a lovely afternoon and remain at your disposal for any further assistance.

Det är ändå intressant - Carree vs Gallbee! Dessa känns som två vitt väsenskillda klockor. Skapade båda av Cartier, men lämnar hitt skilda intryck (enl. mig givetvis).
Då modellerna inte verkar ha något officiell tidslinje kan en väl tänka att det funnits någon överlappningsfas men att Carree’n fasades ut och Gallbee’n fasades in.
Någon som har bättre koll, eller delar intrycket av att Carree’n ger ett exklusivare intryck/avtryck?
Började med Galbee och gick sedan över till Carree som jag gillar mer pga de rakare länkbitarna och skarpare formerna. Tror Galbee kom ca 1990 och antagligen låg de mjukare formerna mer i tiden och Carree upphörde tillverkas.

Började med Galbee och gick sedan över till Carree som jag gillar mer pga de rakare länkbitarna och skarpare formerna. Tror Galbee kom ca 1990 och antagligen låg de mjukare formerna mer i tiden och Carree upphörde tillverkas.
Säger du inte emot dig där? Menar du följande kronologi: Gallbee -> Carree -> Gallbee?

Är förövrigt helt enig i att de raka ytorna som Carrén har adderar en betydligt lyxigare känsla..

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Emm
Tillbaka
Topp