• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Gällande länken på denna Santos Carree, någon som vet vad den kallas? (Dock lite osäker på om detta är en Carree).

F7C0D689-0ACF-4060-BBE3-9902B65E90C6.jpeg

Majoriteten av Santos Galbee/Carree verkar sitta på denna typ av ”taper-länk”.

B8F4FED3-330B-4B5A-8797-FE340DA3EE45.jpeg

I min mening är den länken på den översta bilden betydligt mycket snyggare på grund av dess integrerade clasp samt att den inte smalnar av. Finns risk att detta diskuterats tidigare här på forumet men inget jag hittat någon information kring. Skulle uppskattas att få någon form av förklaring, då länken är en dealbreaker för mig och underlättar ett potentiellt kommande inköp.
Det är en Galbee. Senare modeller har den utan clasp. Hade själv en från 2008. Alla Carree ska ha den avsmalnande länken med clasp.

Det är en Galbee. Senare modeller har den utan clasp. Hade själv en från 2008. Alla Carree ska ha den avsmalnande länken med clasp.
Jag gillar claspen, ger helt rätt känsla till länken (har själv en Galbee från -92). Sökte inledningsvis efter en Santos med integrerat lås men ändrade mig nästan genast när jag fick känna på claspen.

Fynd är länken är slut? Inte ett ordval jag hade använt.
Mja, menade ju att om länken mår bra i övrigt utöver märkena. Är för okunnig för att kunna göra en bedömning från bilderna, men där har du garanterat bättre koll.
(Förvisso glipor i infästningen mellan första och andra biten, ser jag nu när jag kikar igen.)

Hej! Funderar på att köpa en Panthère de cartier small model quartz i stål till frun i 30-års present. Undrar om någon har erfarenhet av klockan samt någon som vet om den är lätt/svår att få tag på i Sverige?

Bilagor

• Carre.PNG
    Carre.PNG
    35.9 KB · Visningar: 11
Hej! Funderar på att köpa en Panthère de cartier small model quartz i stål till frun i 30-års present. Undrar om någon har erfarenhet av klockan samt någon som vet om den är lätt/svår att få tag på i Sverige?

Bör finnas tillgängligt på Smålandsgatan men om inte lär inte väntetiden vara längre än några veckor. Det är en väldigt fin (första?) klocka av och hon lär bli mer än nöjd med den. Min fru köpte en sån i höstas och framförallt länken gör den till ett smycke i hennes ögon.

Bör finnas tillgängligt på Smålandsgatan men om inte lär inte väntetiden vara längre än några veckor. Det är en väldigt fin (första?) klocka av och hon lär bli mer än nöjd med den. Min fru köpte en sån i höstas och framförallt länken gör den till ett smycke i hennes ögon.
Tack! Bor på västkusten så ska dyka in på Jarl Sandin i veckan och kika annars får det bli att kolla i Stockholm när jag ska dit på jobbärende om några veckor. Hon fick en Longines la grande classique när hon fyllde 25 men nu har hon börjat spana på Cartiern :) Håller med om att länken är riktigt snygg.

Tack! Bor på västkusten så ska dyka in på Jarl Sandin i veckan och kika annars får det bli att kolla i Stockholm när jag ska dit på jobbärende om några veckor. Hon fick en Longines la grande classique när hon fyllde 25 men nu har hon börjat spana på Cartiern :) Håller med om att länken är riktigt snygg.
Då kommer denna bli ett lyft. 👍 Det låter som ett bra upplägg och jag skulle tipsa om att mejla butiken och förklara syftet så kanske de kan hålla någon till dig om du vet vilken dag du ska till Stockholm.

Om det inte finns något krav på att den ska vara ny så vill jag tipsa dig om att kolla in andrahandsmarknaden också. För samma peng kan du få större storlek och till och med tvåton med en eller kanske till och med två guldrader.

Claspen har ju även microjusteringen vilket underlättar för att få till en bättre passform på handleden.
Det är sant, jag har en länk med butterfly clasp som sittet fint. Men det handlar snarare om att man har ”tur” med måtten då man inte har samma justeringsmöjligheter. Tycker tyvärr den äldre blir så jäkla smal. Skulle gärna vilja testa båda innan köp men det blir det svårt att få till. Finns väl inga handlare som sitter inne på dessa? För de nyare modellerna kan väl inte jämföras? Bor rätt nära en Cartier AD om det skulle vara så.

Det är sant, jag har en länk med butterfly clasp som sittet fint. Men det handlar snarare om att man har ”tur” med måtten då man inte har samma justeringsmöjligheter. Tycker tyvärr den äldre blir så jäkla smal. Skulle gärna vilja testa båda innan köp men det blir det svårt att få till. Finns väl inga handlare som sitter inne på dessa? För de nyare modellerna kan väl inte jämföras? Bor rätt nära en Cartier AD om det skulle vara så.
De flesta brukar landa i att avsmalnande länkar är bekvämast och snyggast. Men det är ju fortfarande individuellt.

De flesta brukar landa i att avsmalnande länkar är bekvämast och snyggast. Men det är ju fortfarande individuellt.
Lite of topic men de nya Rolex subs har ju ingen/mindrd taper. Har inte testat men tycker de ser mycket klumpigare ut. Är mycket nöjd med länken på min 114060, tycker det ser mycket snyggare ut på den. Så ja, det är individuellt. Mikrojusteringen bidrar ju mycket också. Men på de äldre länkarna med clasp på Santos ser så taninga ut i mina ögon. Har dock bara kollat på bilder så man kanske får en annan uppfattning irl.

Lite of topic men de nya Rolex subs har ju ingen/mindrd taper. Har inte testat men tycker de ser mycket klumpigare ut. Är mycket nöjd med länken på min 114060, tycker det ser mycket snyggare ut på den. Så ja, det är individuellt. Mikrojusteringen bidrar ju mycket också. Men på de äldre länkarna med clasp på Santos ser så taninga ut i mina ögon. Har dock bara kollat på bilder så man kanske får en annan uppfattning irl.
Tycker det ser balanserat ut i verkligheten, men den blir smal vid spännet helt klart.

OT men gamla och nya Sub smalnar av lika mycket. 20-16 respektive 21-17 :)

82BDD300-55A9-4898-99CD-D9F01F6134EB.jpeg

För den diskrete
Nice!

Annars tycker jag den här var "mysig" (med black & white diamonds):
1643807595809.png

:D

82BDD300-55A9-4898-99CD-D9F01F6134EB.jpeg

För den diskrete
Har den kommit så från Cartier tro? Eller har den fått lite klister och kristaller i efterhand? Tres cool är den i alla fall!

Har den kommit så från Cartier tro? Eller har den fått lite klister och kristaller i efterhand? Tres cool är den i alla fall!
Osäker på tavlan men med tanke på hur stenarna ser ut i glasringen + två suspekta skruvar så..
Iofs har jag sett fabriksisade glasringar som ser liknande ut.
Men tycker stenarna i länken är för stora jämfört med vad jag sett förr

7FBEAFA3-12A4-41E9-B484-66EAB7FBB222.jpeg
3BBA601C-F8D8-4B7A-B8A4-EFF1C43CE5EE.jpeg

Osäker på tavlan men med tanke på hur stenarna ser ut i glasringen + två suspekta skruvar så..
Iofs har jag sett fabriksisade glasringar som ser liknande ut.
Men tycker stenarna i länken är för stora jämfört med vad jag sett förr

7FBEAFA3-12A4-41E9-B484-66EAB7FBB222.jpeg
3BBA601C-F8D8-4B7A-B8A4-EFF1C43CE5EE.jpeg
Tack! Den nedre ser ju onekligen otroligt mycket bättre ut men bildkvaliteten är ju till dess fördel också.

För att förtydliga. Det var inget tips. Vet ej om det är fabriksis, men tycker iofs det spontant ser rätt ok ut. Utan att ha granskat..

Tillbaka
Topp