• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jag har blivit intresserad av en Santos Galbée (1564) men har en fråga kring datumplaceringen. Jag trodde att placeringen baserades på storleken men ser nu en 29x41 med datum 4:30. Finns det olika varianter av just datumplaceringen eller är det en felbeskrivning av storleken?

Jag har blivit intresserad av en Santos Galbée (1564) men har en fråga kring datumplaceringen. Jag trodde att placeringen baserades på storleken men ser nu en 29x41 med datum 4:30. Finns det olika varianter av just datumplaceringen eller är det en felbeskrivning av storleken?
Finns 29mm med datum i botten och nedre högra hörnet

Santos Medium. WSSA0029 🥰
4F7D39DF-A51B-4D9E-8F05-620837920062.jpeg
Uppdaterade Santos Medium är verkligen en fullträff från Cartier, blir väldigt sugen själv på en stål. Den polerade ringen överst sägs ju vara en riktig ”scratch” magnet, hur upplever du det av dagligt användande?

Uppdaterade Santos Medium är verkligen en fullträff från Cartier, blir väldigt sugen själv på en stål. Den polerade ringen överst sägs ju vara en riktig ”scratch” magnet, hur upplever du det av dagligt användande?
JA det är en scratch magnet (eftersom den är helt polerad är det oundvikligt), men jag har hittills bara fått ytliga hairlines på den. Vatten är vått, inget att göra ngt åt :)

JA det är en scratch magnet (eftersom den är helt polerad är det oundvikligt), men jag har hittills bara fått ytliga hairlines på den. Vatten är vått, inget att göra ngt åt :)

Men man måste oxå verkligen få det i rätt ljus och vinkel för att se hairlinesen. Nedan två bilder är samma Santos (ca 8mån gammal med daglig användning) på ena syns hairlines rätt tydligt och på andra bilden inte alls (trots att båda bilder är skapligt i fokus).
1643980695155.png

1643980724693.png

Tror inte det är ngn "normal" människa som skulle se hairlinesen.

Ja, men det är väl alla Santos?
Oundvikligt, jag har säkert ett par om jag kollar noga.

Men en använd klocka är trevligt 🙏

En sann fullträff. Fick hem klockan idag så har tyvärr ingen erfarenhet än av den polerade ringens känslighet. Ser dock att du redan fått flera svar på den frågan ☺️
Det är nog bara så det är, polerat får ytliga repor av blotta blickar

Men man måste oxå verkligen få det i rätt ljus och vinkel för att se hairlinesen. Nedan två bilder är samma Santos (ca 8mån gammal med daglig användning) på ena syns hairlines rätt tydligt och på andra bilden inte alls (trots att båda bilder är skapligt i fokus).
1643980695155.png

1643980724693.png

Tror inte det är ngn "normal" människa som skulle se hairlinesen.

Ja, men det är väl alla Santos?
Oundvikligt, jag har säkert ett par om jag kollar noga.

Men en använd klocka är trevligt 🙏

En sann fullträff. Fick hem klockan idag så har tyvärr ingen erfarenhet än av den polerade ringens känslighet. Ser dock att du redan fått flera svar på den frågan ☺️
Det är nog bara så det är, polerat får ytliga repor av blotta blickar
Helt klart, det är nog i princip bara vi klocknördar som reflekterar över sådant. Vill man ha helt repfritt är det keramisk bezel som gäller, men då blir det inte i närheten så elegant som polerat på Santos.

Vilken är det? Vet det finns mekanisk dam med vad är det för 29a?
1566 har i botten. Blev osäker på om jag blandat ihop datum i nedre högra hörnet var en damvariant, men har för mig att jag har sett det. Ska leta lite.
Det var denna annons jag gick på, men visst är det en mindre modell? Jag blev lite ställd när jag såg beskrivningen. Finns olika varianter i 29x41 så är det bra att känna till.

Har länge funderat på en Cartier Santos och det var intresset för den som fick mig att kika närmare på Cartier. På senaste tiden har jag snubblat på lite olika artiklar och Youtube videos av Cartier Santos Dumont.

Utöver utseende och att den kommer på läderband, är det någon här i tråden som har erfarenhet av den och kan ge någon kommentar om hur den bärs jämförs med Cartier Santos etc.?
Tack på förhand! 😀
Santos dumont är Cartier bästa klocka. Kanske bästa alla kategorier? Jag är dock jäv.

Santos dumont är Cartier bästa klocka. Kanske bästa alla kategorier? Jag är dock jäv.
Håller inte med, även om jag tycker det samma om man ser på specifikationerna.

Jäv eller inte 😉 vad är det i din uppfattning som gör den så grym?

Håller inte med, även om jag tycker det samma om man ser på specifikationerna.
Vad är det du upplever inte matchar mellan produkten och på pappret?
fått för mig att minutmarkeringarna utanför timmarkeringarna ger obalans på tavlan..
Förstår vad du menar. Kan vara en smakfråga men hade kunnat vara snyggt utan också. Tror att innanför hade det nog blivit plottrigt.

Senast ändrad:
Aningens off-topic men det är ju fredagkväll och cocktail-time. 😎 Upptäckte idag att en av mina absoluta favoritbilar från guldåldern av lyxpråmar, Lincoln Continental, körde med Cartier klockor. Varför är jag inte förvånad? Skål 🥂

IMG_20220204_221659.jpg

maxresdefault.jpg
6e291f438ad500cc9d48c8777a6d3cf9.jpg
Cartier.jpg
04+1972+Mark+IV.jpg
IMG_20220204_221647.jpg
Riktigt sköna bilder. Någon aning på årsmodellen av bild nr 4? Nyfiken pga index 4 som för ovanlighetens skull är korrekt skrivet med ”IV” istället för ”IIII”.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp