• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Vad skulle ni rösta på mellan Santos och Santos Dumont? Gillar att Dumonten är mindre, men synd att den ej är automat. Sen vet jag inte vad jag tycker om quick-switch på Santos, lite svårt att köpa band till om man ej vill ha bespoke...
Jag valde SD med fördel att den är mindre och jag har sportstål redan.
Köpte precis två st Hirsh band på NK idag med quick switch. Fungerar hur bra som helst. Har beställt från dlugs också men det tar ett tag. Min enda invändning mot SD är 3ATM. Men utöver det riktigt bra!
Ett av dagens Hirsh inköp. Spännet kan enkelt bytas mot det på Cartier bandet.

A6641CF8-6541-4C79-843B-5785996D90A9.jpeg

Köpte precis två st Hirsh band på NK idag med quick switch. Fungerar hur bra som helst. Har beställt från dlugs också men det tar ett tag. Min enda invändning mot SD är 3ATM. Men utöver det riktigt bra!

Syftade alltså på ”vanliga” Santosens quick-switch, ej stiften till SD (likt Tanken). Där finns det ju massor att hitta. :)

Förresten, tröttnade du inte på den? Haha, kan förstå ifall du funderade en extra runda och valde att behålla den. ;)

Skulle inte du sälja den? ;)

Edit: såg ditt svar här ovanför nu, bra beslut

Vad skulle ni rösta på mellan Santos och Santos Dumont? Gillar att Dumonten är mindre, men synd att den ej är automat. Sen vet jag inte vad jag tycker om quick-switch på Santos, lite svårt att köpa band till om man ej vill ha bespoke...
Jag valde Santos av två primära anledningar:
  • automatisk
  • mindre ”dressig” (lite mer sportigt utseende…)

…tycker dock båda är mycket snygga och skulle absolut kunna tänka mig en av varje 😀

Här kommer artikeln:

Det är inte bara bilpendlare och villaägare som får känna på de stigande priserna. Även lyxvaror som smycken, klockor och svindyra accessoarer blir allt dyrare.

Nu planerar lyxmärket Cartier att höja sina priser, eftersom guld, platina, diamanter och andra råvaror ökar kraftigt i pris.
Cartiers koncernchef Cyrille Vigneron talar om ”milda” prisjusteringar, runt 3-5 procent. Andra lyxmärken har tagit i betydligt mer, som Chanel, som höjt sina priser på vissa handväskor med mer än 50 procent.
Lite OT kanske men Cyrille Vigneron är ett riktigt sista bossen-namn.

Syftade alltså på ”vanliga” Santosens quick-switch, ej stiften till SD (likt Tanken). Där finns det ju massor att hitta. :)

Förresten, tröttnade du inte på den? Haha, kan förstå ifall du funderade en extra runda och valde att behålla den. ;)
Går du i funderingar på en SD nu alltså? 😉
Gällande kvarts v automat så är ju Cartier’s kvartsare riktigt bra. Vad är anledningen till att du vill ha automat?

Senast ändrad:
2 helt olika klockor. Santosen kommer ju på länk, automatiskt urverk och 100m. Dumont mer dressig. Men den stora skillnaden är den magiskt vackra länken tycker jag😊 Lycka till!

Jag var först ute efter en tredje och sista rolex för att göra min samling komplett, men har börjat snegla mer och mer på en Chinoise istället. Tilltalar mig mer för varje gång jag ser dom :)

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en Chinoise med diamanter, likt bilden? I bra skick.

Cartier-Tank-Chinoise-18K-Rose-Gold-Diamond-Bezel-Second-Hand-Watch-Collectors-1.jpg

Jag var först ute efter en tredje och sista rolex för att göra min samling komplett, men har börjat snegla mer och mer på en Chinoise istället. Tilltalar mig mer för varje gång jag ser dom :)

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en Chinoise med diamanter, likt bilden? I bra skick.

Cartier-Tank-Chinoise-18K-Rose-Gold-Diamond-Bezel-Second-Hand-Watch-Collectors-1.jpg
Två saker:
1. En klocksamling blir aldrig komplett.
2. Den klockan är damstorlek. Ligger väl runt 100k idag på C24.

Två saker:
1. En klocksamling blir aldrig komplett.
2. Den klockan är damstorlek. Ligger väl runt 100k idag på C24.

Haha, det är sant.
Yes! Borde passa mina kycklinghandleder bra ;) Eventuellt blir det en annan ref Chinoise utan diamanter, som är aningen större.

Tack för svaren! Väntar på lite fler bilder från butiken, kommer först nästa vecka tyvärr pga påsken.

Har ju Tanken som är quartz. Vore kul med en automat från Cartier
Givetvis kul med automat eller manuell, men deras designfilosofi bygger ju mer på hur du vill att klockan skall bäras och upplevas.
Där är det ju en stor skillnad på Santos och S-D. Om du vill ha en klocka i den "klassiska proportionerna" så skulle jag köra på en S-D. Men vill du ha både de klassiska proportionerna/måtten och manuell/automat så blir prislappen därefter (start på large runt 70kSEK+ de görs dessutom i endast i ädelmetall).
Generellt vågar jag nog påstå att att kvarts är bang for the buck när det gäller Cartier (och GS).

Postar även lite annan kvällsläsning:
https://www.hodinkee.com/articles/lust-for-the-must

Givetvis kul med automat eller manuell, men deras designfilosofi bygger ju mer på hur du vill att klockan skall bäras och upplevas.
Där är det ju en stor skillnad på Santos och S-D. Om du vill ha en klocka i den "klassiska proportionerna" så skulle jag köra på en S-D. Men vill du ha både de klassiska proportionerna/måtten och manuell/automat så blir prislappen därefter (start på large runt 70kSEK+ de görs dessutom i endast i ädelmetall).
Generellt vågar jag nog påstå att att kvarts är bang for the buck när det gäller Cartier (och GS).

Postar även lite annan kvällsläsning:
https://www.hodinkee.com/articles/lust-for-the-must
Är din SD small eller large? :)

Är din SD small eller large? :)
Min är en small. Large är helt OK (men som nämndes när jag frågade tidigare i tråden, den bärs som en 36mm OP och det stämmer rätt bra). När jag testade velade jag ganska länge, men ville ha de klassiska proportionerna (vilket kändes som rätt val). Som kvadratisk klocka bärs den större (även om jag upplevde den rektangulära formen på Tanken som mer dominant på handleden).
Om man bortser från de traditionella proportionerna så bärs både Santos M och SD Large helt OK och satt skönt. Så jag skulle säga att det är helt beroende på vad man är ute efter. 🙂

Som jag nämnt i våra tidigare diskussioner så har jag jag en ganska platt 15,5cm handled, här är en jämförselse från mina tester.
1. S-D Large vs. Small
CF743B9D-C267-4102-A12A-A985549BF2AD.jpeg
2. Santos Medium vs. SD Small
D104A4C9-A444-4BC6-B31A-10F09DA4AACF.jpeg 4ACA7AFC-6224-41DA-9277-E843183D7814.jpeg
3. S-D Large
D096A4E8-9A5F-4320-84CB-EEC5239FE82F.jpeg
4. SD Small

73380568-0D0D-42E2-B35A-4DDBB1CB89EE.jpeg

Senast ändrad:
Min är en small. Large är helt OK (men som nämndes när jag frågade tidigare i tråden, den bärs som en 36mm OP och det stämmer rätt bra). När jag testade velade jag ganska länge, men ville ha de klassiska proportionerna (vilket kändes som rätt val). Som kvadratisk klocka bärs den större (även om jag upplevde den rektangulära formen på Tanken som mer dominant på handleden).
Om man bortser från de traditionella proportionerna så bärs både Santos M och SD Large helt OK och satt skönt. Så jag skulle säga att det är helt beroende på vad man är ute efter. 🙂

Som jag nämnt i våra tidigare diskussioner så har jag jag en ganska platt 15,5cm handled, här är en jämförselse från mina tester.
1. S-D Large vs. Small
CF743B9D-C267-4102-A12A-A985549BF2AD.jpeg
2. Santos Medium vs. SD Small
D104A4C9-A444-4BC6-B31A-10F09DA4AACF.jpeg 4ACA7AFC-6224-41DA-9277-E843183D7814.jpeg
3. S-D Large
D096A4E8-9A5F-4320-84CB-EEC5239FE82F.jpeg
4. SD Small

73380568-0D0D-42E2-B35A-4DDBB1CB89EE.jpeg
Jag har ju lika stora handleder som du, dock (tyvärr) ej platta. Hade underlättat om de hade en plattare form, då det finns mer ”yta” för klockan.

Jag kommer ihåg att jag testade SD Large och tyckte att den satt ok, även om den skulle se bättre ut om den var snäppet mindre. Smal satt bra, om jag kommer ihåg rätt. Till skillnad från Tank Smal som kändes för liten jämfört med Large.

Tillbaka
Topp