Fina urverk med fin handbearbetad finish är en annan sak däremot. Det är läckert.Ja vi går igång på olika ting helt klart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fina urverk med fin handbearbetad finish är en annan sak däremot. Det är läckert.Ja vi går igång på olika ting helt klart.
Efter ett par månder med en liten Santos Dumont är jag lite nyfiken på om jag kommer uppleva Tank small lika liten igen.Smal satt bra, om jag kommer ihåg rätt. Till skillnad från Tank Smal som kändes för liten jämfört med Large.
Ja vi går igång på olika ting helt klart.
Kan uppleva det fyller två olika syften. Om det är en klassisk Cartier man är ute efter till utseende så är både kvarts och automat goda alternativ. Däremot om det är hantverket som lockar så är givetvis de mer avancerade verken i ädelmetall mer lockande.Fina urverk med fin handbearbetad finish är en annan sak däremot. Det är läckert.
Angående Nybro - inte en seriös klockhandlare. Väldigt begränsad kunskap om klockor. Räkna med att göra all research själv kring klockan du är intresserad av.Efter ett par månder med en liten Santos Dumont är jag lite nyfiken på om jag kommer uppleva Tank small lika liten igen.
Kan uppleva det fyller två olika syften. Om det är en klassisk Cartier man är ute efter till utseende så är både kvarts och automat goda alternativ. Däremot om det är hantverket som lockar så är givetvis de mer avancerade verken i ädelmetall mer lockande.
Har hittills endast ägt två instegs-kvartsur men de är helt klart en katalysator till tyngre droger. Kikar mer och mer på vintage och Privé utgåvorna nu.
Finns det f ö ngn här som har koll på Nybro antik och hur de är?
Nybro Antik & Juveler AB – Vi köper guld till högsta dagspris!
www.nybroantik.se
Finns ju också många maskintillverkade urverk med hög finish som är mysiga att kolla på, typ det mesta massproducerade RO/ROO urverk som AP tillverkar, så tycker inte man skall ha för snabbt att döma ut demFina urverk med fin handbearbetad finish är en annan sak däremot. Det är läckert.
Jag kan förstå det men brukar inte lägga så mycket vikt vid sådant med moderna ur.Fina urverk med fin handbearbetad finish är en annan sak däremot. Det är läckert.
Automatiskt leder till en tjock klocka och dyr service. Nu vet jag inte vad som sitter i Cartier men antar att det är det billigaste enkla som sitter i alla richemont klockor.Ja vi går igång på olika ting helt klart.
Förstår hur du resonerar men tycker att det är en ganska grov generalisering. Har allt från manuella till automatiska och kvarts. Tycker de har olika charm och tjusning. Hantverk i all ära men ibland är det rätt skönt med ”set and forget”. Kan även uppleva att riktigt fina automatverk kan imponera precis lika mkt.Anledningen till att vilja ha automatiskt är att man kan säga till vänner och ovänner att man har en mekanisk klocka och minsann inte en på batteri. Lite längre fram i intresset och längre ner i träsket så inser man att det spelar ingen roll och att det är manuellt man egentligen vill ha.
Oj det var en något grov generalisering av anledningen till att vilja bära ett automatiskt ur.Automatiskt leder till en tjock klocka och dyr service. Nu vet jag inte vad som sitter i Cartier men antar att det är det billigaste enkla som sitter i alla richemont klockor.
Anledningen till att vilja ha automatiskt är att man kan säga till vänner och ovänner att man har en mekanisk klocka och minsann inte en på batteri. Lite längre fram i intresset och längre ner i träsket så inser man att det spelar ingen roll och att det är manuellt man egentligen vill ha.
Kan låta elitiskt men tipset är att köpa en Quartz Cartier och köpa en seiko5 med öppen baksida om man vill se verket. Efter ett tag märker man att man aldrig kollar baksidan.
Tunnare är mitt största argument. Oftast bättre finish då ingen rotor täcker hela verket. Sen är det väl någon gammal romantisk grej som ligger kvar att klockorna var manuella förr. Alla dom historiskt viktiga verken tex f.Piguet 21 som var världens tunnaste verk i bra många år där eliten fick gå ihop för att lyckas slå dom, tycker jag är väldigt intressant.Förstår hur du resonerar men tycker att det är en ganska grov generalisering. Har allt från manuella till automatiska och kvarts. Tycker de har olika charm och tjusning. Hantverk i all ära men ibland är det rätt skönt med ”set and forget”. Kan även uppleva att riktigt fina automatverk kan imponera precis lika mkt.
@nöt vad är ditt främsta argument för manuellt verk?
Det är nog en grov generalisering och kanske bara reflekterar min ”klockhistoria” men det leder allafall till diskussionerOj det var en något grov generalisering av anledningen till att vilja bära ett automatiskt ur.
Har nog knappt pratat klockor med icke klockintresserade vänner och det är nog ingen av dom som skulle bry sig om det är en quartz eller automat.
Lägger själv ingen värdering i frågan.
Ja hittills av dom klockor jag haft så är det sällan jag lägger tid på att beskåda urverket även om jag som tidigare nämnt kan uppskatta hantverket.
Men som sagt vi går igång på olika ting.
Ja precis det är just våra olika erfarenheter som leder till diskussionDet är nog en grov generalisering och kanske bara reflekterar min ”klockhistoria” men det leder allafall till diskussioner![]()
Kan köpa argumentet och personligen är detta en anledning till att jag gillar klockor men även speciellt Cartier.Tunnare är mitt största argument. Oftast bättre finish då ingen rotor täcker hela verket. Sen är det väl någon gammal romantisk grej som ligger kvar att klockorna var manuella förr. Alla dom historiskt viktiga verken tex f.Piguet 21 som var världens tunnaste verk i bra många år där eliten fick gå ihop för att lyckas slå dom, tycker jag är väldigt intressant.
Precis så! Och på motsatt håll här så finns det många med klockor långt över vad jag har råd med eller intresse för. Men mycket av det bygger på flex och då inte Cartier i första hand.Ja precis det är just våra olika erfarenheter som leder till diskussion
Förhoppningsvis kan vi lära av varandra.
I den småstad jag bor i så upplever jag generellt att klockintresset är svalt i mina bekantskapskretsar.
Hursomhelst så ser jag fram emot att
besöka Cartier butiken snart.
17.5ish handledNi med santos dumont, oavsett large, small eller vad det må vara, får man be om någon wristshot på lite distans?
@Deskdiversthlm b.la.
Ofta tycker jag många bilder är så nära så klockorna ser extremt stora ut.
Här är en small på en 15.5cm handled, men en väldigt platt sådanNi med santos dumont, oavsett large, small eller vad det må vara, får man be om någon wristshot på lite distans?
@Deskdiversthlm b.la.
Ofta tycker jag många bilder är så nära så klockorna ser extremt stora ut.
Tack, väldigt fin den där SD, extremt fina former.17.5ish handled
![]()
@born.way.too.late on Instagram: "New strap for the darker days. #cartiersantosdumont #santosdumont #vintagecartier #cartier #makecartiergreatagain"
65 likes, 3 comments - born.way.too.late on September 23, 2020: "New strap for the darker days. #cartiersantosdumont #santosdumont #vintagecartier #cartier #makecartiergreatagain".www.instagram.com
Tack, den är läcker och ser ut att sitta riktigt braHär är en small på en 15.5cm handled, men en väldigt platt sådan
![]()
Tycker ändå det är en härlig modell som känns lite underskattad. Gärna i guld + det hade varit coolt att se den på en klassisk santoslänk!Här är en small på en 15.5cm handled, men en väldigt platt sådan
![]()
17.5ish handled
![]()
@born.way.too.late on Instagram: "New strap for the darker days. #cartiersantosdumont #santosdumont #vintagecartier #cartier #makecartiergreatagain"
65 likes, 3 comments - born.way.too.late on September 23, 2020: "New strap for the darker days. #cartiersantosdumont #santosdumont #vintagecartier #cartier #makecartiergreatagain".www.instagram.com
Och så blev man återigen sugen på en Santos Dumont. Förövrigt riktigt bra på lädret på bilden.17.5ish handled
![]()
Här är de exakta måtten från Cartier:Vad är det för bandbredd på must small och large?
Kan bara instämma, här kommer en till.Tycker ändå det är en härlig modell som känns lite underskattad. Gärna i guld + det hade varit coolt att se den på en klassisk santoslänk!
Tips - prova band från Molequin! Tycker att deras plattare (ofodrade) form passar bättre till Cartier-ur.Kan bara instämma, här kommer en till.
![]()
Har beställt ett från dlugs. Köpte på mig ett par nu för att kunna byta lite.Tips - prova band från Molequin! Tycker att deras plattare (ofodrade) form passar bättre till Cartier-ur.Sen finns de i kort längd också. För Hirsch finns väl som minst i medium (i alla fall på NK)?