• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Smal satt bra, om jag kommer ihåg rätt. Till skillnad från Tank Smal som kändes för liten jämfört med Large.
Efter ett par månder med en liten Santos Dumont är jag lite nyfiken på om jag kommer uppleva Tank small lika liten igen.
Ja vi går igång på olika ting helt klart.
Fina urverk med fin handbearbetad finish är en annan sak däremot. Det är läckert.
Kan uppleva det fyller två olika syften. Om det är en klassisk Cartier man är ute efter till utseende så är både kvarts och automat goda alternativ. Däremot om det är hantverket som lockar så är givetvis de mer avancerade verken i ädelmetall mer lockande.

Har hittills endast ägt två instegs-kvartsur men de är helt klart en katalysator till tyngre droger. Kikar mer och mer på vintage och Privé utgåvorna nu. :angel:

Finns det f ö ngn här som har koll på Nybro antik och hur de är?

Senast ändrad:
Efter ett par månder med en liten Santos Dumont är jag lite nyfiken på om jag kommer uppleva Tank small lika liten igen.

Kan uppleva det fyller två olika syften. Om det är en klassisk Cartier man är ute efter till utseende så är både kvarts och automat goda alternativ. Däremot om det är hantverket som lockar så är givetvis de mer avancerade verken i ädelmetall mer lockande.

Har hittills endast ägt två instegs-kvartsur men de är helt klart en katalysator till tyngre droger. Kikar mer och mer på vintage och Privé utgåvorna nu. :angel:

Finns det f ö ngn här som har koll på Nybro antik och hur de är?
Angående Nybro - inte en seriös klockhandlare. Väldigt begränsad kunskap om klockor. Räkna med att göra all research själv kring klockan du är intresserad av.

Fina urverk med fin handbearbetad finish är en annan sak däremot. Det är läckert.
Jag kan förstå det men brukar inte lägga så mycket vikt vid sådant med moderna ur.
Har nog varit mer intresserad av det estetiska ytskiktet hos Cartier.
Lite OT men en gång som jag däremot uppmärksammade det mer var när jag fick ett gammalt fickur som bars längs järnvägarna i USA.
Uppskattar hantverket i det fallet.
Tillverkad någonstans mellan 1912-1914.
Ingen Cartier men ändå som exempel.
Bild.jpeg

Bild_2.jpeg

Ska till Cartier butiken och prova lite ur i nästa vecka så vi får se om det kan bli ett köp inom en snar framtid.
Behöver få en rimlig uppfattning kring storlekar och hur modellerna faktiskt känns i verkligheten.

Bilagor

• 1650099616940.jpeg
    1650099616940.jpeg
    484.5 KB · Visningar: 5
  • 1650099616795.jpeg
    1650099616795.jpeg
    1,005 KB · Visningar: 6
Ja vi går igång på olika ting helt klart.
Automatiskt leder till en tjock klocka och dyr service. Nu vet jag inte vad som sitter i Cartier men antar att det är det billigaste enkla som sitter i alla richemont klockor.

Anledningen till att vilja ha automatiskt är att man kan säga till vänner och ovänner att man har en mekanisk klocka och minsann inte en på batteri. Lite längre fram i intresset och längre ner i träsket så inser man att det spelar ingen roll och att det är manuellt man egentligen vill ha.
Kan låta elitiskt men tipset är att köpa en Quartz Cartier och köpa en seiko5 med öppen baksida om man vill se verket. Efter ett tag märker man att man aldrig kollar baksidan.

Anledningen till att vilja ha automatiskt är att man kan säga till vänner och ovänner att man har en mekanisk klocka och minsann inte en på batteri. Lite längre fram i intresset och längre ner i träsket så inser man att det spelar ingen roll och att det är manuellt man egentligen vill ha.
Förstår hur du resonerar men tycker att det är en ganska grov generalisering. Har allt från manuella till automatiska och kvarts. Tycker de har olika charm och tjusning. Hantverk i all ära men ibland är det rätt skönt med ”set and forget”. Kan även uppleva att riktigt fina automatverk kan imponera precis lika mkt.

@nöt vad är ditt främsta argument för manuellt verk?

Automatiskt leder till en tjock klocka och dyr service. Nu vet jag inte vad som sitter i Cartier men antar att det är det billigaste enkla som sitter i alla richemont klockor.

Kan låta elitiskt men tipset är att köpa en Quartz Cartier och köpa en seiko5 med öppen baksida om man vill se verket. Efter ett tag märker man att man aldrig kollar baksidan.
Oj det var en något grov generalisering av anledningen till att vilja bära ett automatiskt ur.
Har nog knappt pratat klockor med icke klockintresserade vänner och det är nog ingen av dom som skulle bry sig om det är en quartz eller automat.
Lägger själv ingen värdering i frågan.

Ja hittills av dom klockor jag haft så är det sällan jag lägger tid på att beskåda urverket även om jag som tidigare nämnt kan uppskatta hantverket.
Men som sagt vi går igång på olika ting.

Förstår hur du resonerar men tycker att det är en ganska grov generalisering. Har allt från manuella till automatiska och kvarts. Tycker de har olika charm och tjusning. Hantverk i all ära men ibland är det rätt skönt med ”set and forget”. Kan även uppleva att riktigt fina automatverk kan imponera precis lika mkt.

@nöt vad är ditt främsta argument för manuellt verk?
Tunnare är mitt största argument. Oftast bättre finish då ingen rotor täcker hela verket. Sen är det väl någon gammal romantisk grej som ligger kvar att klockorna var manuella förr. Alla dom historiskt viktiga verken tex f.Piguet 21 som var världens tunnaste verk i bra många år där eliten fick gå ihop för att lyckas slå dom, tycker jag är väldigt intressant.

Oj det var en något grov generalisering av anledningen till att vilja bära ett automatiskt ur.
Har nog knappt pratat klockor med icke klockintresserade vänner och det är nog ingen av dom som skulle bry sig om det är en quartz eller automat.
Lägger själv ingen värdering i frågan.

Ja hittills av dom klockor jag haft så är det sällan jag lägger tid på att beskåda urverket även om jag som tidigare nämnt kan uppskatta hantverket.
Men som sagt vi går igång på olika ting.
Det är nog en grov generalisering och kanske bara reflekterar min ”klockhistoria” men det leder allafall till diskussioner :)

Är det någon skillnad i byggkvaliten på länkarna mellan t.ex en lite nyare galbee (ref 2319) och en äldre carree (ref 2961)? Har haft en 2961:a och tyckte länken kändes riktigt tunn och skör och undrar om dom senare länkarna känns stabilare? Någon som haft båda? 😃

Det är nog en grov generalisering och kanske bara reflekterar min ”klockhistoria” men det leder allafall till diskussioner :)
Ja precis det är just våra olika erfarenheter som leder till diskussion :)
Förhoppningsvis kan vi lära av varandra.
I den småstad jag bor i så upplever jag generellt att klockintresset är svalt i mina bekantskapskretsar.
Hursomhelst så ser jag fram emot att
besöka Cartier butiken snart.

Tunnare är mitt största argument. Oftast bättre finish då ingen rotor täcker hela verket. Sen är det väl någon gammal romantisk grej som ligger kvar att klockorna var manuella förr. Alla dom historiskt viktiga verken tex f.Piguet 21 som var världens tunnaste verk i bra många år där eliten fick gå ihop för att lyckas slå dom, tycker jag är väldigt intressant.
Kan köpa argumentet och personligen är detta en anledning till att jag gillar klockor men även speciellt Cartier.
Ja precis det är just våra olika erfarenheter som leder till diskussion :)
Förhoppningsvis kan vi lära av varandra.
I den småstad jag bor i så upplever jag generellt att klockintresset är svalt i mina bekantskapskretsar.
Hursomhelst så ser jag fram emot att
besöka Cartier butiken snart.
Precis så! Och på motsatt håll här så finns det många med klockor långt över vad jag har råd med eller intresse för. Men mycket av det bygger på flex och då inte Cartier i första hand. 😉
Nöjet med KS är just att det går att lära sig riktigt mycket och att en sak leder till mycket nytt.

Ni med santos dumont, oavsett large, small eller vad det må vara, får man be om någon wristshot på lite distans?
@Deskdiversthlm b.la.

Ofta tycker jag många bilder är så nära så klockorna ser extremt stora ut.

Ni med santos dumont, oavsett large, small eller vad det må vara, får man be om någon wristshot på lite distans?
@Deskdiversthlm b.la.

Ofta tycker jag många bilder är så nära så klockorna ser extremt stora ut.
17.5ish handled

17.5ish handled
Tack, väldigt fin den där SD, extremt fina former.
Här är en small på en 15.5cm handled, men en väldigt platt sådan
24A243F4-B424-4C13-B1F6-F0D4FDA3992D.jpeg
Tack, den är läcker och ser ut att sitta riktigt bra😍

17.5ish handled
17.5ish handled
Och så blev man återigen sugen på en Santos Dumont. Förövrigt riktigt bra på lädret på bilden.

Tillbaka
Topp