• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Pantrar!
IMG_20221021_163607.jpg

Artig at "CARTIER" som tekst er i VII på den ene over her, mens "CARTIER" som tekst er i X på den andre. Se bilder 6 poster over.

2960, 29x41mm enl. beskrivning. Alltså den stora.
Är det något du tycker verkar off?
Jag tycker att datumet sitter på fel ställe för en 29mm. Det ska väl gå ändå ut i minutmarkeringarna? Kanske inte syns på bilden eller om det finns fler modeller. Mitt gör det allafall.
Tavlan är inte ut som en 29mm. Men jag kan inte säga bu eller bä. Det märker du när den kommer fram.

De flesta har inte koll på Carrée eller Galbée ens. Så vad handlaren skrivit är inget facit. Tyvärr.

Tavlan är inte ut som en 29mm. Men jag kan inte säga bu eller bä. Det märker du när den kommer fram.

De flesta har inte koll på Carrée eller Galbée ens. Så vad handlaren skrivit är inget facit. Tyvärr.
Jag tycker att datumet sitter på fel ställe för en 29mm. Det ska väl gå ändå ut i minutmarkeringarna? Kanske inte syns på bilden eller om det finns fler modeller. Mitt gör det allafall.
Jo, jag förstår. Ska hämta ut klockan imorgon, skickar lite bilder här i gruppen då.

Har ju öppet köp i 14 dagar, så i värsta fall får den gå tillbaka.

Nu har klockan anlänt. Storleken på 29x41 stämmer, och den sitter fint på handleden.
Fick även med en liten service pouch som kanske styrker tesen om service-tavla.
@nöt @zippan @North - Vad har ni för tankar?
@Aurum - du har ju stenkoll på Cartier, får jag fråga vad du tror?

Lite spännande det här...

Bilagor

• IMG_3579.jpeg
    IMG_3579.jpeg
    322.8 KB · Visningar: 25
  • IMG_3578.jpeg
    IMG_3578.jpeg
    424.9 KB · Visningar: 22
  • IMG_3577.jpeg
    IMG_3577.jpeg
    375.7 KB · Visningar: 26
  • IMG_3576.jpeg
    IMG_3576.jpeg
    562.5 KB · Visningar: 27
  • IMG_3581.jpeg
    IMG_3581.jpeg
    552.2 KB · Visningar: 25
Nu har klockan anlänt. Storleken på 29x41 stämmer, och den sitter fint på handleden.

Har den inget serienummer på baksidan av boetten?

Ping @evki

Hej,

Står ni ut med några nybörjarfrågor från en Cartier-novis?

Jag är väldigt förtjust i Tank Louis men undrar om det finns några tydliga boxar som borde tickas innan man överväger ett köp. Känner mig lite för grön för att våga köpa utan lite guidning.

Jag vill gärna ha en vintage klocka (30x23/24mm) i gulguld i (mycket) gott skick. Vilka saker ska man kolla efter på annonsbilderna? Vilka kontrollfrågor bör man ställa till säljaren? Vad är ett rimligt pris-spann? Är Chrono24 bästa källan?

Tack på förhand!

Ja, det här var spännande. Jag kanske luras av bilderna men är trycket på tavlan snett och aningen ihoptryckt?

Tavlan är rak, det är nog bara bilderna.
Däremot så tycker jag likt dig att det känns aningen ihoptryckt i jämförelse med andra 2960/1 som postats här i gruppen.
Nått tokigt är det med tavlan. Ser konstigt ut. Är den verkligen inte sned? Tycker det ser ut så både på dina och säljarens bilder.
Samt index går inte så ”långt ut” som dom ska?

Jag får kika ännu närmare när jag kommer hem igen, men håller med om att bilderna ger det intrycket.
Har kommit hem och tagit en närmare titt på tavlan - jag är faktiskt benägen att hålla med.
Ser ut som att tavlan är sned med med några grader medsols.

Känns som att det är för många oklarheter i denna klocka. Den får gå i retur.

Tack till alla som engagerat sig. Jakten fortsätter…

Grattis till klockan! Som andra har sagt så ser tavlan lite sned ut, på bilderna. Texten swiss ser sned ut och trycket känns lite svagare än på t ex min. Men det kanske är en synvilla och boett och länk är mycket viktigare på en Santos.

Boetten ser väldigt skarp ut och jag gillar borstningen. Kanske är nyhyvlad och borstad? Det är läckert! Ganska ovanligt med lyckade poleringar/borstningar på dessa.

Apropå retur, vad kostade den? Jag skulle inte returnera om den inte var jättedyr.

45C19620-EA13-466B-889D-390EFD80FD35.png

Tillbaka
Topp