• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Nu får man i alla fall vara med i klubben 😊

IMG_20230406_124855-01.jpeg

Hej!

Har någon koll på Must de Cartier (1330)?Jag hittade en på loppis idag och undrar om någon kan hjälpa till med lite info! Den går inte (troligen batteritorsk) och jag har inte öppnat den ännu.

Går det att säga något om äkthet? Skick? År? Annat roligt att veta?

Jag är total novis på Cartier men tycker att finish m.m. känns lovande.

Tack på förhand!

50A7D0C4-FED3-4AE5-9ABF-ADC966247D65.jpeg
EB807E2B-0606-474E-BD9B-5E7A200C6C81.jpeg
13200E1E-CEBE-4538-AE1A-1EDCDD251241.jpeg

Senast ändrad:
Hej!

Har någon koll på Must de Cartier (1330)?Jag hittade en på loppis idag och undrar om någon kan hjälpa till med lite info! Den går inte (troligen batteritorsk) och jag har inte öppnat den ännu.

Går det att säga något om äkthet? Skick? År? Annat roligt att veta?

Jag är total novis på Cartier men tycker att finish m.m. känns lovande.

Tack på förhand!

50A7D0C4-FED3-4AE5-9ABF-ADC966247D65.jpeg
EB807E2B-0606-474E-BD9B-5E7A200C6C81.jpeg
13200E1E-CEBE-4538-AE1A-1EDCDD251241.jpeg
Är inte Cartierexpert så kan inte säga om den är äkta eller inte men ett par saker förvånar mig:

1) bakstycket brukar inte se ut sådär utan de är välvda med sex på "plattåer" som skruvarna går igenom.
2) guld-delarna på armbandet brukar väl vara just "av guld" och av den anledningen även guldfärjade även på insidan bandet - på den här är det ju stål (kanske förgyllt bara...).

Finns de som säkert kan avgöra äkthet bättre än jag men de två sakerna gör mig fundersam...

Är inte Cartierexpert så kan inte säga om den är äkta eller inte men ett par saker förvånar mig:

1) bakstycket brukar inte se ut sådär utan de är välvda med sex på "plattåer" som skruvarna går igenom.
2) guld-delarna på armbandet brukar väl vara just "av guld" och av den anledningen även guldfärjade även på insidan bandet - på den här är det ju stål (kanske förgyllt bara...).

Finns de som säkert kan avgöra äkthet bättre än jag men de två sakerna gör mig fundersam...
Tack för input! 😊

Här finns en länk till motsvarande klocka på C24 så kan du se de skillnader jag pekar på (det är även annan finish/utformning på länken och en mer utstickande cabochon) https://www.chrono24.com/cartier/cartier--1330-21---id26750301.htm

Som sagt, jag är inte rätt person att avgöra om din är falsk eller bara ett annat (äldre) utförande av samma klocka - kanske t.ex @Aurum eller annan mer inbiten Cartier-kunnare har några tankar?

Kanske dum fråga men - bör man vrida upp en Carree eller räcker det med att man ställer tiden och trycker in kronan igen så att den börjar gå?

Kanske dum fråga men - bör man vrida upp en Carree eller räcker det med att man ställer tiden och trycker in kronan igen så att den börjar gå?
Gammalt ETA automatverk i, så därför gillar jag ej att vrida upp den. Är klockan ej i behov av service så brukar den dessutom snabbt hoppa igång när man rör på armen.

Aha. Är det inte bra att vrida upp sådana? Själv brukar jag vrida några få varv. Är ju svårt att vrida många varv med den lilla kronan.
Vet inte alls hur stor skada det gör, men i teorin så är det ju ändå ett automatiskt, och nu dessutom ett enkelt gammalt dam ETA. Brukade precis som dig vrida upp manuellt några varv för att få fart, men tyckte att det kändes sådär, och fick sedan faktiskt rekommendation från min uris att ej vrida varje dag, där han hänvisade till ovanstående.

Vet inte alls hur stor skada det gör, men i teorin så är det ju ändå ett automatiskt, och nu dessutom ett enkelt gammalt dam ETA. Brukade precis som dig vrida upp manuellt några varv för att få fart, men tyckte att det kändes sådär, och fick sedan faktiskt rekommendation från min uris att ej vrida varje dag, där han hänvisade till ovanstående.
Fick också den rekommendationen på en gammal 60-tals automatare, men ofta tycker jag att man läser att man ska dra upp klockan rejält. T ex när det gäller Rolex.

Tillbaka
Topp