• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Tyckte glasslipningen förstörde en del dsv.

Några kassa mobilbilder

0467D604-5DC8-4B52-BF5B-A45DE01E9103.jpeg
C7F77833-9D65-48FF-9E9D-A5E8D9FE254F.jpeg
FE8A2819-4DAC-4994-8C44-BAC6BC449D14.jpeg
89F89E19-5031-483D-A5EF-57C64395DCBF.jpeg
E8945D13-8AE7-4B5C-8D89-09A66991F1C1.jpeg
Testade du den även på läder? Den där länken borde göra en större skillnad än vad de extra millimetrarna gör för den upplevda storleken på handleden. Vet vilken skillnad rislänk gör mot typ ett ostoppat tunt läder…

Alltid kul att jämföra med något gammalt.
7C3347A4-AB9F-4EDB-A5DA-9E0C2AC2CEDC.jpeg

Hjälp!
Jag skulle vilja korta den här länken med två bitar så att den passar min fru. Gissar att man då måste ta bort en icke skruvad länk eller tänker jag fel. Går det?

D253EA2E-3EDD-4B3B-AC6D-44F4860BBE1C.jpeg

Hjälp!
Jag skulle vilja korta den här länken med två bitar så att den passar min fru. Gissar att man då måste ta bort en icke skruvad länk eller tänker jag fel. Går det?

D253EA2E-3EDD-4B3B-AC6D-44F4860BBE1C.jpeg
Ser bara ut som att du kan ta bort en länkbit till. Du har även en mikrojustering i spännet du kan korta. Man flyttar skruven till inre läget i övre gångjärnet på bild.

Senast ändrad:
Testade du den även på läder? Den där länken borde göra en större skillnad än vad de extra millimetrarna gör för den upplevda storleken på handleden. Vet vilken skillnad rislänk gör mot typ ett ostoppat tunt läder…

Alltid kul att jämföra med något gammalt.
7C3347A4-AB9F-4EDB-A5DA-9E0C2AC2CEDC.jpeg
Vad tycker du en rislänk jämfört med tunt läder gör för skillnad?

Vad tycker du en rislänk jämfört med tunt läder gör för skillnad?
Tycker rislänk gör att klockan upplevs som större. (Är nog vid närmare eftertanke egentligen inte själva boetten som känns större, utan bara en känsla av att det är ”mer”, i brist på bättre formulering). Har väl att göra med tyngden och det visuella i att det är mer guld på armen. Detta trots att länkens konstruktion är väldigt fin och följsam rund handleden.

Tycker rislänk gör att klockan upplevs som större. (Är nog vid närmare eftertanke egentligen inte själva boetten som känns större, utan bara en känsla av att det är ”mer”, i brist på bättre formulering). Har väl att göra med tyngden och det visuella i att det är mer guld på armen. Detta trots att länkens konstruktion är väldigt fin och följsam rund handleden.
Håller med om att det brukar bli så. Är något när boettens material och färg förlängs i länken. I detta fall blir det lite mer av en smyckesarmbandskänsla. Störst skillnad blir det om länken har fasta stora ändlänkar.

Tror inte ens jag testat min Tortue utan länken, hade förmodligen känts mindre iaf.

För nya Normale kan jag tänka mig att den upplevs för kantig/klossig utan länken. Boetten är ju lite större och väldigt kraftig. Möter den då ett smäckert skinnband blir kontrasten för stor.

Tack 🙏 en länk plus micro justering kan räcka men är rädd för att det skulle behövas -1 länk ytterligare.
Den måste sitta väldigt stort på henne. Tyvärr vet jag inte om hålen i de fasta länkarna är lika stora som i de lösa, dvs om det bara är att såga av och koppla ihop. Har du lite spel i sidled i länken kanske du kan se hur breda stiften i de fasta bitarna är. Skulle gissa att det går.

Den måste sitta väldigt stort på henne. Tyvärr vet jag inte om hålen i de fasta länkarna är lika stora som i de lösa, dvs om det bara är att såga av och koppla ihop. Har du lite spel i sidled i länken kanske du kan se hur breda stiften i de fasta bitarna är. Skulle gissa att det går.
Tack ska undersöka, hon har ca 13,5cm handleder så det är alltid på gränsen med länkar 😊
Även denne är kortad maximalt.
273A7D8F-2172-4B4D-899D-0060DE50AAD6.jpeg

• Like
Reactions: Man
Tillbaka
Topp