• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Platinamåndag

08240FB7-0AA9-48F7-926D-1A1EE51EE886.jpeg

Straps på Cartiers hemsida? Vet att någon postade en länk, men hittar inte den, hittar inte heller på hemsidan.

Kan det ha varit @Gummo ? Eller vet någon vad OEM-straps med quick release till Santos Dumont kostar?

Senast ändrad:
Min lilla specialbeställning (struts nubuck) från Delugs kom fram idag - mycket nöjd!

Gick något snabbare än jag räknat med, knappt två månader... Velade en del innan jag la beställningen men det faktum att de nu i maj slutar leverera med Cartiers specialfäste till den här klockan fick mig att trycka på köp-knappen.

Edit: Var uppenbarligen så exalterad att jag inte tog mig tid att ställa vare sig tid eller datum innan jag la upp en bild här... 😬

img_0788-jpeg.2299807

Senast ändrad:
Har ni någon åsikt om detta exemplar? Ser ut att ha blivit lite polerade men ändå helt ok skick? Priset på Cartier Santos har verkligen dragit iväg

Har ni någon åsikt om detta exemplar? Ser ut att ha blivit lite polerade men ändå helt ok skick? Priset på Cartier Santos har verkligen dragit iväg

Tycker den ser rätt bra ut. Skruvskallarna ser rätt orörda ut. Galbée XL är ju inte den vanligaste också svårt att veta vad de säljs för irl. Men säkert 55-70 beroende på tillbehör skick etc.

Skruvskallarna på länken är nedborstade vad jag kan se. Endast blanka på toppen i mitten. Mao, stå över denna.

Äntligen gummi! Finns för både large och medium nu är bara frågan vilken färg?
82BC6808-20D5-4258-AED3-FCAEE28E01EE.png
Säljs bara i två veckor dock så man får inte vila på hanen allt för länge

Edit: kan också vara bra att nämna att det tillkommer 1000kr i taxes & duty men att man ändå ska förvänta sig 25% moms när det kommer fram. Så 275USD blir typ 4.8k

edit: Delugs säger att de tar hand om tull och avgifter så teoretiskt sett blir det bara de 90USD extra, dvs 370USD tot

Senast ändrad:
Lite tragiskt... är kluven - å ena sidan är lösningen patenterad av Cartier och som sådan skall patentet respekteras, å andra sidan kan ju ett stort utbud av tillbehör (band) öka intresset för klockan i sig...

Landar i att Cartier är för snäva och kortsiktiga i sin tanke och att de borde tillåta högkvalitetsleverantörer erbjuda band (kanske mot mindre (läs: "symbolisk") licens-avgift).

Lite tragiskt... är kluven - å ena sidan är lösningen patenterad av Cartier och som sådan skall patentet respekteras, å andra sidan kan ju ett stort utbud av tillbehör (band) öka intresset för klockan i sig...

Landar i att Cartier är för snäva och kortsiktiga i sin tanke och att de borde tillåta högkvalitetsleverantörer erbjuda band (kanske mot mindre (läs: "symbolisk") licens-avgift).
Tycker helt klart Cartier skjuter sig i foten i det här fallet. Jag hade (kanske) kunna köpa att de inte ville se konkurrens på exakta varianter de själva säljer men ett gummiband är ju dessutom en produkt de själva inte tillhandahåller.

Oavsett får man snabba sig (och öppna plånkan) om man ska ha ett band

Tycker helt klart Cartier skjuter sig i foten i det här fallet. Jag hade (kanske) kunna köpa att de inte ville se konkurrens på exakta varianter de själva säljer men ett gummiband är ju dessutom en produkt de själva inte tillhandahåller.

Oavsett får man snabba sig (och öppna plånkan) om man ska ha ett band
Två olika saker. Gummibanden kommer att fortsätta att säljas. Det är endast läderbanden med den Cartier specifika fästningen som kommer att sluta säljas.
För gummi band är det pre-order som stängs den 14/5

Två olika saker. Gummibanden kommer att fortsätta att säljas. Det är endast läderbanden med den Cartier specifika fästningen som kommer att sluta säljas.
För gummi band är det pre-order som stängs den 14/5
Så tolkar inte jag det. Eftersom patentet gäller fästet så låter det konstigt att de skulle kunna fortsätta sälja. Dessutom detta:

Pre-order Timeline
Delivery of the pre-order Rubber CTS straps, as well as all custom straps intended for the Santos de Cartier, is expected to begin in July 2023. Do take note that while the delivery may take some time, this is a one-off production run and we will stop taking new orders by 14 May 2023, so put your name down while you can!

Och

All orders intended for the Cartier Santos de Cartier will cease after 14 May 2023, and we will no longer take any more orders.
However, the Rubberised Leather (Togo) will continue to be available for regular strap custom orders.

Edit: kan också vara bra att nämna att det tillkommer 1000kr i taxes & duty men att man ändå ska förvänta sig 25% moms när det kommer fram. Så 275USD blir typ 4.8k

edit: Delugs säger att de tar hand om tull och avgifter så teoretiskt sett blir det bara de 90USD extra, dvs 370USD tot
Såg det nu nästan 5k för ett aftermarket band är nog tyvärr mer än vad jag är beredd att betala. Blir att fundera.

Edit: okej fortfarande ganska rejält med 370 usd men betydligt närmare det priset jag räknade med först

Jo absolut, men på något sjukt sätt hade jag hellre betalat det och fått ett ”cartier” bando_O men för ca 3,8 lutar det ändå åt köp varit sugen på ett gummi sen jag fick klockan

Samma. Jag äger inte ens någon Santos nu men funderar på att köpa en bara för att det kommit gummi. Eller köpa gummi nu och en blå medium när den kommer.

Tänk om jag hade haft denna kvar. Hade varit tokigt bra på gummi.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp