• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Perforeringen på Solarbeat syns inte med blotta ögat, krävs rejäl närbild och starkt ljus för att man överhuvudtaget ska se tendensen. Du kan nog utgå från att tavlorna i princip är lika. Jag märkte dock på min Solarbeat att den laddade sämre med artificiellt ljus jämfört med solljus, inte så praktiskt på vinterhalvåret.
Jag fattar, dom har aldrig haft solarbeaten i butik när jag kikat in så kul att få höra från någon som äger en.

Då kanske det mest hänger på att bandet på vanliga är trevligare i mina ögon även om jag säkert hade införskaffat något AM, typ molequin.

Gillar idéen om tank som OWG-klocka men den har av förklarliga skäl roterats med dykare och annat mög.
Men nu blir det minsann, hela mars med mini tanken!
IMG_4317.jpeg

OWG mars - några andra i tråden som hakar på?

Jag körde tank under förra årets OWGM. Det gick fint och en tank passar ju till allt utom bad och det är sällan aktuellt i mars. :)

Edit. en bild är ju alltid trevligt.
20240226_123248.jpg

Senast ändrad:
Jag fattar, dom har aldrig haft solarbeaten i butik när jag kikat in så kul att få höra från någon som äger en.

Då kanske det mest hänger på att bandet på vanliga är trevligare i mina ögon även om jag säkert hade införskaffat något AM, typ molequin.
instämmer med dig gällande bandet, tycker också att bandet på vanliga är trevligare.

Håller med där. Jag var dock nöjd med äppelskruttsbandet. Tyckte också den lilla detaljen med sömmarna nära kanten tillförde en del men med AM band kan få till det ännu bättre.

Förlåt om frågan ställts tidigare men hur gör era tankar kring Galbee vs Carree?

Lite olika design, olika urverk och komplikationerna skiljer sig åt, men hur ska man tänka som köpare?

Jag föredrar rent generellt mekaniska klockor men är inte omöjlig om det känns rätt i övrigt, i synnerhet eftersom det säkert ändå är svårt att få service på en Cartier där jag bor.

Förlåt om frågan ställts tidigare men hur gör era tankar kring Galbee vs Carree?

Lite olika design, olika urverk och komplikationerna skiljer sig åt, men hur ska man tänka som köpare?

Jag föredrar rent generellt mekaniska klockor men är inte omöjlig om det känns rätt i övrigt, i synnerhet eftersom det säkert ändå är svårt att få service på en Cartier där jag bor.
Service på en carree/galbee bör inte vara så svårt då dom använde ETA-verk.

Carrée är fränare men svårt att hitta i bra skick (är beroende av inte vara för polerad för att hålla looken), galbée inte lika beroende då den är mer rundad i formen. Jag gillar båda, men hade carrée funnits i 32mm så hade den dödat mitt klockintresse :D

Jag hade utan tvekan prioriterat att betala premium och se till att få en helt opolerad Carrée. Givetvis blir det dyrare än en Galbée eller en Carrée i ”Chrono24-opolerat skick”, men samtidigt så otroligt mycket mer klocka för pengarna.

En tvåton ref 2961 med intakt standardtavla i emalj med romerska index, tidig generation på länken, helt opolerad med original finish med tydliga borstade såväl som polerade ytor, samt rentav oxiderat guld (finns det något sexigare?) är en riktigt grym klocka.

Gillade Panthere mer än min röda Carree faktiskt.

Tyvärr har den ju datum som ändå stör något. Har tickade sekundvisare på rätt mycket men på just Cartier stör det mig lite faktiskt.
Jag köpt min eftersom jag tyckte Carree blivit för dyrt och ville ge Bvlgari Diagono en chans. Tanken har aldrig slagit mig att byta Panthere mkt Carree så förstår dig. Stör mig faktiskt inte särskilt mycket på sekundvisaren, varken på Cartier eller annat batteridrivet men håller med om att den blir bättre utan.

Tillbaka
Topp