• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Jeg vurderer kjøp av en Santos Medium.
Har ikke prøvd den på over en lengre periode, men lenken er jo utformet med små mellomrom mellom leddene. Er det noen som har opplevd lenken som en "hair puller"? Erfaringer? Noe å bekymre seg for?

Cartier+Santos+De+Cartier+Medium+Midsize+WSSA0010+-+2019+Watch+Vault+11.jpg

(lånt bilde fra www)

Asläckert! Har övervägt mesh på nån av mina.
Tack!
Det är värt att testa 👍🏽
man måste våga vara annorlunda 😁
Detta är meshbandet som är på bilden:

Fick med bandstiftsverktyg och 5 spring bars också.

Tack!
Det är värt att testa 👍🏽
man måste våga vara annorlunda 😁
Detta är meshbandet som är på bilden:

Fick med bandstiftsverktyg och 5 spring bars också.
Tack för tipset! Det enda som kan vara fräsigare (och reta gallfeber på många i den här tråden) är ju flexlänk!

1617867160398.png
1617867229223.png

Hej, av ren nyfikenhet! Hur pass mycket går det att rusta upp en klocka, jag är väldigt oerfaren men vill gärna lära mig.
Går det att polera bort nagg från stålet?
Tack på förhand!

Senast ändrad:
1617867160398.png
1617867229223.png

Hej, av ren nyfikenhet! Hur pass mycket går det att rusta upp en klocka, jag är väldigt oerfaren men vill gärna lära mig.
Går det att polera bort nugg från stålet?
Tack på förhand!
Med nugg menar du smuts? Tandborste med lite lite såpa kan få bort smutsen, samt även ultraljudstvätt av delarna (görs isärplockad givetvis). Behöver inte polera något

Ja jag skrev fel, menar nagg. Men även om det blivit märken på stålet, kanske att ytan lossnat som det ser ut som på bilden :)
Klockan ser fin ut formmässigt, även fast det är svårt att bedöma av de små bilderna. Om det är din egna klocka hade jag först och främst rekommenderat att bara få bort smutsen med lite tvätt. Polering (med maskin ex) av boett har tendens till att förstöra formspråket, vilket är lite av halva grejen hos Santos

Klockan ser fin ut formmässigt, även fast det är svårt att bedöma av de små bilderna. Om det är din egna klocka hade jag först och främst rekommenderat att bara få bort smutsen med lite tvätt. Polering (med maskin ex) av boett har tendens till att förstöra formspråket, vilket är lite av halva grejen hos Santos
Tack så mycket, ska kika på att införskaffa in ultraljudstvätt. Klockan är dessvärre inte min, men ansåg att den var ett bra exempel. Vore kul att lära sig rusta upp sina klockor lite mer själv. :)

Tack så mycket, ska kika på att införskaffa in ultraljudstvätt. Klockan är dessvärre inte min, men ansåg att den var ett bra exempel. Vore kul att lära sig rusta upp sina klockor lite mer själv. :)
Ultraljudstvätt är säkert trevligt att själv äga men lägg bara inte själva klockan (oavsett vilken det är) i tvätten då det förmodligen skulle förstöra verket med alla vibrationer samt eventuell bristande vattentäthet hos klockan.

Ja jag skrev fel, menar nagg. Men även om det blivit märken på stålet, kanske att ytan lossnat som det ser ut som på bilden :)
För mig är nagg när något är upprivet/hackat. Är det det du menar, att stålet är uppnaggat och behöver slipas? För på bilderna tycker jag bara att det ser ut som smuts.

För mig är nagg när något är upprivet/hackat. Är det det du menar, att stålet är uppnaggat och behöver slipas? För på bilderna tycker jag bara att det ser ut som smuts.
Ja exakt, enligt beskrivning på klockan så är det nagg och repor. Men brukar det gå att slipas bort? och vad brukar sådant att kosta om en inte lyckas lära sig konsten själv.? :)

Ja exakt, enligt beskrivning på klockan så är det nagg och repor. Men brukar det gå att slipas bort? och vad brukar sådant att kosta om en inte lyckas lära sig konsten själv.? :)
Det går ju aldrig att slipa bort något som inte finns. Enda sätter är att fylla i repor/hack där det fattas material eller slipa bort allt material runt repan/hacket.

Om det är aktuellt ex som är intressant, så var uppmärksam att det verkar vara den mindre damvarianten (gissar jag).
Jag ska inte köpa klockan, utan mer intresserad från ett kunskapsmässigt perspektiv. Dock anser jag att damvarianten på Santos klär mig bättre då jag gillar mindre Cartier-klockor. För den som vill köpa den ligger den ute på Kaplans :)

Om den fanns lär den ha sett ut som de senare, dvs långt ifrån de armbandsur vi känner igen idag. Mao tyder allt på att det var Cartier som var först med det vi kallar armbandur idag, de tidigare var något annat. Skulle säga att det är Cartier och Rolex som ska få cred för det moderna armbandsuret. Iofs helt ok att du tycker olika, men det är klar skillnad mellan de två och Cartier skapade något nytt. Det fantastiska är ju att designen från tidigt 1900-tal står sig så väl idag, imponerande.

Om den fanns lär den ha sett ut som de senare, dvs långt ifrån de armbandsur vi känner igen idag. Mao tyder allt på att det var Cartier som var först med det vi kallar armbandur idag, de tidigare var något annat. Skulle säga att det är Cartier och Rolex som ska få cred för det moderna armbandsuret. Iofs helt ok att du tycker olika, men det är klar skillnad mellan de två och Cartier skapade något nytt. Det fantastiska är ju att designen från tidigt 1900-tal står sig så väl idag, imponerande.
Exakt, sätter man remmar på en sopkorg blir det inte en ryggsäck. Det är en sopkorg man kan bära på ryggen.
Nu är inte sopkorg något jag vill jämföra Breguet med men det är en för att ni ska få en mental visualisering av mitt tankesätt. Fridens liljor

Tillbaka
Topp