• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Följer temat.
54BBB275-D873-4BC6-8F51-873D256C0C55.jpeg

Reptåligare än SS, men jag skulle inte kalla det reptåligt, speciellt inte om det är polerat.

Den här diskussionen har ju förekommit tidigare på forumet men kan själv inte minnas någon definitiv slutsats.

Är det där fakta?

Fakta är ju att stål går att göra betydligt hårdare (därmed troligen reptåligare?) än platina.

Men variationer finns ju mellan legeringar och härdningar så klart.

Min personliga gissning skulle vara att stål, i de flesta former, är reptåligare än platina.

Hur reptåligt är platina?
Reptåligare än SS, men jag skulle inte kalla det reptåligt, speciellt inte om det är polerat.
Den här diskussionen har ju förekommit tidigare på forumet men kan själv inte minnas någon definitiv slutsats.

Är det där fakta?

Fakta är ju att stål går att göra betydligt hårdare (därmed troligen reptåligare?) än platina.

Men variationer finns ju mellan legeringar och härdningar så klart.

Min personliga gissning skulle vara att stål, i de flesta former, är reptåligare än platina.
Platina är mjukare än stål, så bör vara mindre reptåligt väl? Hårdare än guld dock.

Platina är mjukare än stål, så bör vara mindre reptåligt väl? Hårdare än guld dock.
Förvisso, fast det beror ju på legeringen egentligen som du säger.
Det är sällan man ser ren platina och SS316 är ju en legering.
Ofta så är det rutenium i legeringen med PT, men det finns ju även andra legeringar. Var dessa legeringar ligger på Mohs-skala vet jag inte.
Ser man på guld så är det sällan man kör över 18k och då är det 25% annan legeringsmetall. Hublot har väl deras Magic Gold som är ”scratch resistant”.

Rena metaller är relativt enkla att ta reda på repbenägenheten. För egen del så tycker jag att SS316 repas fortare än PT, men det är ju bara en känsla och ingen direkt fakta.

PT/iridium legering är nog väldigt hårt, men då står det knappast PT950 på stämpeln.

Senast ändrad:
Förvisso, fast det beror ju på legeringen egentligen som du säger.
Det är sällan man ser ren platina och SS316 är ju en legering.
Ofta så är det rutenium i legeringen med PT, men det finns ju även andra legeringar. Var dessa legeringar ligger på Mohs-skala vet jag inte.
Ser man på guld så är det sällan man kör över 18k och då är det 25% annan legeringsmetall. Hublot har väl deras Magic Gold som är ”scratch resistant”.

Rena metaller är relativt enkla att ta reda på repbenägenheten. För egen del så tycker jag att SS316 repas fortare än PT, men det är ju bara en känsla och ingen direkt fakta.

PT/iridium legering är nog väldigt hårt, men då står det knappast PT950 på stämpeln.
PT950 är ju så gott som rent, så frågan är hur pass mycket övrig metall i legeringen påverkar.

Stål är ju dubbelt så hårt så har svårt att se att platina skulle vara reptåligare.
Med "stål" menar du SS316?
Med platina så menar du enbart grundämnet?

Jag säger inte att du har fel, men "stål" är en legering och beroende på vilken legering det är så har stålet olika egenskaper.
Mest sannolikt är det dock att "stål" är hårdare.
Nu har jag aldrig haft en klocka i PT, men i övrigt så tycker jag att rostfritt får mer "spindelväv" än PT. Kanske för att PT får djupare "scars" och på något sätt så känns det mer repigt med SS... om än fina repor.
Jag vet faktiskt inte. Grejerna "åldras" helt olika.
Jag kör med ring i PT och klocka i SS316. Klockan har en massa "dents" och "spindelväv".
Användningsområdet, vikt och utsatthet är ju helt olik, så svårt att jämföra.

Som sagt så blir det skevt att jämföra grundämne med legering.
Man kan ju faktiskt köra platina/iridium med hög iridiumhalt och få en hård metall. Men då iridiumpriset är (gissningsvis) mycket högre än PT-priset så...

Kul diskussion kring reptålighet. Det jag kan säga att platinan är inte speciellt reptåligt. Den enda egenskapet som Pt har som är av betydelse för mig är den härliga tyngden och renheten (går ju hand i hand) som metallen har. Annars är det marknadsföring bara :) Jo, gillar också den så kallade platinum patina, men det är förmodligen samma med guld.

Senast ändrad:
Kul diskussion kring reptålighet. Det jag kan säga att platinan är inte speciellt reptåligt. Den enda egenskapet som Pt har som är av betydelse för mig är den härliga tyngden och renheten (går ju hand i hand) som metallen har. Annars är det marknadsföring bara :) Jo, gillar också den så kallade platinum patina, men det är förmodligen samma med guld.
Jag gissar att det är PT950. Det verkar vara det för det mesta. Sedan så finns det ju en hel del massa olika PT950 beroende på vilka egenskaper man önskar och vilket bruksområde det är tänkt till.

Jag gissar att det är PT950. Det verkar vara det för det mesta. Sedan så finns det ju en hel del massa olika PT950 beroende på vilka egenskaper man önskar och vilket bruksområde det är tänkt till.

Kan man verkligen påverka legeringens egenskaper avsevärt med 5% av en annan metall? Tror att tanken är att hålla det så ädelt som möjligt samt behålla färgen.

Vet inte om det egentligen tillför något, men här är en makrobild på min vigselring. Den har burits så pass mycket att ytterkantens dekorelement (små, små kulor) slitits ned helt, men de plana ytorna ser mest bara ”matta” ut, inga tydliga repor liksom.
039C8B62-A53F-4773-84B3-6A5EF013D7CB.jpeg

Kan man verkligen påverka legeringens egenskaper avsevärt med 5% av en annan metall? Tror att tanken är att hålla det så ädelt som möjligt samt behålla färgen.
Det beror ju på vad du menar med avsevärt. Man skulle ju t.ex kunna minska krominnehållet i SS316 med 5% och helt plötsligt få en mycket mjukare metall.

Man kan även påverka metallers egenskaper med enbart värme och kyla.

Hur det är med ”ädelheten” så är det väl oxidation man syftar på. Ser man till priset så finns det långt mycket dyrare metaller.
De flesta smycken verkar vara av PT950 och 5% någonting annat.

Platina väljer man nog för tyngden och sättet den slits på och att patinering består av repor och inte oxid.

Senast ändrad:
Enbart de första CPCP saknar rosen annars sitter den på alla modeller vad jag vet - mer info bland annat här:

Helt missat det. Finns det några med rosen på forumet? Kan inte minnas att jag sett det.

Med "stål" menar du SS316?
Med platina så menar du enbart grundämnet?

Jag säger inte att du har fel, men "stål" är en legering och beroende på vilken legering det är så har stålet olika egenskaper.
Mest sannolikt är det dock att "stål" är hårdare.
Nu har jag aldrig haft en klocka i PT, men i övrigt så tycker jag att rostfritt får mer "spindelväv" än PT. Kanske för att PT får djupare "scars" och på något sätt så känns det mer repigt med SS... om än fina repor.
Jag vet faktiskt inte. Grejerna "åldras" helt olika.
Jag kör med ring i PT och klocka i SS316. Klockan har en massa "dents" och "spindelväv".
Användningsområdet, vikt och utsatthet är ju helt olik, så svårt att jämföra.

Som sagt så blir det skevt att jämföra grundämne med legering.
Man kan ju faktiskt köra platina/iridium med hög iridiumhalt och få en hård metall. Men då iridiumpriset är (gissningsvis) mycket högre än PT-priset så...
Menar SS316 och PT950 oavsett blandning. Dock var det mycket hårdare med 5% koppar än vad jag trodde.

Menar SS316 och PT950 oavsett blandning. Dock var det mycket hårdare med 5% koppar än vad jag trodde.
Olika legeringar kan få väldigt olika egenskaper. Ser man på helt vanliga produkter så ger även en vanlig bondhärdning en helt annan egenskap än ohärdat. Cryohärdning finns dessutom.
Vissa grejer går att fräsa men inte gjuta och tvärt om. Man måste nog helt enkelt veta vilka egenskaper legeringen bör ha och det gäller nog både för tillverkning och ändamål.

googlar lite snabbt på PT950 alloys

A41D3D35-E214-4D3F-BFC3-91A690CD959B.jpeg

Olika legeringar kan få väldigt olika egenskaper. Ser man på helt vanliga produkter så ger även en vanlig bondhärdning en helt annan egenskap än ohärdat. Cryohärdning finns dessutom.
Vissa grejer går att fräsa men inte gjuta och tvärt om. Man måste nog helt enkelt veta vilka egenskaper legeringen bör ha och det gäller nog både för tillverkning och ändamål.

googlar lite snabbt på PT950 alloys

A41D3D35-E214-4D3F-BFC3-91A690CD959B.jpeg

Nu blir jag plötsligt sugen på att veta vilka andra metaller Cartier använde i sina platinaklockor. Men det är större chans att hitta en till A Guichets till ett rimligt pris än att ta reda på detta.

Tillbaka
Topp