Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har exakt samma upplevelse. I butiken kändes den större självklar, men på bilderna - not so much. Men det är ju känslan och inte wristshotsen som ska vara bra.Jag har minimala handleder på 15,5cm och planerar att köpa en Large. Kollar jag på wristshots från stunder då jag testat klockan kan jag säga att den garanterat ser större ut jämfört med irl. Smal var alldeles för litet på mig. Largen är som tur relativt liten i lug-to-lug-bredd, jämfört med JLC Reverso som jag funderade på tidigare. Problemet med Reverso var att bandhornen alltid stack ut, oavsett modell. Eller ja, den absolut mina storleken satt ok, men var alldeles för petit. Även den modellen hade dock större lug-to-lug jämfört med Tank Must Large.
Välkommen ner i Cartierträsket...fan vad bra den är alltså. efter en tank must och denna är det dags att börja kika på en tank LC i guld och en pasha. blivit skadad av denna tråd tror jag
![]()
Jag sitter tyvärr bara på en Paris Dumont :/Jaeger! Reverso Classique, framförallt i stål är väl fortfarande inte allt för dyrt.
Edit. Vad sitter du på för Cartier idag @nöt? Du är väl en gammal räv här i tråden, imponerande om du inte varit på avtryckaren trots alla bilder som postas.
Chopard säger du, intressant. Inte kikat mycket alls.Mmm... Piaget, Chopard ligger väl närmast till hands kanske. Beror på vad man är ute efter..
Bra tips. Alpine eagle är cool men tyvärr inte finast dekorerade verket. Men det har många andra. Kolla in L.U.C modellerna med mikro rotor. Riktigt fina.Chopard säger du, intressant. Inte kikat mycket alls.
Sluta flamsa, köp en Cartier.Chopard säger du, intressant. Inte kikat mycket alls.
Jag sitter tyvärr bara på en Paris Dumont :/
Sluta hoarda och sälj.Sluta flamsa, köp en Cartier.
Jag förstår att den suttit på i två veckor. Pasha är himla trevlig.Älskar den men två veckor i sträck är i överkant.
/B
Jag tycker själv att min large ser för stor ut på bild men sitter perfekt irl. Du är ju inne på samma spår själv, men välj efter hur den känns på riktigt och inte hur den ser ut på bildJag har minimala handleder på 15,5cm och planerar att köpa en Large. Kollar jag på wristshots från stunder då jag testat klockan kan jag säga att den garanterat ser större ut jämfört med irl. Smal var alldeles för litet på mig. Largen är som tur relativt liten i lug-to-lug-bredd, jämfört med JLC Reverso som jag funderade på tidigare. Problemet med Reverso var att bandhornen alltid stack ut, oavsett modell. Eller ja, den absolut mina storleken satt ok, men var alldeles för petit. Även den modellen hade dock större lug-to-lug jämfört med Tank Must Large.
Säger som ovan. Bara och bara! Den är ju dock djävulskt bra. I värsta fall lär det ju gå att avyttra den för att kunna finansiera Carrée såväl som Tank LC tänker jag.Jag sitter tyvärr bara på en Paris Dumont :/
Jag tror att det är så enkelt som att Cartier ändrade storlek på index med åren. Jag hade stora index på min sena Galbee, som var från 2008, medan t ex @das_heuer har mindre på sin tidiga Galbee och även texten Cartier i ett annat index.Försöker lära mig.. Säljaren menar på att krona, urverk samt tavla är utbytt på sin galbee, vilket är fine. Just tavlan ställer jag mig dock fundersam till. Den gamla tavlan har nämligen "cartier" texten kl 10, medan texten är kl 7 på det nya tavlan. Den nya tavlan har även större storlek på index jämfört med gamla. Vad kan ha hänt här? Någon som har koll? Kommer ej köpa denna, men som jag nämnde, försöker lära mig inför ett framtida köp. Google var inte min vän i denna fråga.
![]()
Min Galbee från -92, i original. När jag undersökte saken för några år sen landade jag i samma slutsats. Det verkar som att större index kom kring sent 90-tal. Min har också mikrotexten vid index 10 och det verkar vara till dessa tavlor i material som patineras över tid (inte emalj osv). Mest har jag sett detta på tavlorna med blånade index när jag sökte efter en Santos. Annars är ju regeln att mikrotext på X gäller för small modeller och på VII för medium/large, eller större.Jag tror att det är så enkelt som att Cartier ändrade storlek på index med åren. Jag hade stora index på min sena Galbee, som var från 2008, medan t ex @das_heuer har mindre på sin tidiga Galbee och även texten Cartier i ett annat index.
Min f d Galbee
![]()
Jag var helt inne på small när jag köpte min. Ändrade mig när jag provade den. Small kändes bara fel där och då så det blev large istället. Sitter perfekt på handleden och helt rätt för mig. Ser dock stor ut på bilder och även på denna bild men det som avgör är ju din känsla hur den upplevs på handledenHur ser det ut i tråden med santos dumont i L? Vore intressant att se lite wristshots och höra hur den upplevs på handleden.. Jag tycker den ser på gränsen till för stor ut men har inte testat den personligen än!
ha en fin söndag KS!
Jag tror att det är så enkelt som att Cartier ändrade storlek på index med åren. Jag hade stora index på min sena Galbee, som var från 2008, medan t ex @das_heuer har mindre på sin tidiga Galbee och även texten Cartier i ett annat index.
Min f d Galbee
![]()
Min Galbee från -92, i original. När jag undersökte saken för några år sen landade jag i samma slutsats. Det verkar som att större index kom kring sent 90-tal. Min har också mikrotexten vid index 10 och det verkar vara till dessa tavlor i material som patineras över tid (inte emalj osv). Mest har jag sett detta på tavlorna med blånade index när jag sökte efter en Santos. Annars är ju regeln att mikrotext på X gäller för small modeller och på VII för medium/large, eller större.![]()
Wow, fullt överkomligt! Tack!Cartier tar 2790kr för ny tavla (swiss) på Tank LC, så kan tänka mig att det är något liknande för Galbée/Carrée standardtavla.
Har en small på 15.5cm omkrets.Hur ser det ut i tråden med santos dumont i L? Vore intressant att se lite wristshots och höra hur den upplevs på handleden.. Jag tycker den ser på gränsen till för stor ut men har inte testat den personligen än!
ha en fin söndag KS!
Jag var helt inne på small när jag köpte min. Ändrade mig när jag provade den. Small kändes bara fel där och då så det blev large istället. Sitter perfekt på handleden och helt rätt för mig. Ser dock stor ut på bilder och även på denna bild men det som avgör är ju din känsla hur den upplevs på handleden
![]()
Stort tack för bra svar från er! Det verkar uppenbarligen som att den uppleva mindre än vad jag trodde vilket är positivt. Tack för finfina bilder och bra jämförelsebilder. Det får bli ett test nästa gång jag är i storstanHar en small på 15.5cm omkrets.
Första bilden visar hur small sitter och den andra med en large. Det är en smakfråga men upplever att large hade fungerat om jag velat bära den mer "modernt". Men var ute efter den mer klassiska proportionen. Den lite större modellen kanske hade fungerat bättre på en sportstål/dykare.
När jag ställde frågan tidigare i tråden för någon månad sedan fick jag jämförelsen att large bärs som en 36 OP vilket inte var lånsökt. Oavsett så är den grymt skön.
@Olpes lade upp ngn bild tidigare på sin large.
https://klocksnack.se/threads/cartiertråden.15432/post-4187957
Värt att tänka på när man tar bilder är att alla klockor kommer se stora ut om man fotar direkt ovanför handleden. Bästa resultatet imo blir ett par cm. ifrån på bild 1. Bild 2 på rosé är från testet av Large på Nymans.
![]()
![]()
Drar till med lite extra wristshots för att ge lite känsla
![]()
![]()
![]()
Cartier Santos Galbee om kvarts (29mm) annars Galbee XL (mekanisk) men närmare i storlek (32mm)Hej Cartiertråden! Liten fråga här. Vad är det närmsta man kommer en modern Santos medium i storlek och känsla om man är ute efter quartz?
Tack! Hoppas att den kan vara till nyttaInformativt och bra. Borde kunna läggas in i förstainlägget i tråden/sättas som sticky tänker jag.
Minuspoäng dock att vara Mr Carrée här på forumet men samtidigt varken äga 2960 eller 2961 @aleks![]()