Aha. Något mindre (smalare) än den klassiska Carree och Galbee alltså.Har nu fått reda på att nya cartier santos mäter in på 27 x 34,5 mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aha. Något mindre (smalare) än den klassiska Carree och Galbee alltså.Har nu fått reda på att nya cartier santos mäter in på 27 x 34,5 mm.
Mmm, ett damur.Aha. Något mindre (smalare) än den klassiska Carree och Galbee alltså.
Aha. Något mindre (smalare) än den klassiska Carree och Galbee alltså.
Den är på pappret bara marginellt större än dammodellen på äldre Santos (24 x 35) men kanske gör boetten att den bärs större? Men lär se ut som en dammodell ändå… måtten är ju minsta laget. Synd.Mmm, ett damur.
Samma storlek som klassiska Santos Dumont?Aha. Något mindre (smalare) än den klassiska Carree och Galbee alltså.
Grym post! Tack för update.Lite nyheter från Cartier som inte fått så mycket uppmärksamhet.
Nya Santos i storlek small i stål, tvåton och guld.
Stål kommer kosta cirka €5550 och har referensnummer WSSA0082.
![]()
![]()
![]()
Tank LC Platinum samt och gult guld med guld tavla med någon sorts sunburst effekt.
Platinumvarianten har referensnummer WGTA0303 och kostar cirka €20700.
Guldvarianten har referensnummer WGTA0211 och priset ligger på cirka £14800.
![]()
![]()
Tre nya varianter av Santos Dumont i XL.
![]()
![]()
![]()
Santos Dumont med svart lack kommer som skelleterad.
![]()
Kommer också en limiterad version av Santos Dumont i storlek Large för den franska marknaden med aventurine-tavla. Pris cirka €22800 och referensnummer WGSA0099.
![]()
Santos dumont kommer skelleterad i gult guld.
![]()
Och det kommer en skelleterad version av Tank Francaise.
![]()
De där gillar jag. Även om det är trist att de inte bara släpper en manuell LC i yg/pt med vanlig vit/silvertavla. Då skulle väl ingen köpa alla specialvarianter iofs.Här är lite bättre bilder på båda varianterna av Tank LC.
![]()
Lite synd att lilla Santos är batteridriven, men gissar att de inte får in sina nuvarande mekaniska urverk i den boettenLite nyheter från Cartier som inte fått så mycket uppmärksamhet.
Nya Santos i storlek small i stål, tvåton och guld.
Stål kommer kosta cirka €5550 och har referensnummer WSSA0082.
![]()
![]()
![]()
Tank LC Platinum samt och gult guld med guld tavla med någon sorts sunburst effekt.
Platinumvarianten har referensnummer WGTA0303 och kostar cirka €20700.
Guldvarianten har referensnummer WGTA0211 och priset ligger på cirka £14800.
![]()
![]()
Tre nya varianter av Santos Dumont i XL.
![]()
![]()
![]()
Santos Dumont med svart lack kommer som skelleterad.
![]()
Kommer också en limiterad version av Santos Dumont i storlek Large för den franska marknaden med aventurine-tavla. Pris cirka €22800 och referensnummer WGSA0099.
![]()
Santos dumont kommer skelleterad i gult guld.
![]()
Och det kommer en skelleterad version av Tank Francaise.
![]()
Som den platta ja, den tjocka är bara 25 mm. Dock andra proportioner med större tavla, längre bandhorn osv.Samma storlek som klassiska Santos Dumont?
Ja verkar vara någon sällsynt Tonneau damvariant. Skulle kontakta Cartier för att få mer info. Kanske någon handlare som säljer lite mer sällsynta Cartier som typ Amsterdam Vintage Watches för potentiell värdering. Eller typ @aleks @Aurum som kan det mestaHelt ny här på klocksnack och försöker mig direkt på att (förhoppningsvis) få lite hjälp här. Jag har en Cartier-klocka som jag ärvt av min mormor, men ingen verkar riktigt ha koll på vad det är får någon eller hur värdefull den är. Eller inte är?
Den är inköpt i Zürich 1997. Jag själv tog över den 2018. Tog den då till Kaplans där jag efter otrevligt bemötande fick veta att den "med största sannolikhet var en oäkta Cartier och om jag tog den vidare någon annanstans skulle de beslagta den". Trots det tog jag den till Nymans ur (vågade inte gå med den till Cartier direkt) där tongångarna var helt andra. Man konstaterade att de var äkta och "en mycket fin klocka" men kunde omöjligen sätta något värde på den. Tog då mig den till Cartier-butiken i Stockholm där butikschefen kollade upp den och skrev ner "Toneau 1910 YG" och "CR WA501751" på en lapp som jag har kvar än idag. När jag googlar det kommer inte samma klocka som jag har upp. Min urtavla är i guld, den jag får upp har en vit urtavla. Dessutom så har den en rad med diamante och inte två.
Inte heller där kunde de hjälpa mig med om min klocka stigit i värde eller inte, då butikschefen inte hade någon insyn i hur eftermarknaden för den typen av klockor såg ut.
Så nu i år, sju år senare, när jag skulle serva min Rolex var jag tillbaka på Nymans ur och visade upp min Cartier-klocka där igen. Han som jobbade där då rekommenderade mig att absolut inte sälja den då just den typen av klockor enligt honom var väldigt populära/ovanliga och skulle säkert öka i värde över tid. Mer än så kunde han inte säga.
Vad jag är mest intresserad av att veta är om detta är en värdefull klocka eller om den är så pass ovanlig att det inte finns något större värde i den? Någon som känner igen den och kan hjälpa mig?
Verkar som du har koll på proveniensen och den verkar ok. Tror din kamera förstör bilden på tavlan. Modellen dyker iaf upp online. Värdemässigt tror jag inte det är en kioskvältare. Vilken tavla det är spelar mindre roll för värdet. Hur många diamanter spelar nog inte heller så stor roll idag. Såg bara något snabbt om eur 3-4’, känns inte orimligt. Behöver dock hitta någon ref angående riktiga försäljningar för att kunna värdera. Verkar som bandet och spännet är utbytt?Helt ny här på klocksnack och försöker mig direkt på att (förhoppningsvis) få lite hjälp här. Jag har en Cartier-klocka som jag ärvt av min mormor, men ingen verkar riktigt ha koll på vad det är får någon eller hur värdefull den är. Eller inte är?
Den är inköpt i Zürich 1997. Jag själv tog över den 2018. Tog den då till Kaplans där jag efter otrevligt bemötande fick veta att den "med största sannolikhet var en oäkta Cartier och om jag tog den vidare någon annanstans skulle de beslagta den". Trots det tog jag den till Nymans ur (vågade inte gå med den till Cartier direkt) där tongångarna var helt andra. Man konstaterade att de var äkta och "en mycket fin klocka" men kunde omöjligen sätta något värde på den. Tog då mig den till Cartier-butiken i Stockholm där butikschefen kollade upp den och skrev ner "Toneau 1910 YG" och "CR WA501751" på en lapp som jag har kvar än idag. När jag googlar det kommer inte samma klocka som jag har upp. Min urtavla är i guld, den jag får upp har en vit urtavla. Dessutom så har den en rad med diamante och inte två.
Inte heller där kunde de hjälpa mig med om min klocka stigit i värde eller inte, då butikschefen inte hade någon insyn i hur eftermarknaden för den typen av klockor såg ut.
Så nu i år, sju år senare, när jag skulle serva min Rolex var jag tillbaka på Nymans ur och visade upp min Cartier-klocka där igen. Han som jobbade där då rekommenderade mig att absolut inte sälja den då just den typen av klockor enligt honom var väldigt populära/ovanliga och skulle säkert öka i värde över tid. Mer än så kunde han inte säga.
Vad jag är mest intresserad av att veta är om detta är en värdefull klocka eller om den är så pass ovanlig att det inte finns något större värde i den? Någon som känner igen den och kan hjälpa mig?
Cool klocka, ej sett förr men inte direkt förkovrat mig i liknande modeller heller.Helt ny här på klocksnack och försöker mig direkt på att (förhoppningsvis) få lite hjälp här. Jag har en Cartier-klocka som jag ärvt av min mormor, men ingen verkar riktigt ha koll på vad det är får någon eller hur värdefull den är. Eller inte är?
Tack för svar. Bifogar bättre bild på urtavlan. Jag vet att sista försäljningspris var 94.500 SEK innan den "togs ur produktion", men det var ju ett tag sedan. Kruxet är precis som du skriver att det inte finns någrs ref. försäljningar att titta på.Verkar som du har koll på proveniensen och den verkar ok. Tror din kamera förstör bilden på tavlan. Modellen dyker iaf upp online. Värdemässigt tror jag inte det är en kioskvältare. Vilken tavla det är spelar mindre roll för värdet. Hur många diamanter spelar nog inte heller så stor roll idag. Såg bara något snabbt om eur 3-4’, känns inte orimligt. Behöver dock hitta någon ref angående riktiga försäljningar för att kunna värdera. Verkar som bandet och spännet är utbytt?
Har varit i kontakt med Cartier här i Sverige (Sthlm) med du kunde inte säga något alls om värdet mer än uppge sista utpris innan de slutade producera/sälja den
Tack för ditt snabba avr! Var hittar du den online? Den enda jag kan hitta som liknar den är den här, men det är inte exakt samma. Och just det här exemplaret har inte originallåda eller handlingar med - spelar sådant någon roll?Verkar som du har koll på proveniensen och den verkar ok. Tror din kamera förstör bilden på tavlan. Modellen dyker iaf upp online. Värdemässigt tror jag inte det är en kioskvältare. Vilken tavla det är spelar mindre roll för värdet. Hur många diamanter spelar nog inte heller så stor roll idag. Såg bara något snabbt om eur 3-4’, känns inte orimligt. Behöver dock hitta någon ref angående riktiga försäljningar för att kunna värdera. Verkar som bandet och spännet är utbytt?