• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

Kanske lite märklig fråga i den här tråden, MEN motiveringen för att jag ändå ställer den här är att Cartier står för en elegans/estetik som passar min stil i övrigt. Men till frågan: om man vill ha en bad- och lite mer slittålig klocka som spelar lite i samma estetiska liga – men som INTE är Cartier, har ni några roliga förslag på tillverkare? Såklart gärna asbilligt, men kanske maxbudget på 55 k.

Har som referens tänkt lite på Explorer 1 som jag tycker när man ser den i verkligheten är rätt elegant pga silverindex och inte för toolig. Tycker t.ex. att dykare med bezel blir lite för sportiga för mig.

Sorry om fel tråd men tycker många av er här har god smak!
Första generationens AT? Kan särskilt varmt rekommendera 36 mm. 150 m WR och finns i silver, svart och blått. Bärs som en dröm. Tunn och smäcker (10 mm) jämfört med Omegas moderna hockeypuckar. Stabilt koaxialurverk. Länken är nog min favorit av alla Omegas länkar. Går även bra att dressa upp en smula om man så vill. Går fortfarande att hitta med låda och papper i fint skick för 30-35k om man köper privat. En fantastiskt prisvärd klocka enligt mig. Lite bilder:

1000020524.jpg
1000020525.jpg
1000020526.jpg
1000014467.jpg

Första generationens AT? Kan särskilt varmt rekommendera 36 mm. 150 m WR och finns i silver, svart och blått. Bärs som en dröm. Tunn och smäcker (10 mm) jämfört med Omegas moderna hockeypuckar. Stabilt koaxialurverk. Länken är nog min favorit av alla Omegas länkar. Går även bra att dressa upp en smula om man så vill. Går fortfarande att hitta med låda och papper i fint skick för 30-35k om man köper privat. En fantastiskt prisvärd klocka enligt mig. Lite bilder:

1000020524.jpg
1000020525.jpg
1000020526.jpg
1000014467.jpg

Stort tack för så utförligt svar! Uppskattas! Den är också fin, Omega är en tillverkare jag inte hunnit bekanta mig med så mycket än.

Även jag är av den inkorrekta åsikten att nya santos är bättre än den gamla.
Instämmer i det med. Givetvis kan man argumentera i att äldre generationer hade elegantare och nättare proportioner än moderna Santos som snarare drar åt modern sportighet och betydligt bättre design med ”bezel” integrerad i länk. Sedan är den nya betydligt bättre avseende urverk, antimagnetism, länkens konstruktion, robusthet och kvalitet överlag.

I slutändan är det ändå såklart en smaksak vilken typ av Santos du som bärare föredrar

Instämmer i det med. Givetvis kan man argumentera i att äldre generationer hade elegantare och nättare proportioner än moderna Santos som snarare drar åt modern sportighet och betydligt bättre design med ”bezel” integrerad i länk. Sedan är den nya betydligt bättre avseende urverk, antimagnetism, länkens konstruktion, robusthet och kvalitet överlag.

I slutändan är det ändå såklart en smaksak vilken typ av Santos du som bärare föredrar

Ja, självklart är det en smaksak.
Nya Santosen är inte lika mycket ”yxbygge”.
Jag har ingenting emot den gamla Santosen, men föredrar helt klart den nya på de flesta punkter.

Bättre ytfinish på den gamla. Sedan får vi nog ge dagens variant lite tid innan vi kan påstå att länken håller bättre. Vi får återkomma om 40 år och se hur de står sig mot varandra.

Bättre ytfinish på den gamla. Sedan får vi nog ge dagens variant lite tid innan vi kan påstå att länken håller bättre. Vi får återkomma om 40 år och se hur de står sig mot varandra.
Kan inte uttala mig om finish mellan de båda. Avser mer länkens tekniska uppgraderingar, att du kan ta av/sätta på länken och plocka bort/sätta på länkbitar helt utan verktyg. Sedan inbillar jag mig att nya Santos med toppmodern tillverkningsteknik håller bättre över tid, men det vet vi som du skriver med säkerhet många år i framtiden.

Är väl också kul att Cartier vidareutvecklat sin kära Santos så det finns något för alla smaker 😀

Är väl också kul att Cartier vidareutvecklat sin kära Santos så det finns något för alla smaker 😀
Visst var det lite kul, tror dock de gör fel när de avviker från de smäckra proportionerna från förr.

Tiden kommer visa vad som är tidlös och god design. Idag säljer de väldigt bra så helt fel ute är de ju inte iaf. Originalmodellen var en riktig hit när den kom. Det får man inte underskatta.

Visst var det lite kul, tror dock de gör fel när de avviker från de smäckra proportionerna från förr.

Tiden kommer visa vad som är tidlös och god design. Idag säljer de väldigt bra så helt fel ute är de ju inte iaf. Originalmodellen var en riktig hit när den kom. Det får man inte underskatta.
Nix, och en historiskt viktig modell med intressant historia, kul klocka och bra alternativ för den som inte vill ha sport Rolex etc.

Hej,

Möjligen fel forum men kanske kan ni hänvisa mig vidare till rätt!

Jag är ganska händig och brukar justera länkarna på alla mina klockor. Men just denna förblir ett mysterium och jag har ingen aning om hur man ska göra detta. Hittar heller ingen video om det.

Klockan det handlar om är frun Cartier Panthere, behöver lägga på en länk dvs. Men när jag skruvar loss skruv så roterar även skruven på andra sidan av länken.

Hur gör jag? 🤪

Bilagor

• IMG_4605.jpeg
    IMG_4605.jpeg
    47.1 KB · Visningar: 2
  • IMG_4606.jpeg
    IMG_4606.jpeg
    66.7 KB · Visningar: 2
Hej,

Möjligen fel forum men kanske kan ni hänvisa mig vidare till rätt!

Jag är ganska händig och brukar justera länkarna på alla mina klockor. Men just denna förblir ett mysterium och jag har ingen aning om hur man ska göra detta. Hittar heller ingen video om det.

Klockan det handlar om är frun Cartier Panthere, behöver lägga på en länk dvs. Men när jag skruvar loss skruv så roterar även skruven på andra sidan av länken.

Hur gör jag? 🤪
Gissar på att du behöver två skruvmejslar. En som skruvar från ena hållet och en som håller emot från andra.

Tillbaka
Topp