• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Cartiertråden

IMG_0157.jpeg

Lyckad kombo! Hade varit roligt att prova något annat än klassiskt svart/mörkblått om jag ändå ska köpa ett OEM. Fick upp ögonen för färgen på ditt nu! 😊

Guld passar till det mesta. När jag bläddrade igenom katalogen med band hos Cartier så stod det mellan det här vinröda och ett annat band, som jag nu inte kommer ihåg vilket vad det var.
Bandet var ganska stelt när det är nytt, men det har gett med sig med tiden och sitter bättre nu. Dock är det ju inte något mjuk och följsamt band så önskar man det får man nog kika på annat.

Någon som vet var man hittar band i kork av god kvalitet likt de Marcus Stroman visar upp på ett gäng fina klockor i senaste talking watches? Sugen att prova på en tank.

@evki Ser att (förmodligen) du har bytt bandet på din LC. Vet du möjligen vilken bredd på mejselhuvudet som behövs för att kunna skruva loss bandstiftet?

@evki Ser att (förmodligen) du har bytt bandet på din LC. Vet du möjligen vilken bredd på mejselhuvudet som behövs för att kunna skruva loss bandstiftet?

Oj, bra fråga. Jag har några uppsättningar skruvmejslar som tyvärr inte anger storlekarna på bladen. Mitt förslag är att köpa flera eftersom bredden inte alltid är avförande. Ibland är skruvskallarna ganska djupa eller tvärtom, breda men smala.

Oj, bra fråga. Jag har några uppsättningar skruvmejslar som tyvärr inte anger storlekarna på bladen. Mitt förslag är att köpa flera eftersom bredden inte alltid är avförande. Ibland är skruvskallarna ganska djupa eller tvärtom, breda men smala.
Jag förstår, tack för svar! Mina skruvmejslar i verktygslådan var på tok för grova vilket inte var särskilt förvånande. Får bli att köpa ett set och se vad som fungerar!

Hej, jag är i behov av lite råd.
Jag provade på denna begagnade skönheten, men blev lite fundersam över om klockan verkligen är värd pengarna? 90-100 för begagnad, 140 nypris. Den är trots allt batteridriven…

Känns som att man kanske får lite för pengarna? Äsch vad vet jag. Men vill gärna veta vad ni tycker!

IMG_5853.jpeg
IMG_5854.jpeg

Jag provade på denna begagnade skönheten, men blev lite fundersam över om klockan verkligen är värd pengarna? 90-100 för begagnad, 140 nypris. Den är trots allt batteridriven…

Känns som att man kanske får lite för pengarna? Äsch vad vet jag. Men vill gärna veta vad ni tycker!

IMG_5853.jpeg
IMG_5854.jpeg
Knappast verken som är det spännande i moderna dussinur. Hade de klämt in mekaniskt är ju alltid risken att man får sekundvisare eller tjockare klocka. Nu finns iofs Dumont med manuella men det är kanske inte något för breda massan.

Jag gillar mina Cartier med batteriverk, väldigt bekvämt och snyggt när de saknar sekundvisare.

IMG_5853.jpeg
IMG_5854.jpeg
Jag är extremt nöjd med min dumont. Den har manuella urverket men jag hade inte klagat om det varit batteri eftersom det manuella urverket inte är något att hänga i granen ändå och det hade varit skönare att slippa ställa och dra upp klockan varje gång den ska användas.

Min tank solo har stannat och gissar att det är batteribyte som behövs. Borde jag göra detta på typ stjärnurmakarna som ligger i närheten eller borde jag köra nymans/cartier?

Min tank solo har stannat och gissar att det är batteribyte som behövs. Borde jag göra detta på typ stjärnurmakarna som ligger i närheten eller borde jag köra nymans/cartier?
Jag skulle välja närmaste urmakare i första hand. Även om Cartierbutiken är väldigt servicevilliga och trevliga så är det ganska omständligt...

Batteri bytt, kostade 500 och gjordes på 30 min :)

Blev inspirerad av @Btotheb köpte länk från forstner. Inte helt landat i vad jag tycker än. 🧐
20260305_133021.jpg

Ja, kan hålla med om att länken ser lite klen ut i förhållande till klockan. De har väl en 9-raders beads of rice också, kanske den hade passat bättre?

Edit:
Såg nu att den varianten inte finns som guldpläterad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp