Berry Harleman, watch expert. Är han på riktigt?
https://www.catawiki.com/auctioneers/363-Berry-Harleman
https://www.catawiki.com/auctioneers/363-Berry-Harleman
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du menar hen som startar nya konto hela tiden från Värmland... den @Kronometern ?@Kronometern har ju enligt egen uppgift handlat därifrån, vad är din uppfattning?
Inte omöjligt med tanke på hens Nic?Claes Hain? Ingen som kan hitta hans epostadress så vi kan adressera honom direkt och kanske få en kommentar om Meyers hos Catawiki?
Claes är rent av kanske @cwatch ???![]()
Berry Harleman, watch expert. Är han på riktigt?
Ha, faktiskt rätt så underhållande läsning!Har googlat lite, hittar inte mycket utöver hemsidan och catawiki.
Hittade dock denna sköna beskrivning av märket, också på catawiki såklart:
https://www.catawiki.com/stories/1641-everything-you-need-to-know-about-meyers-watches
"What is it that you do as an expert at Catawiki?"Studerat urmakeri". Beskrivningarna passar in på många härinne. Antingen är man urmakare eller inte.
http://www.watchuseek.com/interview-berry-harleman-catawiki-watch-expert/
https://www.catawiki.com/veilingmeesters/363-Berry-Harleman
Säljaren verkar lite nervös för att någon skulle göra sig besväret att stjäla de "fina" klockorna i dennes hem. "Hund finns i hemmet".... Jag föreställer mig en liten chihuahua som trippar fram och börjar torrjucka mot inkräktarens ben![]()
Bra luskat där, en vanlig försäljare som lika gärna kunde sälja bostäder eller stå på Kiviks marknad.."What is it that you do as an expert at Catawiki?
BH: I curate the auctions, which means my team and I review every lot submission that comes in and check the authenticity and quality before we schedule it for auction."
![]()
Just densamme.Du menar hen som startar nya konto hela tiden från Värmland... den @Kronometern ?
Märkligt.
Någon annan som har erfarenhet av handel från Catawiki?
Aj då...Ove Ljunggren från Trustpilot har tyvärr erfarenheter från dom iaf!
"
Jag betalade ca 4 500 kr för en matta …
Jag betalade ca 4 500 kr för en matta som jag fortfarande inte fått. Månader sen. Inga pengar i retur. Säger att mattan levererades till stad 12 mil från mig .... hur dum får man vara.
Catawiki hjälper mig inte. Tvingar mig att polisanmäla."
Ser ju ut som alibaba klockor. Bra scoop!
Bra grävt! Dessutom spännande skrivet av dig. Undrar vilka "Famous Stars" som bär skräpet?Igår registrerade sig en ny medlem @cwatch och inledde med att i två olika trådar pusha för auktionssiten Catawiki. Jag tror det flesta direkt antar att han har med siten att göra, men så är kanske inte fallet, vad vet jag?
![]()
Jag handlar mycket klockor på auktioner så det väckte mitt intresse i alla fall.
https://auktion.catawiki.se/#cw-link-armbandsur
Den första klocka jag möts av är en prålig Meyers, en Schweizisk lyxklocka. Aldrig hört talas om tillverkaren? Inte jag heller (trots ganska genuint intresse sedan dryga 15 år tillbaka). Klockan som auktioneras ut ser ut som en Hublot Big Bang-liknande guldklocka. Catawikis auktionsförmedlare har värderat klockan till mellan 2800 och 3800 euro, så inga småpotatis men ändå billigt för en så stor klocka i guld.
![]()
![]()
![]()
Nyfiken tittar jag noggrannare. Men vad tusan? Klockan är ju inte i guld, den är ju pläterad! 35000kr för en modern pläterad klocka? Kan ju inte stämma.
Jag söker upp Meyers hemsida och hittar genast klockan.
http://www.meyers-watches.com/
![]()
![]()
Jodå, Schweiziska lyxur för konnässörer minsan. Och retail priset är 11000 euro... pläterad... MEN det har det kända urverket Valjoux 7750, så det förklarar ju en del...
![]()
Detta kan ju inte stämma?! Jag titta vidare. Samma klocka med kvartsverk kostar 9150 euro...
Det här börjar lukta riktigt illa. För ett par år sedan diskuterade vi kinaklockorna Theorema som utgav sig för att vara Tyska. På deras hemsida var priserna höga men sedan såldes de på diverse sitter till 70-90% rea och folk trodde sig göra fynd när de jämförelse mot retail.
https://klocksnack.se/threads/apropå-theorema-och-kineser.2099/ (nu syns inte bilderna i och med att vi hade ett annat system här på KS på den tiden)
Detta tycks ju vara samma sak. På Meyers sida finns inte ens återförsäljare listade utifall man känner sig manad till köp. Utan sidan tycks används enbart i marknadsföringssyfte för att formodligen haussa klockorna och dess värde.
![]()
Klocktillverkaren Meyers tjusiga adress i Geneve (de är ju faktiskt "Swiss Made").
Det alarmerande i detta fallet är att Catawiki tycks vara inblandade i spelet i och med deras hutlösa värdering (vaddå, bara en tredjedel av nypriset? Billigt!). Innom närmaste dygnet kommer fem Meyers klockor till utrop. Räknade till tolv klockor innom de närmaste tre dagarna. Dessa försöker även säljas på Chrono24. Faktiskt några få privat dessutom, även dessa i nära nyskick. Stackarna, tror ni köparna kan ha ångrat sig?
På samma sätt säljs andra suspekta klockor likt Theorema, här dock utan auktionsförrättares värdering. Nu har jag inte letat speciellt mycket i och jag snabbt tappat allt intresset och förtroende för auktionsförrättarna, men det finns säkert fler liknande Meyers.
Så hur gick det för Meyersklockan jag först tittade på hos Catawiki? Jodå, någon lycklig "konnässör" lyckades ropa hem den idag för bara 3205 euro, grattis...
https://auktion.catawiki.se/a/101849-auktion-av-exklusiva-armbandsur
![]()
//Rozzy
Kuriosa, läs gärna de snajdiga flosklerna
![]()
![]()
Vad tror ni om läderkvalitén? Är det verkligen äkta alligator?
![]()
![]()
Finishen, den finishen!![]()
Hej alla,
Det verkar vara ett intressant ämne att diskutera Catawiki. Givetvis tycker vi det är tråkigt med de vändningar det tagit och som vi nu läst oss ikapp på och samtidigt vill be om ursäkt för att vår egen oförmåga lett fram till. Låt oss försöka att reda ut några saker och förhoppningsvis också nyansera diskussionen:
Vi har försökt att komma i kontakt med siteägarna för att marknadsföra företaget, men utan att lyckas. Vår avsikt är inte att spamma ut marknadsföring utan att dela med oss av ett ytterligare förslag/tips på auktionssida, i de trådar där detta efterfrågades. De köp vi delat med oss av är utifrån våra egna erfarenheter som konsumenter då vi själva kvalitetsgranskat tjänsten.
Vi förstår att det uppfattas som marknadsföring och beklagar detta! Siten har ett enormt utbud av bland annat klockor, som vi, av erfarenhet från andra länder men också från återkommande köpare i Sverige tror skulle tilltala medlemmarna på Klocksnack och vår ambition var att förmedla ett ytterligare alternativ för er att utvärdera, diskutera, hylla, såga eller bara hitta spännande objekt som tillför forumet värde.
Vi ber om ursäkt för de av er som uppfattat våra båda inlägg som spam och vill ödmjukt också erkänna att vår ambition att informera om ett alternativ gjordes på ett icke-genomtänkt sätt av personer som varken har erfarenheten eller kännedomen om vad som utgör kutym/praxis för diskussionstrådarna i KS och hur vi skulle kunna fånga er uppmärksamhet på ett vettigare sätt.
Tack för ett bra forum som bidrar med mycket av det vi också strävar efter; att låta konsumenter och klockentusiaster göra väl underbyggda, medvetna och säkra köp. Vi är långt ifrån felfria och till slut också individer som gör fel.
Sorry!
(cwatch / Catawiki Watch)
* Vi återkommer angående Meyers och synpunkterna om dessa något senare. Tack för synpunkterna!
Hej och kul att ni träder fram och skall försöka besvara våra frågetecken!Hej alla,
Det verkar vara ett intressant ämne att diskutera Catawiki. Givetvis tycker vi det är tråkigt med de vändningar det tagit och som vi nu läst oss ikapp på och samtidigt vill be om ursäkt för att vår egen oförmåga lett fram till. Låt oss försöka att reda ut några saker och förhoppningsvis också nyansera diskussionen:
Vi har försökt att komma i kontakt med siteägarna för att marknadsföra företaget, men utan att lyckas. Vår avsikt är inte att spamma ut marknadsföring utan att dela med oss av ett ytterligare förslag/tips på auktionssida, i de trådar där detta efterfrågades. De köp vi delat med oss av är utifrån våra egna erfarenheter som konsumenter då vi själva kvalitetsgranskat tjänsten.
Vi förstår att det uppfattas som marknadsföring och beklagar detta! Siten har ett enormt utbud av bland annat klockor, som vi, av erfarenhet från andra länder men också från återkommande köpare i Sverige tror skulle tilltala medlemmarna på Klocksnack och vår ambition var att förmedla ett ytterligare alternativ för er att utvärdera, diskutera, hylla, såga eller bara hitta spännande objekt som tillför forumet värde.
Vi ber om ursäkt för de av er som uppfattat våra båda inlägg som spam och vill ödmjukt också erkänna att vår ambition att informera om ett alternativ gjordes på ett icke-genomtänkt sätt av personer som varken har erfarenheten eller kännedomen om vad som utgör kutym/praxis för diskussionstrådarna i KS och hur vi skulle kunna fånga er uppmärksamhet på ett vettigare sätt.
Tack för ett bra forum som bidrar med mycket av det vi också strävar efter; att låta konsumenter och klockentusiaster göra väl underbyggda, medvetna och säkra köp. Vi är långt ifrån felfria och till slut också individer som gör fel.
Sorry!
(cwatch / Catawiki Watch)
* Vi återkommer angående Meyers och synpunkterna om dessa något senare. Tack för synpunkterna!
https://klocksnack.se/threads/vintage-auktionstipstråden-aktuella-auktionstips.3289/page-211I de initialla inläggen skriver ni JAG, i er pudel skriver ni VI. Ganska oärligt sätt att göra folk "uppmärksamma" på sajten, no? Som ni/du ganska snabbt märkte är detta dock ett forum för entusiaster och inte särskilt lättlurade sådana.