ittam
Guld
Den "väven" om några år då den vuxit färdigt, så helt klart cool!Rätt cool ändå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den "väven" om några år då den vuxit färdigt, så helt klart cool!Rätt cool ändå?
Rätt cool ändå?
Är väl per definition förstörd tavla men gillar den knasigt nogRätt cool ändå?
Mycket bra!Rätt cool ändå?
Ja då syns det inte lika mkt! Kvällsljus.Absolut. Tillhör ju dem som tycker att kraftig patina verkligen kan tillföra något, så den där kan nog bli trevlig på ett passande (spräckligt?) armband. Nu belyser du ju den ganska mycket. Hur ser den ut i vanligt dagsljus, på en högupplöst bild?
Säkert inte lätt att hitta ändar till den, men en händig person skulle säkert kunna göra/göra om andra så den blir användbar igen. Så visst har den ett värde!Det var som jag befarade bara en pansarlänk utan ends...
Antar att den inte har ngt direkt värde utan ends?
Sjjjukt bra, kul!Fick bli DS idag
Vad ska du ha för den? Jag skulle behöva ett sånt där DS-lås. Eller om någon annan har ett sånt liggandes?Det var som jag befarade bara en pansarlänk utan ends...
Antar att den inte har ngt direkt värde utan ends?
Väldigt trevlig! GrattisNu så.. gjorde ett längre inlägg på IG men ska hålla mig kort här här så jag inte tjatar sönder tråden med min hysteri. 1959 föddes DS, den första reffen med patent pending på utsidan av baklocket var 5601-003 och var även den ref som man bar när man besteg Himalaya 1960. Nu har jag en av den reffen och precis reparerat och servat den och den ser ut så här på en originalrem.
Grattis till ännu en fin DS!Nu så.. gjorde ett längre inlägg på IG men ska hålla mig kort här här så jag inte tjatar sönder tråden med min hysteri. 1959 föddes DS, den första reffen med patent pending på utsidan av baklocket var 5601-003 och var även den ref som man bar när man besteg Himalaya 1960. Nu har jag en av den reffen och precis reparerat och servat den och den ser ut så här på en originalrem.
Tjusigt!! Känns rätt med den kronan, caset och visarna!Hakar på tåget @Fadershan
Tack för tips och länkbitar @Fadershan och @virrooo
Tycker det blev okej..
Tackar! Tänkte samma som du dåTjusigt!! Känns rätt med den kronan, caset och visarna!
Hur ser den ut på baksidan. Finns två varianter..Fick hem denna länken för någon vecka sedan, men har inte vågat mig på att korta den ännu. Nu måste jag ändå ta tag i det snart så att jag kan börja använda den. Jag tar därför tacksamt emot tips eller instruktioner på hur ni har gjort. Innan jag går loss på den och bänder upp länkar på måfå.
Okej, det visste jag inte. Så här ser den ut.Hur ser den ut på baksidan. Finns två varianter..
Tycker det ser ut som du har den "svårare" varianten. Men om du har fjädrande "plåtbleck" i länkarna ( märker du om du trycker på dom) så är det bara att sätta en liten mejsel under och lyfta upp/bort dom för att ta isär bitarna. Ta bort de bitar som ska bort och sätt ihop igen.Okej, det visste jag inte. Så här ser den ut.
Tusen tack för ditt utförliga svar! Jag får ta mig mod och försöka ikväll. Återkommer med bild på resultatet om jag inte skäms för mycket.Tycker det ser ut som du har den "svårare" varianten. Men om du har fjädrande "plåtbleck" i länkarna ( märker du om du trycker på dom) så är det bara att sätta en liten mejsel under och lyfta upp/bort dom för att ta isär bitarna. Ta bort de bitar som ska bort och sätt ihop igen.
På den andra varianten gäller att knacka ut de tunna plåtbitarna (biten mot länkens översida först vill jag minnas) från sidan på länken med en liten dorn. Sitter två i varje länk, och ha koll på hur de sitter då de är olika. Och försök räkna ut hur många länkar du behöver ta bort innan så slipper du onödigt arbete då denna varianten är lite krånglig. Hoppas jag är tydlig nog, och lycka till!
Tycker det ser ut som du har den "svårare" varianten. Men om du har fjädrande "plåtbleck" i länkarna ( märker du om du trycker på dom) så är det bara att sätta en liten mejsel under och lyfta upp/bort dom för att ta isär bitarna. Ta bort de bitar som ska bort och sätt ihop igen.
På den andra varianten gäller att knacka ut de tunna plåtbitarna (biten mot länkens översida först vill jag minnas) från sidan på länken med en liten dorn. Sitter två i varje länk, och ha koll på hur de sitter då de är olika. Och försök räkna ut hur många länkar du behöver ta bort innan så slipper du onödigt arbete då denna varianten är lite krånglig. Hoppas jag är tydlig nog, och lycka till!
Ittam uppmärksammade mig på detta tidigare att det kan finnas två varianter. Har inte hunnit kolla mina än men kan det inte vara så att bara några länkbitar har fjädrande bitar man kan ta bort? Precis som en länk där bara de sista bitarna har skruvar.Tusen tack för ditt utförliga svar! Jag får ta mig mod och försöka ikväll. Återkommer med bild på resultatet om jag inte skäms för mycket.
Kan säkert vara så, men inte lätt att se på bilden @gece lagt in. Och min saknade säkert 5-6 länkbitar så köper ditt resonemangIttam uppmärksammade mig på detta tidigare att det kan finnas två varianter. Har inte hunnit kolla mina än men kan det inte vara så att bara några länkbitar har fjädrande bitar man kan ta bort? Precis som en länk där bara de sista bitarna har skruvar.
Att din Ittam inte hade det kanske är resultatet av någon tidigare "modd"?
Tjusigt!Nu är den på plats! Insåg när jag satt och pillade med den att jag lade in bild på fel ände, så jag förstår att det inte var lätt att se . Det fanns dock 4-5 bitar som satt med plåtbleck, så det gick hyfsat lätt att plocka bort några. Tack för hjälpen @ittam och @Fadershan
Bra jobbat!Nu är den på plats! Insåg när jag satt och pillade med den att jag lade in bild på fel ände, så jag förstår att det inte var lätt att se . Det fanns dock 4-5 bitar som satt med plåtbleck, så det gick hyfsat lätt att plocka bort några. Tack för hjälpen @ittam och @Fadershan