• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

DrKlocka

Audemars
Vad är det för ändlänkar till pansarlänken som sitter på en PH 200M?
Om någon har ändlänkar eller komplett länk är jag intresserad :)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Vad är det för ändlänkar till pansarlänken som sitter på en PH 200M?
Om någon har ändlänkar eller komplett länk är jag intresserad :)
Det är 19mm ändar, 1mm bredare än den "vanliga" pansarlänken, och även djupare/längre. Verkar vara enhörningsgrej, har letat som fan men hittar ingen lös. Självklart hittade DS-gurun (@Fadershan) sin lös och NOS dock...
 

DrKlocka

Audemars
Det är 19mm ändar, 1mm bredare än den "vanliga" pansarlänken, och även djupare/längre. Verkar vara enhörningsgrej, har letat som fan men hittar ingen lös. Självklart hittade DS-gurun (@Fadershan) sin lös och NOS dock...
Haha, såklart..
Börjar inse att det lär bli omöjligt att hitta lösa ändlänkar. Letar redan efter ett par lösa ändlänkar till vanlig DS och bara det är svårt. Lär inte bli lättare till PH200.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Haha, såklart..
Börjar inse att det lär bli omöjligt att hitta lösa ändlänkar. Letar redan efter ett par lösa ändlänkar till vanlig DS och bara det är svårt. Lär inte bli lättare till PH200.
Helt klart komplicerat att leta lösa ändar. Hade tidigare dialog med en tjomme på Instagram om att försöka tillverka nya 19mm, verkar ändå vara ett gäng som letar. Men det kostar säkert mer än det smakar, och det är ju ett projekt som måste ros iland. Kom inte längre än till idéstadiet tyvärr :/
 

DrKlocka

Audemars
Helt klart komplicerat att leta lösa ändar. Hade tidigare dialog med en tjomme på Instagram om att försöka tillverka nya 19mm, verkar ändå vara ett gäng som letar. Men det kostar säkert mer än det smakar, och det är ju ett projekt som måste ros iland. Kom inte längre än till idéstadiet tyvärr :/
Går säkert att hitta eller anpassa am-länkar men det är blir inte samma sak. Kan man hitta någon som tillverkar likt originalet hade det varit intressant.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Lägger upp en bild här också. Fel visare antar jag men mysig ändå :)
787FE5AA-8CFE-4B6F-81F1-8BFB5B5FC09D.jpeg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju en hel genre av bondfångare med "Buy it now"-priser på ebay som mest är en PITA när man söker där.
images

jo så sant, dock brukar denna säljaren nästan alltid köra auktioner med 1$ i utrop.
Är en jäkla trevlig dykare så att de kostar lite numer är inte så konstigt då de ändå är rätt rare i bra skick. Och med rätt länk inkl ändlänkar så blir det ju riktigt bra.

Grämer mig fortfarande för att jag inte köpte den NOS med papper och box etc som såldes för nått år sedan, tror den gick för typ 4000€ eller liknande.
 

Fadershan

Patek
jo så sant, dock brukar denna säljaren nästan alltid köra auktioner med 1$ i utrop.
Är en jäkla trevlig dykare så att de kostar lite numer är inte så konstigt då de ändå är rätt rare i bra skick. Och med rätt länk inkl ändlänkar så blir det ju riktigt bra.

Grämer mig fortfarande för att jag inte köpte den NOS med papper och box etc som såldes för nått år sedan, tror den gick för typ 4000€ eller liknande.
Ja jag håller med om att det är en av de bättre dykarna och extra ovanlig i bra skick + länk. Dock liitw tilltaget i pris åndå :) Jag skulle uppskatta d n till 40k ?
 

Martin Lovasz

Audemars
Är det svårt att lyfta ur verket och byta tavla/visare på en DS med noll förkunskaper? :)
Tyvärr kan det vara det och att få i den igen kräver en lite speciell teknik. Även att få i och ur verket i sin verkhållare är lite krävande och sedan har vi det små tavelskruvarna i sidan av urverket. Så gör inte det!!! :nailbiting:

Jag höll mig till quzrtzklockor i nästan ett år innan jag gick på mekaniska klockor och ytterligare tre månader innan jag vågade mig på en DS,
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tyvärr kan det vara det och att få i den igen kräver en lite speciell teknik. Även att få i och ur verket i sin verkhållare är lite krävande och sedan har vi det små tavelskruvarna i sidan av urverket. Så gör inte det!!! :nailbiting:

Jag höll mig till quzrtzklockor i nästan ett år innan jag gick på mekaniska klockor och ytterligare tre månader innan jag vågade mig på en DS,
Då får jag vänta tills någon kan ta sig an den då :p Tack för varningen. Jag har kanske lite erfarenhet då jag plockat med ganska mycket Seiko vintage Quartz, men de är å andra sidan väldigt lätta att pilla med. Har två DS, en lite finare med ett verk som torkat ihop och en som tickar men sitter i en mycket sliten boett. Tänkte att jag kanske kunde plocka verk och visare från den och peta i den lite finare medans jag väntar på service :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Då får jag vänta tills någon kan ta sig an den då :p Tack för varningen. Jag har kanske lite erfarenhet då jag plockat med ganska mycket Seiko vintage Quartz, men de är å andra sidan väldigt lätta att pilla med. Har två DS, en lite finare med ett verk som torkat ihop och en som tickar men sitter i en mycket sliten boett. Tänkte att jag kanske kunde plocka verk och visare från den och peta i den lite finare medans jag väntar på service :)
Jag har en tråd om Certina på WUS forumet där jag även visar lite lätt hur man plockar ut urverket ur boetten och också förklarar i ord hur man tar ur och sätter i verket igen.
https://www.watchuseek.com/threads/certina-magic.4669505/
 
Topp