• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Wow, dessa vintage DS är verkligen något! Grattis till alla!

Min passion har alltid mest varit dykarklockor, och jag drar mig särskilt till de stora byggda för vintage-dykare (tänk ploprof600, benthos 500, Seiko tunas etc) även om mina handleder är tunna. 🥲

Jag har långsamt blivit förälskad av tanken på att äga en DS2 Super PH1000M ... Även om det är en klocka försökte jag bara en gång en gång från en vän, och de allmänna dimensionerna gör det förmodligen inte till en vardaglig klocka. Allt detta bidrog till det faktum att jag också hade min syn på något annat.

Vad säger du? Någon logisk anledning till varför detta skulle vara en dum idé? Jag vet att detta förmodligen är den sista platsen på jorden för att ställa en sådan fråga, men denna tråd är delvis skyldig för detta !! :p

Tack

Thanks in advance!

via google translate

_20210303_214149.JPG

Så, legat nyservad men icke avmagnetiserad ett par år pga livet, men nu även med nytt glas och ny packning!
Det var den värd! Mysigt med 25-36, för visst e det en så pass tidig manuell?

Nej inte original men tavlan ser skitbra ut. Jag tror oxå att den är ett ihopplock överlag, inte för att det gör så mkt men då ska man iaf enligt mig ha "rätt" delar tillsammans.
Är det inte lite varningsklocka att tavla och crosshair ser så granna ut medan index och loggan är rätt åtgångna? Plus att något sannolikt hänt med visarna som föranlett byte.

Är det inte lite varningsklocka att tavla och crosshair ser så granna ut medan index och loggan är rätt åtgångna? Plus att något sannolikt hänt med visarna som föranlett byte.
Nä det tycker jag inte isig är ett problem med tavlan iofs men som sagt tkr jag att allt pekar på ett ihopplock och när jag sa att man då borde iaf välja rätt delar menade jag bl.a. visarna, tavlan m.m. Det vanligaste är nog att man slarvar bort bezeln på dykringsvarianten och i det här fallet 5601-113 och då flyttar över den till en 112 - boett.
Finns dessa utan datum?
Har aldrig sett en ok 112 med denna tvla utan datum. 5601-112 finns det ju gott om men inte denna tavla.
Ikke såvidt jeg ved...

Denne her bekræfter i hvert fald ikke, at de har fandtes.
+1 :)

Från svart till detta. Någon som har svar på varför många svarta klarat sig sämre än övriga jämnåriga tavlor? Är jag kanske helt fel i mina funderingar🤔
B1C9A881-1A04-49A3-A9B0-2CD7CDE9A12D.jpeg

Jag vet inte om det stämmer, däremot är svarta tavlor utsatta på ett annat sätt än ljusa och vice versa. Viss flammighet eller spots kan maskeras ganska bra av den mörka färgen medan det blir jättetydligt med bara en liten fläck på en ljus tavla. UV (solljus) påverkar också men yttrar sig olika beroende på tavelfärg. Huruvida man tycker det är sämre eller bättre kan ju vara subjektivt i vintage-världen. ☺️

Ett antal svarta vintage-tavlor har ju dessutom möjlighet att kvala in som s k tropical-dials. Generellt brukar de vara eftertraktade och dyra. Förr i Schweiz användes ibland färg som var tänkt att klara UV-strålning men som pga defekter i tillverkningen inte höll måttet. Det fick till följd att en del svarta tavlor bleknade till en ljusbrun nyans.

Din klocka tycker jag har en trevlig patina. Kanske man kunde blåsa rent tavlan lite lätt från släppt lume och annat som lossnat.

Jag vet inte om det stämmer, däremot är svarta tavlor utsatta på ett annat sätt än ljusa och vice versa. Viss flammighet eller spots kan maskeras ganska bra av den mörka färgen medan det blir jättetydligt med bara en liten fläck på en ljus tavla. UV (solljus) påverkar också men yttrar sig olika beroende på tavelfärg. Huruvida man tycker det är sämre eller bättre kan ju vara subjektivt i vintage-världen. ☺️

Ett antal svarta vintage-tavlor har ju dessutom möjlighet att kvala in som s k tropical-dials. Generellt brukar de vara eftertraktade och dyra. Förr i Schweiz användes ibland färg som var tänkt att klara UV-strålning men som pga defekter i tillverkningen inte höll måttet. Det fick till följd att en del svarta tavlor bleknade till en ljusbrun nyans.

Din klocka tycker jag har en trevlig patina. Kanske man kunde blåsa rent tavlan lite lätt från släppt lume och annat som lossnat.
Tack för ett utförligt svar! Ock gillar "patinerade" tavlor så har inget problem med hur den blivit på ålderns höst.
De flesta prickarna sitter på utsidan..;)

Jag är ägaren av den nu 😊

du har inte en krona? ;) Eller om någon annan har en krona till denna?

7D48EBA3-D734-4DF2-B5E0-ED477A9E4844.jpeg
Jättefin! Leta den första eller andra kronan skulle jag säga. Kanske mest beror på årtal vilken även om jag personligen skulle säga att första passar stilen bäst.
Från svart till detta. Någon som har svar på varför många svarta klarat sig sämre än övriga jämnåriga tavlor? Är jag kanske helt fel i mina funderingar🤔
B1C9A881-1A04-49A3-A9B0-2CD7CDE9A12D.jpeg
Välsigt fin iaf! Håller med om tipset att blåsa bort lös lume på tavlan som ev bränner tavlan men det är nog mest radium men iaf.

Jättefin! Leta den första eller andra kronan skulle jag säga. Kanske mest beror på årtal vilken även om jag personligen skulle säga att första passar stilen bäst.

Välsigt fin iaf! Håller med om tipset att blåsa bort lös lume på tavlan som ev bränner tavlan men det är nog mest radium men iaf.
Samma tips som kom från @Corgi , så får bli glas av för enkelhetens skull. Tack båda för engagemang :)

Tillbaka
Topp