• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

ConElPueblo

Panerai
Haha ja lite samma här! :)

På just denna modell är denna krona helt dominerande förekommande enligt mina erfarenheter. Dessutuom en krona som oxå enligt egna observationer är mest förekommande på klockor mellan 64-66 och då mellan första kronan och till när man bytte. Mycket möjligt att det är en servicekrona absolut men då innan den sista kronan kom. Dock "makes it sense" på dykartavlan. Tycker den oftast sitter (på exemplar där man ser en helhet och inte ett ihopplock) på den icke uppdsterade 112-boetten.

Jeg er nok ikke enig i betragtningen om, at det giver særligt god mening - den er jo ikke original på versionen med dykkerlynette. Den minder mig om de servicekronar, man ser på Constellations, hvor de nok er mere praktiske (ALT er mere praktisk end en ti-sidet Constellation krona!), men hvor æstetikken er blevet ofret :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Utan dykbezel vilket det väl var som diskuterades, möjligt att toppexemplar kostar 20k men det gör inte ett dålig exemplar för 5k billigt IMO.
Förutom tavlan delar väl denna boett med de med vanliga tavlor som typ kostar 1.5k i detta skick?

I mitt tycke försvinner ju mycket av poängen med den sällsyntare och dyrare dykartavlan om den är i så pass dåligt skick och med fel visare.

Det var som sagt bara min personliga åsikt ovan, att ett toppexemplar kostar närmare 20k är väl inte jättekonstigt. Men att dåliga exemplar ska vara dyra också håller jag inte riktigt med om. Men som sagt min åsikt bara :)
Det ryktas att ett fint exemplar bytte ägare här på KS för över 20k 🤷🏻‍♂️
 

m84

Breitling
Hej, allihop! Jag är mycket glad att kunna säga att jag nu är stolt ägare till min första DS! Detta var en gåva från en generös samlervän som visste att jag var på jakt efter en av dessa! :D

Det har sett bättre dagar, men jag tycker det är ganska bra ref. 5301 013. Patinen på urtavlan (T Swiss Made T) ser tydligare ut på bilderna än i verkligheten, även på kristallen. Fallet är starkt med förväntat åldrande, och som en bonus har det portugisiska (mitt land!) Importmärke längst upp till vänster.

IMG-5699.jpg


IMG-5703.jpg


Jag är nyfiken på datumet för den här klockan, men jag kan inte hitta ett serienummer på den ... :bookworm:

Som jag är säker på att du vet, innehåller detta kal. 25-661, och är i anständigt skick, håller bra tid men kommer säkert att behöva en service snart.
När det gäller gummiringen: den här är i princip vit. Är det anledning till oro och jag borde ersätta med en ny (och i så fall var är en bra källa)? Eller vad är det som är vanligt med den här gummiringen jag borde vara uppmärksam på?

Jag fick också veta av den tidigare ägaren att han trodde att kronan förmodligen var från en DS2, stämmer detta? Hur skulle en krona för den här versionen se ut (jag har sett några varianter)?

Tack så mycket

via translate
 

240snusit

Panerai
Hallå, jag har blivit lite nyfiken på DS 1-or efter de ypperliga Vintage Watch Club-avsnitten och allas entusiasm för dom och har lite frågor. Om man skulle vilja ha en "basic" DS 1 (dvs med nån "vanlig" silvrlig urtavla) vad brukar vara marknadspris för en sådan? Jag tänkte satsa på en utan GF-länk till att börja med. Fanns det också DS 1-or i 34mm eller var det 36mm som var standard när de hade 18mm bandbredd? DS kom aldrig ut i dammodeller tills DS-2 eran har jag för mig. Tack för jag får ställa frågor och sjukt fina dinkor ni har - en riktigt kvalitetstråd det här utan tvekan! :D
 

240snusit

Panerai
Kör PH200:n på en lite kul flexlänk jag kom över igår. Har inte sett någon likadan tidigare.


IMG_20211021_112121.jpg
IMG_20211021_112111.jpg
Jättefin klocka, och kul länk - det ser ut som en Tessaflex, som är italiensk i grunden (eller iallafall har alla de exempel jag sett tillverkats där) och designen har sitt ursprung på sent 50-tal vad jag förstått. Finfin kombination! 😄
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hallå, jag har blivit lite nyfiken på DS 1-or efter de ypperliga Vintage Watch Club-avsnitten och allas entusiasm för dom och har lite frågor. Om man skulle vilja ha en "basic" DS 1 (dvs med nån "vanlig" silvrlig urtavla) vad brukar vara marknadspris för en sådan? Jag tänkte satsa på en utan GF-länk till att börja med. Fanns det också DS 1-or i 34mm eller var det 36mm som var standard när de hade 18mm bandbredd? DS kom aldrig ut i dammodeller tills DS-2 eran har jag för mig. Tack för jag får ställa frågor och sjukt fina dinkor ni har - en riktigt kvalitetstråd det här utan tvekan! :D

1500-2000kr för en i bra fungerande skick, tycker jag är rimliga pengar. Specialtavlor går för lite mer.
36mm är det som gäller för DS1. Finns junior-dykare men de är runt 30mm har jag för mig. Ska tilläggas att de är liite bredare än 18mm mellan bandhornen också, snarare 18,5. En del 19mm smiter in perfekt beroende på mjukhet. Välkommen till träsket. ☺️
 

240snusit

Panerai
1500-2000kr för en i bra fungerande skick, tycker jag är rimliga pengar. Specialtavlor går för lite mer.
36mm är det som gäller för DS1. Finns junior-dykare men de är runt 30mm har jag för mig. Ska tilläggas att de är liite bredare än 18mm mellan bandhornen också, snarare 18,5. En del 19mm smiter in perfekt beroende på mjukhet. Välkommen till träsket. ☺️
Tack för all bra info! Ska försöka träda försiktigt bland detta intressanta träsk! 😄
 

MINELLI

Omega
FREDAG GUBBAR

5601.012, 25-45 kaliber, serienr. 36782.. hade gärna satt en bandvagnslänk på denna så om någon lurar på en så skriv!

Tyvärr sitter inte en av skruvarna fast som håller verket så vågar inte använda den, är det någon i Skåne som kan lösa detta?

2193298B-8129-4018-A69D-D0128B924321.jpeg
 

Fadershan

Patek
FREDAG GUBBAR

5601.012, 25-45 kaliber, serienr. 36782.. hade gärna satt en bandvagnslänk på denna så om någon lurar på en så skriv!

Tyvärr sitter inte en av skruvarna fast som håller verket så vågar inte använda den, är det någon i Skåne som kan lösa detta?

2193298B-8129-4018-A69D-D0128B924321.jpeg
Nej förfan du får inte sätta en bandvagnslänk på den där. Endast GF! :) Mvh// DS-polisen
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
84124E38-F3B1-4628-91ED-B357B798DD08.jpeg
Hej vänner!

Jag har en gammal DS jag fått ärva efter min morfar som är i behov av en service. Var brukar ni vända er för det? Jag bor i Stockholmsområdet men man kan ju såklart skicka. Och ungefär vad brukar det kost att serva? Förstår att det såklart varierar beroende på vad som ska göras osv men en grov uppskattning skulle vara mycket hjälpsamt för att veta ungefär hur mycket man behöver spara ihop.

Hopps ni alla har en skön fredag!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Provar igen, är det någon som vet någon i Skåne som kan se över min PPPP?

Ta bron över sundet till C.V på Vesterbrogade 206, vetja.
www.cvurmageri.dk

Sedan antikurmakaren stängde har jag inte så bra koll på Skåne längre tyvärr. Vet att det finns ett par någonstans på Österlen som bl.a. servar ur, men har inte bättre koll än så.

Hade jag varit du hade jag skickat iväg den till några av våra fantastiska urisar norrut.
 

MINELLI

Omega
Ta bron över sundet till C.V på Vesterbrogade 206, vetja.
www.cvurmageri.dk

Sedan antikurmakaren stängde har jag inte så bra koll på Skåne längre tyvärr. Vet att det finns ett par någonstans på Österlen som bl.a. servar ur, men har inte bättre koll än så.

Hade jag varit du hade jag skickat iväg den till några av våra fantastiska urisar norrut.

jag vågar nästan inte skicka iväg klockan, en av skruvarna som håller verket sitter inte fast/något som är galet för verket i sig sitter inte fast på ena sidan. Där av jag tänkte att jag själv kunde transportera till närmaste urmakare, men tack för lite unikt corgi!
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
jag vågar nästan inte skicka iväg klockan, en av skruvarna som håller verket sitter inte fast/något som är galet för verket i sig sitter inte fast på ena sidan. Där av jag tänkte att jag själv kunde transportera till närmaste urmakare, men tack för lite unikt corgi!

Just ja, det var den som var lös. Men en verkhållarskruv borde vara enkelt att skruva dit själv?
 

MINELLI

Omega
Just ja, det var den som var lös. Men en verkhållarskruv borde vara enkelt att skruva dit själv?

mycket möjligt men jag har aldrig skruvat med klockor och vill verkligen inte fördärva just denna klockan 😉 sen är jag inte helt säker på vad som är fel, öppnade baklocket och verket är lös på ena sidan..
 
Topp