• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

På DS är tavelskruvarna extra viktiga då urverk med tavla flyter fritt i boetten så tavlan måste sitta på plats.
Slängde en snabb kik och det visade sig vara nåt litet skräp som satt mellan tavlan och verket. Plockade bort med korntång och nu sitter tavlan som den ska och timvisaren ligger inte mot tavlan längre. Borde gå att greppa med visarplockaren nu, vilket jag gör i morgon.

Införskaffade denna för någon vecka sen efter ungefär ett års suktande efter vintage sköldpadda DS. Svart-orange nato känns helrätt. Inte min första vintage men j****r vad jag gillar den!
IMG_20171211_124609642_HDR.jpg

Fick med mig hem denna automat från Tratten för ngn dag sedan. Bra skick med väl synligt serienummer 516XXXX vilket placerar den runt 1964-65. Det kom även med ett band utvändigt märkt DS (som jag inte är så förtjust i och tog av).

Men är det någon som vet ifall spännet är korrekt för 64-65..?

IMG_0129.jpg
IMG_0132.jpg
IMG_0130.jpg

Senast ändrad:
Hej,
Min farsa hade en DS-2 när jag var mindre och jag minns att jag då tyckte den var det tuffaste som fanns. Har letat med ljus och lykta efter den men varken han eller jag kan hitta den. Efter att ha kollat på vintagecertinas.ch så har jag kommit fram till att det troligen varit en ref 5301 300 med mörk tavla eller en 5801 300. Kan inte riktigt släppa den fast jag borde det, men vad ska man betala för en sådan i okej skick om man gör en normalgod affär? Och finns det något med modellen man ska vara noggrann med att undvika? Hoppas att det var okej att slänga in en fråga i en tråd med så mycket eminenta bilder, känns som jag smutsar ner den lite.

Tack på förhand

De två billigaste är med eller utan datum och de går för ca 500kr och upp beroende på skick, automatmodellen går för ca 800kr och upp.

De använder alla urverk där det finns massor av reservverk och delar så inget att vara rädd för att köpa så hitta en du tycker ser snygg ut och köp den. Saker som originallänk eller spänne sätter upp värdet och vissa urtavlor är mer populära än andra.

En servad automat med originallänk och i fint skick kan lätt gå upp på 3000kr men det är det värt.

De två billigaste är med eller utan datum och de går för ca 500kr och upp beroende på skick, automatmodellen går för ca 800kr och upp.

De använder alla urverk där det finns massor av reservverk och delar så inget att vara rädd för att köpa så hitta en du tycker ser snygg ut och köp den. Saker som originallänk eller spänne sätter upp värdet och vissa urtavlor är mer populära än andra.

En servad automat med originallänk och i fint skick kan lätt gå upp på 3000kr men det är det värt.

Tack för svar!
Inga jättesummor då. Är det Tradera man har bäst chans att snubbla på en?

Är den mörkt grå? Var antingen det eller mörkt blå vill jag minnas. Är väl 25 år sen jag såg den senast så minnet sviktar lite i just det avseendet. Är därför inte så överdrivet viktigt att tavlan är rätt färg, i och med att jag inte har en klarare bild än så av den. Jag har tyvärr för knapphändiga kunskaper själv för att få igång en som inte går alls, så det är avhängigt om det finns någon här eller en urmakare som kan göra det. Vet inte vad en sådant arbete normalt går loss på dock.

Edit: Såhär minns jag den på ett ungefär fast utan dagar och på en ball flexlänk.
Screenshot_2017-12-16-21-14-17.png

Senast ändrad:
Jag har en mörkblå som väntar på lite tid så den skall jag ta bilder på.

En full service hos de större urmakarna kan gå på 2500-3000kr så det kostar att göra en klocka fin igen. Vi amatörer tar betydligt mindre men en servicekostnad är nödvändig om du skall använda klockan dagligen.

En vackert patinerad tidig Certina DS ref 5601 12 i automat-kaliber 25-45. (Tack @eriksson850 för denna underbart fina och informativa tråd!). Gamla ur ska ha fina tavlor tycker jag och det finns några fläckar men det är acceptabelt, glaset är nytt och som sagt med en riktigt fin, lätt skottskadad tavla. Det är så jäkla mörkt än om dagarna och jag föredrar dagsljus som belysning men med lite reflexskärmar och tålamod så går det att fotografera. Använde stativet för att kunna hålla ISO på låg nivå.

Jag har letat efter ett serienummer med lupp och släpljus i olika vinklar men kan inte finna något på baklocket, det verkar vara bortpolerat. Nåväl här kommer några bilder på skönheten...

Senast ändrad:
En vackert patinerad tidig Certina DS ref 5601 12 i automat-kaliber 25-45. (Tack @eriksson850 för denna underbart fina och informativa tråd!). Gamla ur ska ha fina tavlor tycker jag och det finns några fläckar men det är acceptabelt, glaset är nytt och som sagt med en riktigt fin, lätt skottskadad tavla. Det är så jäkla mörkt än om dagarna och jag föredrar dagsljus som belysning men med lite reflexskärmar och tålamod så går det att fotografera. Använde stativet för att kunna hålla ISO på låg nivå.

Jag har letat efter ett serienummer med lupp och släpljus i olika vinklar men kan inte finna något på baklocket, det verkar vara bortpolerat. Nåväl här kommer några bilder på skönheten...

Tjusig! Swiss patent och ingen sköldpadda på baklocket borde väl betyda ca 59?

Certina verkar ha haft en hel del i lager så man kan hitta dem en bit in i 1961. Man ser samma sak på klockor utan den nya loggan som såldes med det nya serienumret fram till 1959. Så serienumret stämplades förmodligen först när klockan skulle lämna fabriken.

Att bara ha delar klara vid tillverkningstillfället är en modern företeelse och förr hade man allt klart för tillverkning i lager. Skulle inte bli förvånad om vi en dag hittar äldre modeller med nyare serienummer än de nya. :)

Fantastiskt fina bilder:)

Tillbaka
Topp