Martin Lovasz
Guld
På DS är tavelskruvarna extra viktiga då urverk med tavla flyter fritt i boetten så tavlan måste sitta på plats.Will do! Ska fortsätta i morgon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
På DS är tavelskruvarna extra viktiga då urverk med tavla flyter fritt i boetten så tavlan måste sitta på plats.Will do! Ska fortsätta i morgon.
Slängde en snabb kik och det visade sig vara nåt litet skräp som satt mellan tavlan och verket. Plockade bort med korntång och nu sitter tavlan som den ska och timvisaren ligger inte mot tavlan längre. Borde gå att greppa med visarplockaren nu, vilket jag gör i morgon.På DS är tavelskruvarna extra viktiga då urverk med tavla flyter fritt i boetten så tavlan måste sitta på plats.
Härligt! Snart i hamn!Ser väl hyfsat ut? Nu ska vi bar se om jag kan sätta ihop allt också!
Snickrade ihop allt och trodde jag var klar. Sen insåg jag att sekundvisaren satt liiiiiiiite snett, så den hakade i minutvisaren. Så fick börja om... Men nu ligger den och testtickar innan jag monterar ihop allt igen!Härligt! Snart i hamn!
Det gillar vi! Dock har den där originallänk - min har snyggare sekundvisare iofsDe begär ganska rejält för vissa exemplar utomlands... @grodslukarenx
http://www.shucktheoyster.com/certina-ds1-vintage-diver/
Länken är väl värd 30.000?Det gillar vi! Dock har den där originallänk - min har snyggare sekundvisare iofs
De två billigaste är med eller utan datum och de går för ca 500kr och upp beroende på skick, automatmodellen går för ca 800kr och upp.
De använder alla urverk där det finns massor av reservverk och delar så inget att vara rädd för att köpa så hitta en du tycker ser snygg ut och köp den. Saker som originallänk eller spänne sätter upp värdet och vissa urtavlor är mer populära än andra.
En servad automat med originallänk och i fint skick kan lätt gå upp på 3000kr men det är det värt.
Vet du vilken färg det var? Kan ha en med grå sunburst någonstans, som inte går. Lite @Martin Lovasz på den så!Tack, då ska jag hålla utkik där och se om något dyker upp. Skulle någon snubbla över någon får ni gärna tipsa.
"Spider web dial" verkar vanligt på den tavelkonfigurationen.
Nu var den klar.
Visarna har tappat lite färg och tavlan har lite märken, glaset är inte original men av dykartyp som det skall vara. Svårt att ta bilder under en lampa men man kan se den lite speciella ådringen denna tavla har.
Förser tråden med en kronograf med EP40-verk
Tjusig! Swiss patent och ingen sköldpadda på baklocket borde väl betyda ca 59?En vackert patinerad tidig Certina DS ref 5601 12 i automat-kaliber 25-45. (Tack @eriksson850 för denna underbart fina och informativa tråd!). Gamla ur ska ha fina tavlor tycker jag och det finns några fläckar men det är acceptabelt, glaset är nytt och som sagt med en riktigt fin, lätt skottskadad tavla. Det är så jäkla mörkt än om dagarna och jag föredrar dagsljus som belysning men med lite reflexskärmar och tålamod så går det att fotografera. Använde stativet för att kunna hålla ISO på låg nivå.
Jag har letat efter ett serienummer med lupp och släpljus i olika vinklar men kan inte finna något på baklocket, det verkar vara bortpolerat. Nåväl här kommer några bilder på skönheten...
Fram till maj 1960 skrivs "Patent Pending", källa: http://www.vintagecertinas.ch/en/certina-ds/. Efter det så erhålls patentet och då stämplas patent-numret på locken.Tjusig! Swiss patent och ingen sköldpadda på baklocket borde väl betyda ca 59?
Ah, fick för mig 1959. Men då borde den nog vara från 1960 då, eller tidigt 1961. Det var då sköldisen kom till, om jag minns rätt.Fram till maj 1960 skrivs "Patent Pending", källa: http://www.vintagecertinas.ch/en/certina-ds/. Efter det så erhålls patentet och då stämplas patent-numret på locken.
Fantastiskt fina bilderEn vackert patinerad tidig Certina DS ref 5601 12 i automat-kaliber 25-45. (Tack @eriksson850 för denna underbart fina och informativa tråd!). Gamla ur ska ha fina tavlor tycker jag och det finns några fläckar men det är acceptabelt, glaset är nytt och som sagt med en riktigt fin, lätt skottskadad tavla. Det är så jäkla mörkt än om dagarna och jag föredrar dagsljus som belysning men med lite reflexskärmar och tålamod så går det att fotografera. Använde stativet för att kunna hålla ISO på låg nivå.
Jag har letat efter ett serienummer med lupp och släpljus i olika vinklar men kan inte finna något på baklocket, det verkar vara bortpolerat. Nåväl här kommer några bilder på skönheten...