• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Nyservad 😃
IMG_20230404_174353.jpg
Mycket tjusig klocka! Gz!
 
Min första DS. Jag föll för den direkt. Den platta tunna länken. Burgundy-tavlan. Hur man valt att göra den två-ton och den fantastiska designen. Riktigt skön 80-talare. Nu har jag börjat spana mer på just Certina DS och upptäckt deras stora sortiment och variation av klockor
3A851241-6487-4202-B01A-711B99C8B6BC.jpeg
Dessa har verkligen något! Har haft en liten smygbevakning på Tradera om någon trevlig skulle dyka upp :)
 
Min första DS. Jag föll för den direkt. Den platta tunna länken. Burgundy-tavlan. Hur man valt att göra den två-ton och den fantastiska designen. Riktigt skön 80-talare. Nu har jag börjat spana mer på just Certina DS och upptäckt deras stora sortiment och variation av klockor
3A851241-6487-4202-B01A-711B99C8B6BC.jpeg
Cool, gz! Ja visst har de ngt! Den där har jag inte men har två föregångare N1 dvs.
Och
 
Hur mycket kostar ett GF-stålarmband till DS 5801-117? Kanske någon har ett till salu eller vet var jag kan köpa för ett humant pris?
Grattis! Det är det finaste exet jag sett på jättelänge! Misstänker att det var du som vann igår? :) Finns ingen GF-länk till 117. Det är samma bandvagnslänk som till senare DSar men andra ändlänkar. Ändlänkarna är rääääre som tusan och hittar du en länk i bra skick eller öht som passar 117 skulle jag säga runt 8k +-.
 
Grattis! Det är det finaste exet jag sett på jättelänge! Misstänker att det var du som vann igår? :) Finns ingen GF-länk till 117. Det är samma bandvagnslänk som till senare DSar men andra ändlänkar. Ändlänkarna är rääääre som tusan och hittar du en länk i bra skick eller öht som passar 117 skulle jag säga runt 8k +-.

Detta är min första Certina, men jag har varit på jakt efter den här klockan länge. Jag har en Seamaster 300, men när jag såg Certina 5801-117 bestämde jag mig för att jag måste ha den. När klockan anländer kommer jag omedelbart att skicka den till service, och sedan kommer jag att bära den på ett skinarmband och jaga efter GF stålarmband. Tack för ditt svar.
 
Detta är min första Certina, men jag har varit på jakt efter den här klockan länge. Jag har en Seamaster 300, men när jag såg Certina 5801-117 bestämde jag mig för att jag måste ha den. När klockan anländer kommer jag omedelbart att skicka den till service, och sedan kommer jag att bära den på ett skinarmband och jaga efter GF stålarmband. Tack för ditt svar.
Grattis! Det är det finaste exet jag sett på jättelänge! Misstänker att det var du som vann igår? :) Finns ingen GF-länk till 117. Det är samma bandvagnslänk som till senare DSar men andra ändlänkar. Ändlänkarna är rääääre som tusan och hittar du en länk i bra skick eller öht som passar 117 skulle jag säga runt 8k +-.
 
Detta är min första Certina, men jag har varit på jakt efter den här klockan länge. Jag har en Seamaster 300, men när jag såg Certina 5801-117 bestämde jag mig för att jag måste ha den. När klockan anländer kommer jag omedelbart att skicka den till service, och sedan kommer jag att bära den på ett skinarmband och jaga efter GF stålarmband. Tack för ditt svar.
Grattis! Grym klocka. Jag hade den på bevakning men kunde motstå att att buda. Tror det finns en toppenfin tavla under det repiga plexit.

Min gamla;
B5A3B90E-4B8F-4C6A-A528-DAB1467A50CA.jpeg
 
Grattis! Det är det finaste exet jag sett på jättelänge! Misstänker att det var du som vann igår? :) Finns ingen GF-länk till 117. Det är samma bandvagnslänk som till senare DSar men andra ändlänkar. Ändlänkarna är rääääre som tusan och hittar du en länk i bra skick eller öht som passar 117 skulle jag säga runt 8k +-.
Har du kanske länk till auktionen? :)
 
Detta är min första Certina, men jag har varit på jakt efter den här klockan länge. Jag har en Seamaster 300, men när jag såg Certina 5801-117 bestämde jag mig för att jag måste ha den. När klockan anländer kommer jag omedelbart att skicka den till service, och sedan kommer jag att bära den på ett skinarmband och jaga efter GF stålarmband. Tack för ditt svar.
Det är så här länken ser ut till klockan men observera alltså att ändlänkarna till ph200 och ph500 är djupare och bredare än till senare DS 67/68.
IMG20230414133444.jpg
 
De där är ju coola! Jag har skickligt lyckats undvika att köpa några även om suget funnits där. Går det uppbringa reservdelar till verken i dessa?

Vet inte men dyker ju upp billiga donatorur iaf och verken lär gå att hitta!
Borde vara ett helt vanligt ETA plus ett klistermärke med Certinas beteckning så delar är nog inga problem. Ge mig första tre siffrorna i referensnumret så kan jag kolla vilken kaliber det är.
 
Hej på er,
Jag går och suktar efter en Certina DS och skulle gärna vilja ha en på länk. Men jag tänkte höra med er hur lätt eller svårt det är justera länken. Både GF- och bandvagnslänken är intressant. Om det är allt får svårt att få till behöver jag ju inte jaga någon på länk tänker jag. Jag har viss erfarenhet av FG-länkar sedan tidigare, men inte den varianten som DS kommer på.
 
Hej på er,
Jag går och suktar efter en Certina DS och skulle gärna vilja ha en på länk. Men jag tänkte höra med er hur lätt eller svårt det är justera länken. Både GF- och bandvagnslänken är intressant. Om det är allt får svårt att få till behöver jag ju inte jaga någon på länk tänker jag. Jag har viss erfarenhet av FG-länkar sedan tidigare, men inte den varianten som DS kommer på.
Tja! Har du mindre handleder? Vissa bandvagnslänkar är pain in the ass ja och vissa är en dröm när det kommer till justering av länkbitar. Om det är två olika versioner där den ena har snabbsystem för det eller om det är så att när det är en pina att man vill ha ännu mindre än de enkla att ta bort vet jag inte. GF där är det bara att bända upp riskornen försiktigt och är väl inte heller optimalt men ändå görbart.
 
Tillbaka
Topp