• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Någon här som tog denna på Tradera? Jag är ju svag för dessa 12-3-6-9 med blå händer 😍

Visst är de trevliga!

B600ED59-13EC-4BAF-B21C-FFF033E07905.jpeg
 
Efter att ha letat ett tag har jag äntligen hittat en fin DS, som jag dessutom fick köpa. Jag hann tyvärr inte ta så många bilder innan det blev för mörkt för iphonekameran. Det löser jag de kommande dagarna.

Trevlig kväll på er!

IMG_8074.jpeg
 
Följde den och tänkte nog att den skulle stanna innan 20k sett till Tratten och nuvarande ekonomi ska läge där mkt verkar gå lägre just nu. Tror det blev ett bra pris för köparen! Fin.
Ja den såg bra ut. Lite dingad boett kunde man se och lite härjat insert men i kombination med den fina tavlan så gjorde det ju mindre.

Min fick tjänstgöra lite i helgen :)

70628122591__51BE2C5F-5606-4A13-8D1A-BDDB36294040.jpeg
 
Hur var det med count-up eller down bezel på dessa?
Jag har fått för mig att count-up var på de första exemplaren och de senare 5601-113/ 5801-113 har count-down?
Eller har det med date eller no-date att göra?

Känns som det går typ 20st count-down på varje count-up jag ser, och 1 på 10 för varje date / no-date jag ser.
 
Hur var det med count-up eller down bezel på dessa?
Jag har fått för mig att count-up var på de första exemplaren och de senare 5601-113/ 5801-113 har count-down?
Eller har det med date eller no-date att göra?

Känns som det går typ 20st count-down på varje count-up jag ser, och 1 på 10 för varje date / no-date jag ser.
tja! Svårt! Låter kanske märkligt men detta är något jag iaf inte brytt mig om tillräckligt för att göra någon större research på. Är så många bytta delar genom åren att det blir svårt om man int hittar tydligt stöd i annonser osv. Det mönstret jag tycker mig se ofta är att T-tavlorna har countup bezel och de tavlorna finns ju i både 56 och 58-kalibrar. Men sen finns exempel som motsätter sig det och kopplingen till 56/nodate verkar finnas den med. Skulle jag gissa vidare skulle jag ev gissa på franmförallt tillverkningsdatum och att senare fick den. Dock är det ju så med Certina att de har lanserats och eller hängt kvar olika länge i olika länder osv osv vilket jag tror gör det till nästintill en omöjlighet att gå till botten med... men å andra sifan har ja ju inte försökt heller! let us know when u find out! :D
 
tja! Svårt! Låter kanske märkligt men detta är något jag iaf inte brytt mig om tillräckligt för att göra någon större research på. Är så många bytta delar genom åren att det blir svårt om man int hittar tydligt stöd i annonser osv. Det mönstret jag tycker mig se ofta är att T-tavlorna har countup bezel och de tavlorna finns ju i både 56 och 58-kalibrar. Men sen finns exempel som motsätter sig det och kopplingen till 56/nodate verkar finnas den med. Skulle jag gissa vidare skulle jag ev gissa på franmförallt tillverkningsdatum och att senare fick den. Dock är det ju så med Certina att de har lanserats och eller hängt kvar olika länge i olika länder osv osv vilket jag tror gör det till nästintill en omöjlighet att gå till botten med... men å andra sifan har ja ju inte försökt heller! let us know when u find out! :D
Fascinerande att ingen har benat ut detta (ingen kritik mot dig såklart), men det är ändå lite kul med DS att det fortfarande finns mysterier kvar trots internets uppkomst och hyfsat populära modeller.
Hade det varit en Speedmaster hade det funnits en hel bok som bara handlar om bezeln på en referens, sen hade såklart det ena eller det andra betingat ett premium på 20k också :D
 
Fascinerande att ingen har benat ut detta (ingen kritik mot dig såklart), men det är ändå lite kul med DS att det fortfarande finns mysterier kvar trots internets uppkomst och hyfsat populära modeller.
Hade det varit en Speedmaster hade det funnits en hel bok som bara handlar om bezeln på en referens, sen hade såklart det ena eller det andra betingat ett premium på 20k också :D
Det är såpass stora mysterier med märket och DS serien att jag researchat på som helt enkelt varit mer spännande för mig än om bezel räknar ner eller upp :)
 
Tillbaka
Topp