• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Ajaj, här gick man och svor i kyrkan enbart av okunskap….vilken GF länk är det som du tycker ska sitta på isf? 😇
:) Den enda GF DS-länken! Den var till ds 59-67/68isg men de senaste åren 67/68 och kanske även på de nyare fetare boetterna som kom då oxå ungefär så kan man ha bandvagn imo men 59-65/66 gf definitivt. Även 2nd gen Amagnetics har haft bandvagn. Här ser du båda som ett exempel. Boett,krona, typsnitt brukar vara tells hur det lirar tycker jag!
 
:) Den enda GF DS-länken! Den var till ds 59-67/68isg men de senaste åren 67/68 och kanske även på de nyare fetare boetterna som kom då oxå ungefär så kan man ha bandvagn imo men 59-65/66 gf definitivt. Även 2nd gen Amagnetics har haft bandvagn. Här ser du båda som ett exempel. Boett,krona, typsnitt brukar vara tells hur det lirar tycker jag!
Okej jag förstår! Jag ska vara ärlig och säga att jag nog har blandat ihop vilken som är vilken då jag har sett dina bilder och tänkt att den länken du har på samma modell är den jag skulle ha haft 😅 men då är jag med på vad jag ska leta efter om suget blir för stort, tack för förtydligandet! 😊
 
Den första klockan jag postade en bild på här på KS 2015, en keeper på riktigt.
20230712_163808-01.jpeg
 
Senast ändrad:
Hej, postade nyss ett meddelande i Certina-tråden men kanske borde ha gjort det här istället; jag funderar på att köpa en vintage DS på chrono24. Jag hörde dock från swatch group att reservdelar utgått så klockan går inte att laga om den går sönder. Är det några här som haft problem med det och har det gått att lösa? Är ju en helt annan känsla med de gamla, jag skulle dock kunna tänka mig en ny DS-1 om den hade funnits i 36/37 och inte bara i 40 mm
 
Hej, postade nyss ett meddelande i Certina-tråden men kanske borde ha gjort det här istället; jag funderar på att köpa en vintage DS på chrono24. Jag hörde dock från swatch group att reservdelar utgått så klockan går inte att laga om den går sönder. Är det några här som haft problem med det och har det gått att lösa? Är ju en helt annan känsla med de gamla, jag skulle dock kunna tänka mig en ny DS-1 om den hade funnits i 36/37 och inte bara i 40 mm

Reservdelsverk finns att tillgå, men det produceras inte nya delar, nej. :)

Vad är det för vintage-DS på C24? Låter spontant dyrt, prissättning på vintage på den plattformen tenderar att vara skev.
 
Dyrt, framförallt med tanke på att tavlan inte är original. :)
Sverige är en bra marknad för DS, håll koll på forumets köp och sälj och tradera istället. För 6' får du en "fin vanlig DS" - och kan se till att få den servad med ett års garanti själv, skulle jag tro. :)
Intressant, hade inte kunnat tänka mig att tavlan inte är original, har inte riktigt förstått forumets köp och sälj, trodde först att det i princip var outsourcat till tradera
 
Tillbaka
Topp