• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

Calle med C

Panerai
Börjar med att be om ursäkt för ett långt inlägg med halvkassa iphonebilder, men efter att ha skummat igenom de 43 DS-sidor vi nu är uppe i känner jag att jag måste posta det här inlägget.

Kort bakgrundshistoria. Jag blev klocknörd på riktigt runt 2012 och köpte min första ordentliga klocka hösten 2012, en ny Speedmaster Moonwatch. Sen dess har några olika klockor testats och ägts, men Speedyn har alltid fått stanna och jag sitter förutom den på två nya Rolex. Vintage har alltid lockat och jag har under kortare perioder ägt både en Datejust 1601 och en Tudor 79090. Sen jag skaffade Speedyn har jag älskat det varma i plexi, men varit lite rädd för att köpa vintage pga. osäkerhet i skicket och hur de är servade/polerade. Drömmen hade varit en 5513 eller en 1675, men de går knappt att lösa för rimliga pengar längre.

Då jag alltid haft stålklockor har suget efter något, antingen med guld eller i guld, lockat. Har nog sen intresset startade mer eller mindre drömt om en 1803 på presidentlänk, men aldrigt känt att jag velat lägga så mycket pengar på en guldklocka. Sen klockintresset startade har min mamma ett par gånger nämnt att både morfar och gammelmorfar hade guldklockor som förvarades i mormors bankfack. När min mormor tyvärr gick bort för två år sen kom klockorna äntligen upp från bankfacket. Jag har aldrig varit vass på vintage och när jag hittade två Certinor blev jag lite besviken. Det var visserligen roligare med Certina än något litet märke som inte finns längre, men drömmen hade varit att hitta två fina Omegor. Morfars klocka var dessutom en rektangulär som jag inte alls tyckte var snygg. För att vi skulle ha lite koll på dem fick jag som klockintresserad ta med dem till en pantbank i Malmö för att höra om värdet. Jag visste inte ens om de var i massivt guld eller double, men mammas syster som är duktig på hantverk sa att de var i guld. Mycket riktigt var båda klockorna i guld och de var värda mer än jag hade hoppats på. Efter besöket hos pantbanken åkte dock klockorna tillbaka till mina föräldrar där de legat sen dess.

För ett par helger sen var jag hemma hos mina föräldrar på middag och de hade rensat lite och några gamla smycken och klockorna stod framme igen. Jag bestämde mig för att återigen kika på guldklockorna och den här gången klickade jag lite mer med gammelmorfars klocka. Den var ju trots att 36mm, rund boett och härligt bilhandlarguldig till solbrända armar. Gick runt med klockan en timme på armen och beslutade mig för att ta med den hem för att forska lite mer om den, samt för att ta den till Antikurmakaren i Malmö för att höra vad en service skulle kosta. Efter 43 sidor här på KS blev klockan ännu mer intressant och jag vågar nästan tro att den är väldigt ovanlig. Nog om historia och mina funderingar, här kommer bilderna. Och ja, den är i guld :happyhappy:

11.jpg
22.jpg
33.jpg
44.jpg
55.jpg
66.jpg
77.jpg


Lite iakttagelser och egna tankar:
- Skicket är väldigt bra förutom plexit som är lite repigt och fått sig en smäll vid kl. 12. Skulle tro att den är väldigt lite använd och sekundvisaren drar igång direkt bara man råkar skaka den lite.
- De tidiga verkar ha dauphine-visare och de sena sköldpadda, min har båda.
- Har förstått att GF-länkarna är lite ovanliga och åtråvärda. Måste vara väldigt ovanliga i guld, framför allt med så lite stretch som min.
- Vågar nästan tro att klockan är helt orörd och mest legat i en låda. Jag blir 30 i år och den har under hela min levnad aldrig burits.

Har några frågor som jag hoppas ni experter kan svara på.
- Först och främst, är det en god idé att ta den till Antikurmakaren på Davidshall i Malmö för att serva den så jag kan använda den med gott samvete?
- Serienumret vid sköldpaddan är 390974. Någon som vågar gissa på år då stålisarna har sjusiffriga nummer?
Uppdatering: Precis som @AdmAndrssn noterade står det 4 62 på länken, vilket borde betyda att klockan, eller i alla fall länken är från 1962.
- Vad kan den tänkas vara värd? Pantbanken värderade den till 15k för två år sen och det var säkert bara baserat på guldvärdet.

Hoppas det var ett läsvärt inlägg trots att det blev väldigt långt. Väldigt kul att se och läsa om era DS här!

Tack att du delade med dig. Två tummar upp och en guldstjärna i kanten! Sälj den aldrig.

Borstad tavla och patent pending, det är den champagnefärgade borstade tavlan skulle jag tro. :)

Har du frågat säljaren om det är en PP?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Förhoppningsvis är den det. Min "pie pan" har dock guldfärgade visare (om det var det du syftade på?) och ett slätt baklock och är dessvärre ingen PP.
Syftade till dauphinevisare snarare än färg. Själv haft två med samma layout, båda PP. Men, jag är långt ifrån expert, så @ANALOGUE och @ittam jag svär inte på att det är en PP det gäller! :)
 

Calle med C

Panerai
Syftade till dauphinevisare snarare än färg. Själv haft två med samma layout, båda PP. Men, jag är långt ifrån expert, så @ANALOGUE och @ittam jag svär inte på att det är en PP det gäller! :)

Då är jag med. Några andra visare förekom inte på tidiga DS. Har du någon bild på dom? Jag vill minnas att du hade en pläterad i alla fall.

Man kanske skulle ta och buda hem den för att ta sig en titt. Jag har trots allt slagit ett öga på den i en dryg vecka nu. Dammsugaren @ANALOGUE får se sig om efter något annat. :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Då är jag med. Några andra visare förekom inte på tidiga DS. Har du någon bild på dom? Jag vill minnas att du hade en pläterad i alla fall.

Man kanske skulle ta och buda hem den för att ta sig en titt. Jag har trots allt slagit ett öga på den i en dryg vecka nu. Dammsugaren @ANALOGUE får se sig om efter något annat. :)
Tyvärr saknar jag en DS till min tredje GFlänk :cigar:
 

Calle med C

Panerai
Tyvärr saknar jag en DS till min tredje GFlänk :cigar:
Haha jag skojade mest med @Calle med C :)
Skippar gärna att bjuda för hans skull, men vet tyvärr att minst en annan DS-tok har haft siktet inställt på den länge.

Jag skiter hur som att bjuda. Jag tror att andra har skippat att bjuda på vissa objekt för min skull och gör gärna samma för andra :)

Haha, har du redan kommit över tre stycken? Du snöar in på saker värre än vad en annan göra. Jag får själv nöja mig med två länkar, en länk till en DS-2 och 5-6 spännen.

Tack så mycket, även om jag mest skojade med dig med. Vi får väl se vem som kammar hem den. :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Haha, har du redan kommit över tre stycken? Du snöar in på saker värre än vad en annan göra. Jag får själv nöja mig med två länkar, en länk till en DS-2 och 5-6 spännen.

Tack så mycket, även om jag mest skojade med dig med. Vi får väl se vem som kammar hem den. :)
Ja det blir lätt så. Är lite impulsiv... :)
Ser mkt fram mot den svarta men ännu inte hemma...
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Var hittar ni dessa snygga länkar? Både tips om GF original och en trevlig BoR med någorlunda väl passande änlänkar vore intressant.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Då är jag med. Några andra visare förekom inte på tidiga DS. Har du någon bild på dom? Jag vill minnas att du hade en pläterad i alla fall.

Man kanske skulle ta och buda hem den för att ta sig en titt. Jag har trots allt slagit ett öga på den i en dryg vecka nu. Dammsugaren @ANALOGUE får se sig om efter något annat. :)
Utöver den guldiga som är såld har jag nu denna, som är exakt likadan fast i stål och vitt. Ska få service och nytt glas av Mr. Lovasz :)
8BD71D98-B996-42CA-927E-39E00A926DA8.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nej, kan inte svära på det men är ganska säker, har bara sett de där visarna på PP, i kombination med slätt baklock så känns det rimligt. :)
Jag har en i det utförandet, om än inte i samma skick. Det är en PP där PP är skrivet på utsidan av boetten, vilket verkar vara lite ovanligare. Även den svindyra som gick på kaplans hade PP på utsidan av boetten.

Bild på min:
fa3f2ded-d58a-401a-8187-8bffc529db2a-jpeg.776264

5fc7e0bb-6b2b-43a7-9f1e-75cf897729e8-jpeg.818242
 

Calle med C

Panerai
TacK! Ingen sunburst - men inte helt mattvit heller. Väldigt trevlig är den, ska se till att få lite bra bilder när glaset är bytt och den där missfärgningen inte längre täcker. :)

Det var så lite! Det ser nästan ut som något försökt fimpa en cigg på den. Jag ser fram emot lite fler bilder i framtiden.

Jag har en i det utförandet, om än inte i samma skick. Det är en PP där PP är skrivet på utsidan av boetten, vilket verkar vara lite ovanligare. Även den svindyra som gick på kaplans hade PP på utsidan av boetten.

Bild på min:
fa3f2ded-d58a-401a-8187-8bffc529db2a-jpeg.776264

5fc7e0bb-6b2b-43a7-9f1e-75cf897729e8-jpeg.818242

Patinan är för härlig på den där rackaren.
 
Topp