• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS “where it all began”

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Tja! Har du mindre handleder? Vissa bandvagnslänkar är pain in the ass ja och vissa är en dröm när det kommer till justering av länkbitar. Om det är två olika versioner där den ena har snabbsystem för det eller om det är så att när det är en pina att man vill ha ännu mindre än de enkla att ta bort vet jag inte. GF där är det bara att bända upp riskornen försiktigt och är väl inte heller optimalt men ändå görbart.
Tack för svar. Förstår jag det rätt att det finns sorters bandvagnslänk alltså? Jag har ca 16,5 cm i omkrets och brukar behöva korta länkar för att passa. De GF-länkar jag har haft att göra med tidigare har varit till Universal Geneve. De har samtliga varit absurt långa, typ 20-22 cm. Metallen i länkarna har varit ganska trött och har ibland gått av när man försökt böja upp dem.
 

foppa13

Cartier
Finns det ngn guide för att korta bandvagnslänk, jag har hört rykten men inte hittat på forumet?!

Korta DS länk

I detta inlägget ovan finns en förklaring till hur man ska korta, men som skrevs tidigare vissa länkbitar är förberedda för att kortas saknas dessa så ökar svårighetsgraden. Det går att korta endå men det kan vara svårt att få ihop det snyggt efteråt...

/Foppa
 

andskand

Cartier
Min första Certina.


20230419_141800.jpg
20230419_142622.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Håller med om att 5601 verkar vara betydligt ovanligare, finns de några produktionssiffror på dessa referenser?

IMG_8644.jpg
IMG_6644.jpg

Min 5601-113 är inte så fin men är i mitt tycke den absolut bästa DS referensen förutom första gerenations 5601-013 med dykarbezel som såklart är tvärcoola
572604-5962bc8cabd1816697b5002644164749.jpg
Skärmavbild 2023-04-20 kl. 19.00.50 1.png
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Kvaliteten på Certina överraskade mig, jag hade aldrig förväntat mig att den skulle vara så bra. Synd att jag upptäckte det så sent.

Håller med dig om kvaliteten och inte minst då deras inhouse-verk. Som vintage-bruksklocka tycker jag Certina är nästintill oslagbara. Blir kul att se vad du slungar upp i tråden härnäst, du började rätt starkt. 😉
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
För er som jagar bandvagnslänk kanske den här kan vara något att titta på. Med tanke på att det i övrigt är en rätt ovanlig DS så är priset f.n bra, tycker jag. Däremot vet jag inte mycket om skillnader mellan ändlänkar. Obs slutar om 2 h.

 

Fadershan

Patek
För er som jagar bandvagnslänk kanske den här kan vara något att titta på. Med tanke på att det i övrigt är en rätt ovanlig DS så är priset f.n bra, tycker jag. Däremot vet jag inte mycket om skillnader mellan ändlänkar. Obs slutar om 2 h.

Ja jo känner oxå till den där och vill säga till er som överväger att det är fel änmdlänkar. punkt. :) Att hitta rätt lösa är nästintill omöjligt. Vet att det finns en annan annons som är än bättre deal ifallman letar länk. Tusan oxå men den blev såld och dessutom till säkert ännu lägre "best price" https://www.ebay.com/itm/2560480689...OfR-i&var=&widget_ver=artemis&media=WHATS_APP
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Certina är bra klockor, har haft ett häng genom åren..
Är ute efter en svart DS action 38mm, ingen som vet någon som säljer en? ☺️

Mvh
Gino
 
Topp